Bureau van den Oever: Resultaat zonder snelle jongens

Magazines | Rivierenland Business nummer 5 2018

marketing | bureau van den oever

Resultaat zonder snelle jongens

Marketing, dat voelt wat abstract, maar goed toegepast kan het de ondernemer op verbluffende wijze hel-pen zijn (omzet)doelen te behalen. Wat Bureau van den Oever betreft is dat niet slechts een mooi ingeklede belofte, maar valt het tastbaar en meetbaar te maken. Sterker nog, dat gebeurt periodiek. Concreet rende-ment vormt de drijfveer.

Tekst: Aart van der Haagen

Fotografie: Bureau van den Oever

Bureau van den Oever maakt marketing tastbaar voor MKB

Gewone mensen in een normaal bedrijfspand in Zaltbommel, die eerste indruk verlaagt meteen de drempel. Je hoeft niet naar Amsterdam te rijden, het epicentrum van de creativiteit, waar vlot pratende goeroes in een artistieke omgeving je overrompelen met een flitsende presentatie op een heel andere golflengte. Gechargeerd natuurlijk, maar marketing heeft zich voor velen enigszins in de hoek laten drukken van snelle jongens die niet dezelfde taal spreken als de hardwer-kende ondernemer die simpelweg succes wil behalen met zijn producten of diensten, niets meer en niets minder. Bij Bureau van den Oever proef je eigenlijk direct dat er mensen werken die met beide benen op de grond staan. Ze komen wel degelijk met creatieve, verrassende concepten voor de dag, maar niet vanuit het streven er in hun vakgebied awards mee te winnen. Feitelijk staat slechts één ding voorop: ervoor zorgen dat onze

klant rendement haalt uit zijn investering in marketing, stelt commercieel directeur Roelof van den Oever.

Bijsturen

Dit laatste klinkt als een open deur en toch is het niet zo vanzelfsprekend, want het schort nog wel eens aan wat je de aftersales zou kunnen noemen. Juist daarin onderscheidt Bureau van den Oever zich. Wij vragen de klant heel eenvoudig: Hoeveel bedraagt je omzet en waar wil je naartoe groeien? Bij de kennismaking laten we hem vertellen over zijn bedrijf en zijn kernwaarden, waarin zijn onderscheidend vermogen ligt en die de basis leggen voor de campagne die we in goed overleg met elkaar ontwikkelen. Zodra die eenmaal draait, monitoren we periodiek samen met de opdrachtgever het resultaat: brengen de marketingactiviteiten daadwerkelijk de gewenste extra omzet? Dat

betekent continu met elkaar in contact blijven binnen een open relatie, met alle ruimte om bij te sturen. Dat kan twee kanten op. Soms overtreft de campagne alle verwachtingen en moet je op de rem trappen, zodat het succes geen schaduwzijde krijgt, bijvoorbeeld het oplopen van levertijden voor je afnemers of verminderde kwaliteit door snel aan de vraag te willen voldoen.

Opvolging

Bureau van den Oever, in 1996 begonnen met advertising en inmiddels uitgerust tot een fullservice marketingspecialist met twintig mensen in dienst, profileert zich daarmee als een solide partner. Klanten beschouwen ons vaak als een marketingafdeling die zich maar nét buiten hun bedrijf bevindt, dus eigenlijk als een verlengstuk van hun eigen organisatie, weet Van den Oever. De term klinkt misschien wat afgezaagd, maar daarin

Gewone mensen in een normaal bedrijfspand in Zaltbommel, die eerste indruk verlaagt meteen de drempel.

bureau van den oever | marketing

weerspiegelt onze persoonlijke benadering zich. We hebben vrijwel alle disciplines in ons vakgebied in eigen huis, van grafische vorm-geving en webbouw tot foto- en videografie, naast uiteraard het ontwikkelen van complete off- en online marketingconcepten. Verder zijn we Google-partner, beschikken we over alle middelen om tv-campagnes te verzorgen en doen we veel projecten in signing, een belangrijk marketinginstrument. Drukwerk kopen we zeer scherp in, als grootafnemer; je praat zomaar over veertig miljoen folders per jaar. Verder kunnen we de opvolging van bijvoorbeeld een direct-marketingactie verzorgen, dus het nabellen van prospects en het maken van afspraken. Daarbij geldt het voordeel ten opzichte van een callcenter dat wij onze klant en zijn doelgroep door en door kennen, waardoor we veel gerichter contact leggen dan alleen maar koud bellen.

