Nieuws

geplaatst: 15-02-2018

TéGéTèl | HBA Gorinchem is verhuisd

Gorinchem – De Gorinchemse vestiging van TéGéTèl | HBA is verhuisd naar de Stephensonweg 7.

Martin Meijers, directeur – “In 1996 is TéGéTèl in het Business Center aan de Stephensonweg gestart. In 2003 verhuisden wij naar de Techniekweg en nu keren we weer terug naar een groter pand aan de Stephensonweg. Dit alles is op een steenworp afstand van elkaar. We blijven dus telkens in een vertrouwde omgeving.”

De verhuizing was voor het bedrijf echt noodzakelijk om door te kunnen groeien.

Stefan Zijlstra, directeur ICT – “TéGéTèl is net na de liberalisering van de telecommarkt gestart, toen enkele concurrenten van KPN zich voor het eerst op de Nederlandse markt mochten begeven. Sinds het begin hebben we een gestage groei doorgemaakt. Door de integratie van een eigen ICT-afdeling (2014) en de overname van HBA telecom (2015) is de groei in een stroomversnelling gekomen. Alle afdelingen zaten de laatste jaren erg krap in hun jasje. Met de intrek in het nieuwe pand, is dit volledig opgelost. De supportafdeling vormt nu het hart van het bedrijf. Er zijn ruim voldoende werkplekken waar de supportmedewerkers alles kunnen monitoren. Het nieuwe pand biedt ook voor de toekomst nog volop mogelijkheden om verder uit te kunnen breiden.”

Een officiële opening staat voor het voorjaar op de planning. Relaties zijn uiteraard ook voor die tijd van harte welkom om in het nieuwe pand binnen te lopen.

Nieuws

geplaatst: 13-02-2018

Medel krijgt logistiek campus

Het bedrijventerrein bij Medel in Tiel krijgt nog dit jaar een logistiek campus. Initiatiefnemers uit de regio Rivierenland, onder wie bestuursvoorzitter Cees Brouwer van ROC Rivor, willen zo onder meer met scholing in de groeiende vraag naar logistiek professionals voorzien.

Een logistiek campus, hoe ziet dat er precies uit?
‘We brengen op Medel ondernemers, praktijkmensen, werkzoekenden, studenten, docenten en bemiddelende partijen samen. Zo komen kennis en ervaring samen en kunnen we elkaar versterken bij het vervullen van vacatures en het opleiden van zoveel mogelijk mensen.’

Kan dat niet in Tiel, waar ROC Rivor staat?
‘Ondernemers, zo blijkt, hebben behoefte aan een opleiding die het liefst zo dicht mogelijk aansluit bij hun eigen bedrijfsomgeving. Wij verzorgen al enige tijd met succes ‘in company’ opleidingen voor Kuehne & Nagel, een grote internationale logistieke dienstverlener met een vestiging in Medel. Vorig jaar bleek tijdens de LHR-werkconferentie ‘ondernemen-onderwijs-arbeidsmarkt’, waar onder meer bedrijven, overheden, onderwijsinstellingen, Platform Onderwijs en Arbeidsmarkt, sociale partijen zoals Werkzaak en UWV en arbeidsbemiddelaars bij elkaar kwamen, dat ook middelgrote en kleine bedrijven hier behoefte aan hebben. Maar zij zijn vaak te klein om voor zichzelf dit soort onderwijs te organiseren. Op de logistiek campus in Medel, waar veel logistiek ondernemingen zijn gevestigd, kunnen we de vraag bundelen en ook voor kleinere ondernemingen maatwerk in opleidingen, her- bij- en omscholing verzorgen. Zo leveren we een bijdrage aan het invullen van de vele openstaande vacatures.’

Blijft het bij de logistiek campus?
‘Nee hoor. De Logistiek Campus is onderdeel van een groter project dat we het ‘Huis van de logistieke samenwerking’ hebben genoemd. In goede samenwerking worden in Rivierenland door ondernemers gedreven projecten en initiatieven voor de arbeidsmarkt naar voren gebracht. Gerichte focus op ondernemersbelangen, imago, ontwikkeling HR-functie, scholing, training en beschikbaarheid van vakbekwaam personeel. Bedrijven als Simon Loos, Plus Retail, Van Helden werken al mee. En binnenkort zal samen met het Platform Transport en Logistiek naar meerdere ideeën en projecten worden gekeken. Er zijn bijvoorbeeld plannen om de sector te promoten door innovaties in de logistiek te laten zien, samen ideeën op te pakken, een virtuele ontmoetingsplek te creëren en online ‘communities’ te bouwen. Zo willen we mensen blijvend de kans geven zich te interesseren voor en te ontwikkelen in de logistiek. En dat is hard nodig! Alleen al de komende drie jaar ontstaan er 6.000 vacatures in de logistieksector in Rivierenland.’

