Financieel Fit Rivierenland: Bedrijfsrisico bij mensen met schulden

Magazines | Rivierenland Business nummer 5 2018

Financien | Financieel Fit Rivierenland

Financieel Fit Rivierenland: bedrijfsrisico bij mensen met schulden

Gezamenlijk probleem, gezamenlijke aanpak

Een werknemer die de macht over zijn financiële situatie verliest raakt niet alleen zelf in de problemen, maar brengt ook een bedrijfsrisico mee voor de werkgever. De coöperatie Financieel Fit Rivierenland vraagt aandacht voor dit onderwerp en slaat een brug tussen de partijen die oplossingen kunnen bieden. Een gezamenlijk probleem vergt een gezamenlijke aanpak.

Fotografie: Chris van Koeverden, Gispen

Schulden komen in alle lagen van de bevol-king voor en kennen uiteenlopende oorza-ken, zoals echtscheiding, verkeerde keuzes in het verleden, op te grote voet leven, gebrek aan financiele vaardigheden, een laag of veranderend inkomen, verslaving, problemen met de verkoop van het huis of ziekte. Er tekent zich gelukkig een positieve ontwikke-ling af, want in 2012 had 78 procent van de werkgevers nog te maken met werknemers in een schuldensituatie, terwijl dat vorig jaar

op 62 procent lag, zegt Reggy Schutte van de coöperatie Financieel Fit Rivierenland. De gemiddelde kosten per jaar, bij een fulltimer met een inkomen van 37.000 euro zon 13.000 euro, blijven echter gelijk. Daarin zitten elementen als twintig procent produc-tiviteitsverlies, zeven extra ziektedagen en het verwerken van loonbeslagen. In Rivierenland komt het totaal op een kostenpost van zon 26 miljoen euro uit, voorzichtig gerekend met ongeveer 2000 werknemers in financiële

problemen. Als we dat aantal met vijf procent weten terug te dringen, scheelt dat al 1,3 mil-joen euro. De moeite waard dus om dit met elkaar aan te pakken.

Snel herkennen

Zowel de schulden zelf als het financiële risico voor een bedrijf kunnen behoorlijk oplopen, daarom is het voor werkgevers zaak om zon situatie snel te herkennen. Loonbeslag, geld lenen bij collegas, vragen

We nodigen organisaties van harte uit om zich bij ons aan te sluiten, dus ook bedrijven, bijvoorbeeld door kennis en eigen ervaringen te delen, aldus Reggy Schutte.

Financieel Fit Rivierenland | Financien

om een voorschot of om extra werkuren, zichtbare stress en vermoeidheid vormen concrete signalen, maar vaak spelen pro-blemen al een tijdje en vinden werkgevers het lastig om het gesprek aan te gaan over zon privacygevoelig onderwerp, zegt Schutte. Preventieve maatregelen kunnen erg helpen om het uit de taboesfeer te halen, bijvoorbeeld een informatiebijeenkomst of

een workshop geldzaken organiseren, een financiële gezondheidscheck aanbieden of gelegenheid geven om gebruik te maken van externe financiële spreekuren. Ook een jaar-lijks terugkerend gesprek met elke werkne-mer, algemeen ingestoken, vormt een goede optie om met respect voor privacy eventuele problemen op tafel te krijgen.

Werkgeversdesk

Als verbindende coöperatie, toegankelijk voor alle partijen in de regio die zich bezig-houden met financiële zelfredzaamheid, biedt Financieel Fit Rivierenland via de Werkgeversdesk werkgevers informatie en hulpmiddelen om hun medewerkers te ondersteunen in het op orde brengen van hun persoonlijke financiën. We vormen een aan-spreekpunt voor vragen, organiseren kennis-bijeenkomsten, stimuleren ondernemers om live en online met elkaar praktijkervaringen uit te wisselen, geven hen digitaal of persoonlijk advies over beschikbare hulp en over geld-plannen voor werknemers om hun financiële situatie in kaart te brengen. Daarbij nodigen wij organisaties van harte uit om zich bij ons aan te sluiten, dus ook bedrijven, bijvoorbeeld door kennis en eigen ervaringen te delen. Zo pakken we met elkaar dit gezamenlijke pro-bleem aan, met de ambitie om Rivierenland niet alleen voor particulieren, maar ook voor ondernemers financieel fit te houden.