Kritisch onder de loep

Innovatieve technieken als virtual en augmen-ted reality zijn zeker in beeld bij Bureau van den Oever, maar worden ook kritisch onder de loep gelegd. Ze staan qua ontwikkeling nog in de kinderschoenen, bovendien moet je je afvragen wat de toepassing ervan je bedrijf daadwerkelijk brengt en hoe dat zich verhoudt tot de veelal hoge kosten. Je moet niet innoveren om het innoveren. Het gaat er vooral om dat het complete verhaal van

je campagne klopt, dat je niet lukraak met hagel schiet en maar afwacht wat eruit rolt. Wij kijken samen met onze klant kritisch naar waarin hij precies investeert en naar wat voor rendement dat concreet zou moeten opleve-ren. In de huidige tijd kiezen we meestal voor een combinatie van off- en online concepten, die elkaar versterken. Die bedenken we niet alleen, we voeren ze ook uit, tot en met het realiseren van complete beurspresentaties en het optuigen van prikkelende direct-marke-

tingacties. Je kunt bijvoorbeeld een product onder de aandacht brengen door het naar je doelgroep te sturen in een ludieke verpakking, die iets heel anders doet verwachten en de nieuwsgierigheid wekt.

Menselijke kernwaarden

De marketingwereld concentreert zich tegen-woordig op de customer journey oftewel de klantreis. Bureau van den Oever sluit zich volledig bij dat uitgangspunt aan, maar vult het wel op zijn eigen manier in. Wij hebben een methode ontwikkeld die het concreet en behapbaar maakt, zonder wollige termen en filosofieën, zegt Marlou van Dijk, marketing- en communicatiespecialist. Centraal staat de gedachte laat zien waarin je goed bent, waarbij het wereldwijd bekende principe van trend purpose marketing om de hoek komt kijken. Waarom doe je wat je doet, hoe bewijs je het en tot welke belofte leidt het? Dat breng je in beeld met behulp van de 23plusone-me-thode, gebaseerd op 24 menselijke kernwaar-den, bijvoorbeeld veiligheid, ontspannen of ontzorgen. Daarin ligt je onderscheidend vermogen, zeker in een markt met producten of diensten die sterk op elkaar lijken. Het mooie is, dat mensen verder kijken dan alleen dat: ze vinden het verhaal eromheen belangrijk. Je speelt dus in op de emotie. Het merk Volvo associeer je automatisch met vei-ligheid, heel anders dan het gevoel van trots en status dat om BMW heen hangt.

Ruim vijftig procent van de mensen bekijkt je pagina via de smartphone, aldus Marlou van Dijk.

Inzetten op een duurzame relatie, iets dat Bureau van den Oever zelf ook nastreeft richting zijn opdrachtgevers.

marketing | bureau van den oever

Pyramide

Van Dijk pakt er een pyramidevormig schema en een stapeltje van 24 kaarten bij. Kijk, hierop vind je alle kernwaarden terug. Je selecteert er bij voorkeur zes, die je in de pyramide legt, op drie verschillende niveaus. Aan de onderzijde begin je met je basis, die je nodig hebt voor de volgende laag: het bewijs, dat het middel vormt om tot de belofte te komen, aan de top. Tussen die lagen ga je verhaallijnen trekken en die leveren ver-rassende informatie op. Niet alleen over je bedrijf, maar ook over jezelf. Wanneer je dit oprecht doet, begint vanzelf je authentieke verhaal en daarmee je onderscheidend ver-mogen naar buiten te sijpelen. Je kunt daar heel diep in gaan, van hoofd- tot kleinere doelen. Het lijkt op papier misschien wat vaag, maar zodra je het voor je ziet, begint het binnen enkele minuten te leven. Bij elke ondernemer levert dit een andere uitkomst

op, passend bij zijn eigen kernwaarden. Als het goed is, legt het bloot waarom hij ooit zijn bedrijf gestart is.