Nieuws

geplaatst: 13-02-2018

Sterke stijging van het aantal mbo-vacatures

Werkgevers staan te springen om mbo-ers. Het aantal mbo-vacatures is fors aan het toenemen. In de periode maart tot en met augustus van 2017 ontstonden ruim 248.000 vacatures op mbo-niveau, 20% meer dan in dezelfde periode in 2016. De meeste mbo-ers zijn nodig in de sectoren Gastvrijheid, Retail en Zorg. Doordat het beter gaat op de arbeidsmarkt, neemt het aantal jongeren dat een nieuwe WW-uitkering aanvraagt bij UWV met bijna een kwart af. Met name vanuit de detailhandel, gezondheidszorg en bouwnijverheid doen minder jongeren een beroep op een uitkering. Dit blijkt uit onderzoek van SBB en UWV.

Ton Heerts, voorzitter SBB: ‘We hebben vakmensen keihard nodig. Daarom moeten we jongeren blijven enthousiasmeren voor het mbo. Bedrijfsleven, scholen, maar ook bijvoorbeeld ouders hebben daar een rol in. En ook voor volwassenen die zich verder willen ontwikkelen, heeft het mbo veel te bieden.’

Rob Witjes, hoofd arbeidsmarktinformatie UWV: ‘Doordat er veel vacatures zijn, slagen steeds meer jongeren er in hun baan te behouden of van baan te wisselen. De jeugdwerkloosheid is inmiddels weer terug op het lage niveau van voor de crisis’.
In alle regio’s nam het aantal mbo-vacatures toe. De regio’s Drechtsteden (+44%), Achterhoek (+43%) en Midden-Holland (+39%) kenden de grootste toename van het aantal mbo-vacatures, zo blijkt uit de cijfers van SBB. De regio’s met de kleinste toename zijn Gorinchem (+4%) en Flevoland (+6%).

Per regio en opleiding is inzichtelijk gemaakt waar goede baan- en stagekansen liggen. Jongeren die nu starten met een mbo-opleiding hebben een goed baanperspectief als zij bijvoorbeeld kiezen voor de opleidingen servicemonteur, verkoper detailhandel en mbo-verpleegkundige.

Minder nieuwe WW-uitkeringen aan jongeren
In 2017 verstrekte UWV ruim 61.500 nieuwe WW-uitkeringen aan jongeren tot 27 jaar, een daling van 18.500 (-23%) ten opzichte van het jaar daarvoor. In de sectoren detailhandel, gezondheidszorg, welzijn & cultuur en bouwnijverheid is de afname het grootst. De instroom van jongeren in de WW daalt het minst in de sector industrie, nutsbedrijven & delfstoffen.
De regio met de grootste afname is Noord-Limburg (-34%). De regio met de kleinste afname is Amsterdam (-18%). De hoofdstad van Nederland had minder te lijden onder de economische crisis dan de rest van het land, waardoor het aantal nieuwe WW-uitkeringen minder sterk steeg.

De Basiscijfers Jeugd van SBB en UWV zijn verwerkt in een digitaal dashboard, waardoor eenvoudig ontwikkelingen per opleidingsniveau, per regio en per sector zichtbaar worden. Het dashboard is te vinden op de website van SBB www.s-bb.nl/basiscijfers

Nieuws

geplaatst: 06-02-2018

Sigrid Kaag en Hans de Boer op handelsmissie naar Vietnam en Maleisië

Komende week gaat een groep van zo’n 45 Nederlandse bedrijven naar Vietnam en Maleisië samen met Hans de Boer (zakelijk missieleider en voorzitter VNO-NCW) en minister Kaag (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking). Voor minister Kaag is het haar eerste officiële economische missie.
Hans de Boer: ”Bedrijven als De Heus, Damen en Heineken spelen nu al een belangrijke rol in de Vietnamese economie en samenleving. Zij laten elke dag zien welke kansen er liggen, bijvoorbeeld voor bedrijven in de logistiek, de water- en energievoorziening en voor de agrofoodsector. Ook Maleisië biedt met groeipercentages tot wel 5% grote kansen als toegangspoort naar Zuidoost-Azië.”