www.financieelfitrivierenland.nl/werkgeversdesk

Schuldenproblematiek speelt op jaarbasis gemiddeld bij hooguit drie of vier van de 200 personeelsleden, maar projectinrichter Gispen in Culemborg besteedt er in die situaties gericht aandacht aan. We hechten een groot belang aan openheid en een goed contact tussen lei-dinggevenden en medewerkers, zegt HR-mana-ger Anne-Marie Jansen. Met betrekking tot financiële problemen vragen we managers spe-ciaal te letten op triggers, zowel in gesprekken als in de dagelijkse gang van zaken. Denk aan een nerveuze houding, een moeizame concen-tratie, slechte persoonlijke verzorging, geregeld te laat komen en een opvallend patroon in het verzuim, veelal kort en frequent. Soms gebeurt het dat iemand geen benzine meer kan betalen om het werk te bereiken, iets dat wellicht op te lossen valt door overwerk aan te bieden als mogelijkheid om wat bij te verdienen. Vaak vor-men bijkomende psychische klachten een reden om thuis te blijven, zoals depressie en moede-loosheid. Mensen in zon situatie zien dikwijls geen uitweg meer. Vroegtijdige signalering is daarom essentieel.

Preventief investerenVerzuim kost ons bedrijf natuurlijk geld, dus

vinden wij het beter om preventief te investeren in medewerkers, vervolgt Jansen. Na signale-ring en het bespreekbaar maken van de situatie, wat ondanks het taboe eigenlijk altijd wel op gang komt, pak ik het normaal gesproken op. Kijkend naar de lange termijn heeft het meestal weinig zin om mensen bijvoorbeeld een voor-schot op hun vakantiegeld te geven, want over het algemeen ligt het probleem dieper. Soms staat het niet op zichzelf, maar spelen er tevens andere zaken. Ik verwijs mensen door naar nut-tige informatiebronnen, zoals websites en het Nibud. In ernstiger gevallen neem ik contact op met een budgetcoach of een schuldhulpmaatje, afhankelijk van de gemeente waar de medewer-ker woont. Vaak geeft zon stap al lucht; zie je dat er een last van iemands schouders valt. Mensen in zon situatie willen graag geholpen worden, daarom praten ze er ook wel over met een per-soon binnen de organisatie die ze vertrouwen. Wanneer de hulpverlening eenmaal op gang komt, is het belangrijk om in samenspraak met degene die het betreft te monitoren hoe het pro-ces verloopt. We houden ook vinger aan de pols als mensen zelf een partij inschakelen, met een scherp oog

voor louche organisaties die iemand juist van de regen in de drup helpen.

Drempels weghalenDe HR-manager van Gispen toont zich erg te spreken over het feit dat nu ook van gemeente-wege budgetcoaches worden ingezet en ziet de stichting Financieel Fit Rivierenland als een uit-stekend initiatief. Er valt nog meer uit te halen, maar ik heb al een aantal goede dingen gezien en gehoord, zoals een overtuigend verhaal van-uit de Rabobank en van mensen met zelf een schuldenverleden. Waar mogelijk lever ik graag zelf een bijdrage, bijvoorbeeld door vanuit onze ervaringen te spreken. Belangrijk in het alge-meen is drempels weghalen en duidelijk com-municeren waar je als particulier en als werkge-ver terecht kunt voor meer informatie, telefo-nisch en via internet. Mensen vinden het vaak een veilig idee om vanachter hun computer stappen te zetten om hulpverlening te bereiken. Het onderwerp zit nu eenmaal in de taboesfeer, al proberen we het daaruit te halen.www.gispen.com

Anne-Marie Jansen, HR-manager Gispen:

Mensen willen geholpen worden

De showroom van Gispen.

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by