Vier pijlers

De 23+1-methode komt niet uit de koker van Bureau van den Oever, maar vormt wel de basis van het concept dat Van Dijk in belang-rijke mate hielp ontwikkelen: Marketing Motivations. Via een marketingsessie zoals bovengenoemde leren we de producten of diensten en de drijfveren van onze klant kennen. Vervolgens richten we ons op zijn doelgroep, namelijk het binnenhalen en behouden van afnemers, waarbij we vier pijlers hanteren. De eerste is verleiden, dus nieuwsgierigheid wekken en interesse genereren, bijvoorbeeld via flyers, adver-tenties, sociale media, Google Ads of direct marketing. Offline en online moeten goed op elkaar aansluiten, want stel dat je verwijst

naar een webpagina die niet blijkt te werken, dan ontstaat een negatieve in plaats van een positieve ervaring. Het lijkt vanzelfsprekend, maar je wilt niet weten hoe vaak het misgaat. Met een beetje pech klikt iemand door naar je concurrent en sta je met 1-0 achter.

Flink onderschat

Als tweede pijler noemt Van Dijk vertrouwen wekken. Ervoor zorgen dat je doelgroep met kooplust daadwerkelijk voor jóu kiest. Dat zit bijvoorbeeld in een goede website waar de gebruiker snel zijn weg vindt, ook via een mobiel toestel, iets dat nog wel eens flink onderschat wordt. Ruim vijftig procent van de mensen bekijkt je pagina via de smartphone. Zorg - indien van toepassing in je branche en bedrijf - verder voor een sterke brochure, een mooie showroom, een optimale bereikbaar-heid voor vragen en ruime openingstijden. Laat als het kan gezichten van je medewer-kers zien, want dat werkt drempelverlagend. Ligt eenmaal het vertrouwen er, dan kun je naar de derde pijler toe: overtuiging, dus je USPs oftewel je onderscheidend vermogen naar voren schuiven. Stel een goede verkoper aan, ondersteun je showroom met effectief promotiemateriaal, gebruik een orderblok, geef garanties: vandaag voor 17.00 uur besteld, morgen voor 12.00 geleverd of gra-tis verzending. Gereedschap, dus.

Verbinden

De vierde pijler heet verbinden, dat wil zeg-gen regelmatig in contact blijven met je klan-ten en ze laten voelen dat ze van waarde zijn voor je onderneming, vervolgt Van Dijk. Dat doe je via nieuwsbrieven, loyaliteitsprogram-mas en het voorstellen van direct of indirect verwante producten of diensten op basis van klantprofielen, die onder andere interesses weergeven. Kortom, inzetten op een duur-zame relatie, iets dat Bureau van den Oever zelf ook nastreeft richting zijn opdrachtge-vers. Dat valt in feite goed op te maken uit het feit dat het insteekt op het behalen van rendement bij klanten en periodiek peilt of de gekozen marketingcampagne inderdaad het gewenste effect sorteert. Het ligt in de kern-waarden van deze organisatie verankerd dat dat op een creatieve manier gebeurt, maar zonder kostenverslindende activiteiten die het mooi doen in een presentatie, maar hun doel missen. Daar zullen veel mkb-onderne-mers zich wel zo prettig bij voelen.

www.bureauvdo.nl

Feitelijk staat slechts één ding voorop: ervoor zorgen dat onze klant rendement haalt uit zijn investering in marketing, stelt Roelof van den Oever.

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by