“Met deze missie willen we meer Nederlandse bedrijven kennis laten maken met deze stabiele groeimarkten buiten Europa en ze in contact brengen met lokale partners. Met name in Maleisië zullen we Nederland ook als vestigingsplaats onder de aandacht brengen. Traditioneel is Maleisië namelijk erg op het Verenigd Koninkrijk gericht. Nu die de EU gaan verlaten met de Brexit biedt dit kansen voor Nederland,” aldus De Boer.

ASEAN
De ASEAN-landen, waar Vietnam en Maleisië toe behoren, zijn een sterke factor aan het worden. Nu vormt het handelsblok nog de 7e economie van de wereld, maar volgens analisten zal het de 4e economie van de wereld zijn in 2030. Nederland is op dit moment de tweede Europese handelspartner van Vietnam met een jaarlijks afzet van ruim €800 miljoen op de Vietnamese markt. Andersom exporteert Vietnam voor meer dan € 5 miljard naar Nederland. Door het recente handelsakkoord (FTA) van de EU met Vietnam wordt zakendoen met Vietnam steeds makkelijker.
Zowel Vietnam als Maleisië zijn stabiele landen die flink groeien en waar al vele tientallen leden van VNO-NCW met succes actief zijn. Andersom is Nederland voor deze landen de 'gateway to Europe'.
De missie volgt op bezoeken van de Vietnamese premier Phuc en de Maleisische minister van Internationale Handel en Industrie Mustapa aan Nederland vorig jaar.

Programma
Van maandag tot dinsdag wordt Hanoi (Vietnam) bezocht en staan bezoeken aan hoogwaardigheidsbekleders en gesprekken met ondernemers op het programma. Ook wordt gesproken met vertegenwoordigers van PUM die in 2018, net als in 2017, zo’n 100 projecten doen in Vietnam. Op woensdag wordt Ho Chi Minh stad (Vietnam) bezocht en staan gesprekken met onder meer verschillende bewindslieden op het programma. Donderdag en vrijdag wordt Kuala Lumpur (Maleisië) bezocht. Zie voor het hele programma de website van RVO die de missie organiseert en uitvoert en programma’s heeft gemaakt voor de deelnemende bedrijven.
  

Nieuws

geplaatst: 06-02-2018

Kwart minder WW-uitkeringen in Gelderland

In 2017 is het aantal WW-uitkeringen in Gelderland met 24% afgenomen tot 36.910. Dat is het laagste aantal WW-uitkeringen sinds 2011. De aanhoudende economische groei levert meer kansen op voor werkzoekenden. Hierdoor daalt de werkloosheid. Keerzijde is dat werkgevers een deel van hun vacatures moeilijker vervuld krijgen.

Eind 2017 waren er in Gelderland 36.910 WW-uitkeringen. Dat zijn er bijna 11.400 minder dan een jaar geleden en betekent een daling van bijna een kwart (24%). Die daling is sterker dan de landelijke daling van 20%. Daarmee komt het aantal WW-uitkeringen in Gelderland uit op het laagste niveau sinds 2011.

Ook in alle afzonderlijke Gelderse arbeidsmarktregio’s is het aantal WW-uitkeringen in 2017 sterk gedaald. De daling varieerde van 20% in Rivierenland tot 27% in de Achterhoek.

Het aantal WW-uitkeringen als percentage van de beroepsbevolking bedraagt nu 3,5% in Gelderland. Dat is iets lager dan het landelijke WW-percentage van 3,7%. In Gelderland heeft FoodValley met 2,8% het laagste WW-percentage en Midden-Gelderland met 4,0% het hoogste.

Meer kansen voor werkzoekenden
De sterke daling van de WW weerspiegelt de toegenomen kansen voor werkzoekenden op de arbeidsmarkt. In Gelderland daalde het aantal WW-uitkeringen in 2017 in alle sectoren, behalve bij banken.
De afname is het sterkst in de bouw, waar de productie vooral door de toegenomen vraag op de woningmarkt stijgt. Ook bij uitzendbedrijven is de daling van WW-uitkeringen groter dan gemiddeld. Deze daling doet zich vooral voor bij technisch personeel en bouwpersoneel. Ook de zorg draagt duidelijk bij aan de daling in 2017. Omgekeerd ervaren werkgevers dat het voor deze en andere functies moeilijker wordt om vacatures te vervullen.
  

Nieuws

geplaatst: 06-02-2018

DTG introduceert ‘abonnement’ op online vindbaarheid voor kleine bedrijven

DTG koerst op een grote doorbraak bij kleinere bedrijven in Nederland. De online marketingdienstverlener introduceert een abonnementsmodel dat tegen een bescheiden maandbedrag kleinere bedrijven helpt om zich veel beter dan nu online te profileren. Zonder investering vooraf maakt DTG bedrijven in één keer zichtbaar op meer dan dertig online netwerken waaronder Google, Facebook, Openingstijden.nl en kaarten van Google, TomTom en Apple. Deze unieke service dekt 95% van de lokale zoekopdrachten van consumenten af. Dit zijn de basisingrediënten waarmee kleine bedrijven hun klantenkring en omzet kunnen vergroten.

“De mkb-markt ligt braak voor een dergelijk laagdrempelig dienstverleningsconcept waarmee juist die kleinere bedrijven het web voor zich kunnen laten werken. We weten dat veel bedrijven dat nu niet doen”, zegt Erik Wiechers, CEO van DTG. “De bulk van de Nederlandse bedrijven heeft minder dan 25 medewerkers. Deze bedrijven nemen niet de tijd en hebben niet de expertise om zich online te profileren, terwijl hun potentiële klanten inmiddels massaal online zoeken, vergelijken en kopen. Wij bieden hen slimme en simpele oplossingen tegen een vast maandbedrag.”
Eenmalige, relatief hoge investeringen in online-marketing werpen juist voor kleine bedrijven een drempel op. Als zij eenmaal een website hebben en online vindbaar zijn, hebben zij moeite om websites en onlineprogramma’s te actualiseren en gebruik te maken van innovaties en nieuwe mogelijkheden die zich aandienen. Het concept van doorlopende dienstverlening tegen vaste kosten neemt deze knelpunten weg en moet de markt verder openbreken, zo stelt DTG. De meest gevraagde bundel van online-diensten gaat rond 40 euro per maand kosten.

Dienstenbundel
DTG adviseert elke klant wat in diens positie en op diens markt de meest efficiënte manier is om online goed gevonden te worden en om die vindbaarheid te converteren naar verkopen. Dat kan al beginnen bij een eenvoudige website of bij het verbeteren van de boodschap en de uitstraling van die website. DTG helpt vervolgens om de vindbaarheid via zoekmachines te verbeteren (SEO). Daarnaast ondersteunt DTG haar klanten in het gericht adverteren via zoekmachines (SEA), onder meer als premier mkb-partner van Google Adwords. Door klantenreviews te genereren worden vindbaarheid en conversie versterkt. De losse onderdelen van de dienstenbundel versterken elkaar en omdat zij geïntegreerd worden aangeboden, kost het de klant weinig inspanning om ze in te zetten. “In essentie draait het erom dat een bedrijf door zijn klanten goed gevonden en goed gekozen wordt”, zegt Wiechers. “Dat is wat wij voor onze klanten mogelijk maken.”

Lokale online marketing
Als geen ander weet DTG wat er nodig is voor de transitie naar een 100% online dienstverlener. De uitgever van De Telefoongids & Gouden Gids heeft inmiddels zelf de slag gemaakt van eenvoudige informatievoorziening en verkoop van bedrijfsadvertenties naar online-marketingadvies en operationele ondersteuning en uitvoering. De focus op lokale en regionale profilering is daarbij niet veranderd.

DTG komt uit een traditie van de regionale Telefoongidsen en Gouden Gidsen, waarin gebruikers contactgegevens in en rond hun woonplaats zoeken en bedrijven zich bij dat lokale publiek kunnen profileren, zegt Wiechers. “Online gebruik je andere technieken waarmee je zoeken en vindbaar zijn op een hoger plan kunt tillen, maar de essentie van dat heel gericht verbinding zoeken is niet veranderd. Google helpt je bij een worldwide search, DTG is specialist op vindbaarheid op lokaal en regionaal niveau.”
Uit onderzoek van Kantar TNS blijkt dat het midden- en kleinbedrijf uitgesproken online-ambities heeft. Kantar TNS voerde in opdracht van DTG en MKB-Nederland de MKB Online Monitor 2017 uit. Dit onderzoek vond voor de vierde keer plaats. In totaal werden in mei en juni 2017 1.606 mkb-ondernemers (met 1 tot 50 personeelsleden) bevraagd. De data zijn representatief voor het (online) marketinggedrag van het mkb in Nederland. Hieruit bleek onder meer dat vier van de tien mkb-ers die een website hebben, deze de komende twee jaar willen vervangen. Het aantal bedrijfsprofielen en bedrijfspagina’s op social media als YouTube en Instagram gaat de komende twee jaar verdubbelen, als de respondenten hun voornemens waarmaken. Ook de inzet van zoekmachine-optimalisatie en adverteren op social media gaat een impuls krijgen, volgens de ondervraagde mkb-ers. “Als online dienstverlener hebben we inmiddels de schaal om te profiteren van de groeiversnelling die de markt doormaakt”, aldus Wiechers.

DTG is er klaar voor
DTG heeft zeven jaar van innovatie en ingrijpende reorganisatie nodig gehad om zich om te vormen tot een volwaardige online dienstverlener. Tijdens de verbouwing bleef DTG de gedrukte Telefoongids & Gouden Gids maken en verspreiden in een oplage van ruim 3 miljoen om te voorzien in de behoefte van met name oudere gebruikers die de slag naar online nog moesten maken. Eerder kondigde DTG aan dat De Telefoongids & Gouden Gids in boekvorm in 2018 voor het laatst verschijnt. Om die reden levert DTG producten en diensten die de online vindbaarheid van klanten verbetert.
De afgelopen jaren is veel nieuw talent met creatieve-, marketing- en software-vaardigheden aangetrokken en is stevig geïnvesteerd in de opleiding en ontwikkeling van medewerkers. De DTG Academy is top of class en trekt veel jong, gespecialiseerd talent aan. Daarnaast is DTG samenwerkingsverbanden aangegaan met vooraanstaande internationale online bedrijven waaronder Yext, Mono, Boostability en Google.

Mkb wordt online wakker
De organisatie is volgens Wiechers inmiddels met een operationele online winstgevendheid klaar voor de toekomst. DTG heeft de afgelopen jaren bij een logischerwijs dalende omzet van printinkomsten, een explosieve groei doorgemaakt in online-omzet, die inmiddels ruim 85% van de omzet van DTG uitmaakt. Die trend zal zich doorzetten omdat de volledige omarming van het nieuwe dienstverleningsconcept nog moet komen. Na 2018 gaat DTG verder als 100% digitaal bedrijf.
Wiechers trekt de vergelijking met de markt van mobiele telefonie en aanpalende diensten. “Toen mobiele aanbieders met bundelproposities kwamen democratiseerde de markt bij het grote publiek. Dat zien we nu ook gebeuren bij de bakker om de hoek en de fysiotherapeut in het dorp. Wij hebben nu een nieuw concept dat zich in de markt in tal van klantencases al bewijst. Dit jaar valt er met de laatste gedrukte gidsen nog een stukje omzet weg, met de bijbehorende kosten. Dat werkt bevrijdend. Dat zal zich vooral vanaf 2019 in aanzienlijke groei vertalen.”
  

Nieuws

geplaatst: 06-02-2018

Annemarie Heite wint Vrouw in de Media Award 2017

Annemarie Heite is onlangs uitgeroepen tot winnaar van de Vrouw in de Media Award 2017. Heite is woordvoerder van het project De Stille Beving, en zodoende werd ze het boegbeeld in de strijd tegen de aardbevingspolitiek rond Groningen. De Vrouw in de Media Award wordt jaarlijks uitgereikt de vrouwelijke deskundige die zich in 2017 het beste in de media heeft geprofileerd. 

De Vrouw in de Media Award Gelderland is een onderdeel van de regionale en landelijke Vrouw in de Media Awards en een initiatief van Mediaplatform Vaker in de Media en Sprekersbureau ZijSpreekt. Met de awards willen de organisatoren vrouwelijke experts en rolmodellen aanmoedigen om zichtbaar in de media te zijn en redacties aanmoedigen om hen vaker dat podium te bieden.

Voor de provincie Gelderland waren genomineerd in alfabetische volgorde:
Caroline Franssen, docent individuele tafelopstellingen voor coaches
Désirée Hairwassers, gezondheidswetenschapper en borstkankeractiviste
Ivonne Meeuwsen, ondernemer/eigenaar Op eigen kracht, medeoprichter Tientjes
Marriët Mittendorff, burgemeester Heumen
Tineke Roseboom, zangeres
Tessie Savelkouls, judoka
Harriet Tiemens, wethouder Nijmegen (GroenLinks)
Vivienne van der Veen, automakelaar
Annemiek van Vleuten, wielrenner
Annemieke Vermeulen, burgemeester Zutphen

Vrouw in de Media Award voor de tweede keer provinciaal
Het was voor de tweede keer dat de awards ook per provincie worden uitgereikt. Volgens de organisatoren een belangrijke stap in de geschiedenis van de awards, omdat de zichtbaarheid van vrouwelijke rolmodellen net zo belangrijk is in de lokale en regionale media. Per provincie was er een lijst met vrouwelijke rolmodellen samengesteld op voordracht van journalisten, actief in de regionale media en op voordrachten van het publiek. Het publiek bepaalde met het uitbrengen van een stem wie van de vrouwelijke deskundigen zich het beste heeft geprofileerd in de media.

Cijfers aanwezigheid vrouwen in de media
Van alle mensen aanwezig in het nieuws (experts, slachtoffers, ooggetuigen, ouders e.d.) is 19,5 procent vrouw (bron: GMMP*). Bij opinie- en nieuwsprogramma's is 12 procent van de experts die aanschuiven een vrouw. Ook in de Nederlandse dagbladen is 12 procent van de genoemde experts vrouw. De aanwezigheid van vrouwen in de media staat al twintig jaar stil. Bij de laatste meting (2015) kwam naar voren dat we in Nederland zelfs achteruit zijn gegaan.
*Global Media Monitoring Project. Voor meer cijfers en achtergrondinformatie: http://youcantbewhatyoucantsee.com/

Nieuws

geplaatst: 26-01-2018

Haastige spoed is goed - omslag naar nieuwe economie in 2025

"De vervuiler betaalt, dus CO2 uitstoten is niet meer gratis. Duurzaam inkopen is de norm. Bedrijven streven altijd naar netto positieve impact. Economische argumenten gaan - naast geld - ook over zaken als gezondheid en geluk." Dat zijn de vier pijlers van de nieuwe economie volgens Maria van der Heijden, directeur van MVO Nederland / De Groene Zaak.
"Samen met de 2500 bedrijven uit ons netwerk zetten wij de strategische agenda voor de BV Nederland en zorgen wij dat de nieuwe economie de norm wordt in 2025." Tijdens het Nieuwjaarsevent in Utrecht presenteerde zij samen met kunstenaar Daan Roosegaarde en ruim 900 duurzame ondernemers de weg er naar toe.

Haastige spoed is goed
Van der Heijden verklaarde dat het op veel gebieden al de goede kant op gaat, maar niet snel genoeg, en niet zonder extra inspanningen. "Haastige spoed is goed", zegt ze. Om te kunnen versnellen onderzocht MVO Nederland met behulp van een groep koplopers welke factoren de meeste invloed hebben op het klimaat voor duurzaam ondernemen. In essentie gaat het over menselijk gedrag. Willen we verduurzamen (is er maatschappelijk draagvlak)? En kunnen we verduurzamen (zijn er voldoende mensen en middelen)?

Vergroten van de markt
"Eén van de belangrijkste actiepunten is het vergroten van de markt voor duurzame producten en diensten. Het aantal duurzame deals moet sneller groeien, zowel in de publieke als in de private sector. Die kansen zijn er volop. Alleen al in ons eigen netwerk via de Futureproof community, het platform voor sustainable matchmaking, zijn er in 1,5 jaar tijd zo'n 2150 duurzame matches gemaakt."

Winnaar Futureproof Match 2018
Drie van die matches waren genomineerd voor de titel Futureproof Match 2018. Het publiek koos de match tussen Oriënza en GEKU als winnaar. Samen verduurzamen zij nu de PET-flessen voor de schoonmaakmiddelen van Oriënza. Daan Roosegaarde reikte de prijs uit. "Juist Nederland heeft enorme potentie in de nieuwe economie", zei Roosegaarde. "Wij zijn als geen ander in staat om over onze grenzen heen te kijken en samenwerking te vinden met andere vakgebieden. Deze winnaars laten het nieuwe ondernemen zien, creatief en innovatief."

Wet- en regelgeving
Een ander punt op de agenda voor een duurzamer Nederland is de wet- en regelgeving. "De nieuwe economie heeft nieuwe regels nodig," hield Van der Heijden de zaal voor. "Daarom gaan we ervoor zorgen dat het speelveld voor duurzame bedrijven sneller verandert. Arbeidskosten moeten omlaag en CO2-beprijzing is noodzakelijk."

Opschalen
"Duurzame pioniers, zoals Daan Roosegaarde, laten zien wat er kan. Die bedenken en ontwikkelen oplossingen, soms radicaal vernieuwend. Daarna trekken kleine en grotere bedrijven samen op om die nieuwe oplossingen op te schalen. Dat vraagt om creativiteit, een open houding voor samenwerking en lef om breder te kijken dan de eigen sector."

Jaarlijkse rapportage
MVO Nederland meet jaarlijks de voortgang van de punten op de strategische agenda. Van der Heijden: "Vanaf nu monitoren we de vorderingen van bedrijven in de nieuwe economie. Elk jaar maken we zichtbaar waar we staan en wat er nodig is voor het omslagpunt in 2025."

Nieuws

geplaatst: 26-01-2018

ZZP Nederland wijst opvolger DBA af

De Kick-Off over zzp zaken in het regeerakkoord, die op 24 januari is georganiseerd door de bewindslieden Koolmees, Keijzer en Snel gaf weinig zicht op snel resultaat. Stichting ZZP Nederland constateert opnieuw een gebrek aan urgentie om zelfstandige ondernemers te bevrijden van werknemerswetgeving.

Geen handhaving
De overgrote meerderheid van de uitgenodigde “veldpartijen” keerde zich eensgezind tegen de in het regeerakkoord voorgenomen opdrachtgeversverklaring, die zzp’ers zou moeten onderscheiden van werknemers. Bedrijven, die zzp’ers inhuren, moeten dan een webmodule invullen om zekerheid te krijgen, dat het niet gaat om een dienstverband en werkgeverschap. Volgens ZZP Nederland zal die zekerheid ook op deze manier niet ontstaan. “Deze maatregel is ondoelmatig, onuitvoerbaar en niet handhaafbaar”, zegt voorzitter Maarten Post.

Belemmering
De voorgenomen opdrachtgeversverklaring wordt nog steeds getoetst aan het arbeidsrecht, dat bestemd is voor werkgevers en werknemers. Dat zal volgens ZZP Nederland opnieuw ontaarden in juridische haarkloverijen en rechtsonzekerheid bij zelfstandigen. “We moeten af van een model, waarin ondernemers moeten bewijzen geen werknemer te zijn en opdrachtgevers moeten aantonen dat ze geen werkgever zijn” zegt Post. “Deze omgekeerde wereld brengt een moderne arbeidsmarkt niet dichterbij en werkt uiterst belemmerend voor 90 % van de zelfstandige ondernemers.”

Alternatief
Als minister Koolmees klaagt, dat er geen alternatieven voor zijn opdrachtgeversverklaring zijn aangedragen, dan is dat naar de mening van ZZP Nederland volstrekt onterecht. Het kan niet de bedoeling zijn om ondernemers voortdurend op te zadelen met werknemerswetgeving. Het alternatief moet echt worden gezocht in ondernemerswetgeving. Stichting ZZP Nederland pleit al jaren voor een eigen rechtspositie voor ondernemers. De in de regeringsverklaring genoemde ondernemersovereenkomst kan dienen als wettelijke tegenhanger van de arbeidsovereenkomst. De kenmerken van een overeenkomst tussen ondernemers worden opgenomen in het Burgerlijk Wetboek. Spoedige uitwerking van dit alternatief is geboden om rechtszekerheid te bieden aan opdrachtgevers en opdrachtnemers.

Opdrachtgeversverklaring
Stichting ZZP Nederland werkt samen met gelijkgestemde organisaties aan een breed gedragen alternatief voor de opdrachtgeversverklaring, dat is gebaseerd op ondernemerschap. “Wij hopen dat de betreffende bewindslieden ons ondernemersmodel serieus in overweging nemen, zodat zelfstandige ondernemers niet langer worden belemmerd door overheidsmaatregelen, maar ruim baan krijgen op de arbeidsmarkt”, zegt Maarten Post.
  

Nieuws

geplaatst: 09-01-2018

Balans privacy en veiligheid juridisch verankerd in nieuwe wet inlichtingen- en veiligheidsdiensten

Voor het kabinet gaan de belangen van veiligheid en privacy hand in hand. Er kan, mag en zal geen sprake zijn van het willekeurig en massaal verzamelen van gegevens van burgers. De nieuwe Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv 2017) biedt hiertoe al de nodige waarborgen, maar het kabinet zal op een aantal specifieke onderdelen nog scherper toezien dat de juiste balans tussen veiligheid en privacy is geborgd.

Deze balans waarborgt de privacy van burgers terwijl de inlichtingen- en veiligheidsdiensten over de noodzakelijke middelen beschikken om te zorgen voor veiligheid en de verdediging van onze democratische rechtsstaat. De ministerraad heeft op voorstel van minister Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en minister Bijleveld van Defensie ingestemd met toezending van een brief aan de Tweede Kamer hierover.

Vertrouwde partners
Omdat bedreigingen voor de veiligheid vaak internationaal zijn, is ook een internationale aanpak nodig. Maar dat betekent niet dat informatie van de AIVD en MIVD zomaar uitgewisseld wordt met buitenlandse inlichtingen- en veiligheidsdiensten. De Wiv 2017 stelt meerdere criteria die moeten worden gewogen voordat de AIVD met een dienst mag samenwerken, zoals de parlementaire controle in een land, de mensenrechtensituatie en het niveau van gegevensbescherming. Op basis van deze afweging wordt bepaald hoeveel informatie er kan worden gedeeld. De ministers van BZK en Defensie zullen versneld de zogenaamde wegingsnotities opstellen voor die partners waarmee intensief wordt samengewerkt. Hierdoor kan toezichthouder CTIVD bij inwerkingtreding van de Wiv 2017 direct een substantiële toetsing van deze internationale samenwerking uitvoeren.

Evaluatie na twee jaar
De evaluatie van de Wiv 2017 wordt vervroegd uitgevoerd door een onafhankelijke commissie na twee jaar. Als uit de evaluatie blijkt dat er extra waarborgen in de wet moeten worden opgenomen, dan zal het kabinet daarvoor voorstellen indienen. De commissie zal bestaan uit deskundigen op het gebied van privacy, veiligheid en techniek. Zij krijgen toegang tot alle gegevens, ook staatsgeheimen, en hun rapport zal openbaar zijn.

Bewaartermijn
De Wiv 2017 regelt voor het eerst een algemene bewaartermijn voor verzamelde informatie door de diensten. Allereerst geldt dat van de daadwerkelijk geïntercepteerde data naar verwachting 98% direct weer verwijderd en vernietigd wordt. De overgebleven informatie verkregen uit onderzoek naar digitale datastromen mag maximaal drie jaar worden bewaard. Voor alle andere gegevens die voortkomen uit onderzoek geldt een maximale bewaartermijn van één jaar. Het kabinet zal ervoor zorgen dat bij inwerkingtreding van de wet instrumentarium beschikbaar is waarmee gegevensbescherming is geborgd, zodat de CTIVD dit onmiddellijk kan betrekken bij zijn toezichthoudende taken.

Bij de tijd brengen
Om Nederland zo veilig mogelijk te maken, moeten de AIVD en MIVD daar zijn waar de informatie is. In de 21ste eeuw communiceren kwaadwillenden met apps, mobiele communicatiemiddelen en via cloud services. En niet meer via de vaste telefoonlijn. Met alleen traditionele inlichtingenmethoden als volgen, observeren en het aftappen van telefoongesprekken lopen de inlichtingen- en veiligheidsdiensten informatie mis. De Wiv 2017 brengt de bevoegdheden van de diensten bij de tijd, zodat zij hun werk goed kunnen uitvoeren en niets missen. Dit om onze nationale veiligheid, onze digitale veiligheid en onze militairen op missie te beschermen.