Het belang van interactie

Magazines | Rivierenland Business nummer 5 2017

Tool Mentimeter

Om interactie gemakkelijk te creëren bij een event, meeting of training, biedt het Sprekershuys de tool Mentimeter aan. Met deze gebruiksvriendelijke presentatie-software maak je de interactie tussen publiek en spreker mogelijk. Mentimeter is op verschillende manieren inzetbaar. Door het 'audience response system' heeft het publiek de mogelijkheid zijn of haar stem te laten horen. Mentimeter toont het resultaat live terwijl het publiek stemt, simpelweg door gebruik te maken van een smartphone. De tool biedt verschillende vormen van bovenstaande interactie aan. Hierdoor verhoogt het enthousiasme van het publiek en zijn ze meer betrokken.

HET BELANG VAN INTERACTIE

Een onmisbaar ingrediënt bij een lezing of presentatie is interactie. Het creëren van interactie met het

publiek is dé manier om de aandacht van het publiek te behouden. Door een balans te vinden tussen zenden en

ontvangen wordt het publiek meer betrokken en wordt de boodschap van de presentatie

effectiever overgebracht. Bij presentaties waar enkel het zenden centraal staat, verschuift

de aandacht van het publiek al snel naar andere zaken. Het is dus noodzakelijk voor een onvergetelijke presentatie!

Interactie zorgt ervoor dat je het publiek op verschillende manieren laat participeren. Je kunt het publiek zich betrokken laten voelen. Ze leveren namelijk op die manier een bijdrage aan je presentatie. Maar hoe creëer je interactie?

Meerkeuzevragen

Je wilt natuurlijk dat het onderwerp van de presentatie relevant is, want met een relevant onderwerp blijft het publiek alert. In plaats van een aantal mensen in het publiek te vragen welke onderwerpen ze interessant vinden, kan je met moderne techniek de vraag aan het gehele publiek stellen. Het publiek kan real-time zijn antwoord geven waardoor je de presentatie voort kan zetten met informatie die voor jouw publiek interessant is. Zowel het participeren als de informatie is belangrijk in deze vorm van interactie.

Laten we een spelletje doen!

Een andere manier om het publiek enthousiast te houden is een quiz verwerken in de presentatie. Met deze leuke en intensieve competitie behoud je de aandacht van het publiek. Want wees eens eerlijk? Wanneer er iets te winnen valt wordt het toch altijd interessanter! Met een quiz kan je vele vragen stellen waarbij het publiek antwoord moet geven, bijvoorbeeld via hun eigen smartphone. Met een real-time antwoordenlijst is quizzen niet alleen maar leuk, het is ook informatief. De antwoorden geven inzicht in wat de gemiddelde kennis is van het publiek en waar je als spreker op kan inspelen.

Open vragen

Aan het einde van een meeting of presentatie zijn er vaak vragen vanuit het publiek, maar niet iedereen durft altijd een vraag te stellen. Tegenwoordig zijn er handige tools waarmee je met je smartphone een vraag kan indienen bij de spreker. Doordat dit anoniem kan worden ingediend met je eigen smartphone, worden er waarschijnlijk meer vragen gesteld die zonder deze tool wellicht niet zouden worden gesteld. Als spreker moet je dus bewust hiervan zijn en van te voren bedenken of je gebruik wilt maken van een tool om dit mogelijk te maken.

Let's Vote!

Meten is weten. Een snelle en nuttige manier om gegevens te verzamelen en trends zichtbaar te maken is het publiek laten stemmen. De spreker heeft direct inzicht in de groepsopinie. Als spreker behoud je de regie, maar hiermee laat je het publiek zien dat hun mening telt. Je kunt het zien als een real-time enquête tijdens de presentatie.

Interactie is dus een belangrijk onderdeel, maar er is meer nodig voor een goede presentatie. Professionele sprekers weten met de verschillende technieken, houdingen en intonaties de juiste boodschap over te brengen. Spreken in het openbaar is een echte kunst. Maar liefst 75% van de mensen vindt het spannend om voor een groep te spreken. Zelfvertrouwen is dus een belangrijk aspect bij het geven van een geslaagde presentatie. De presentatie moet staan als een huis: inhoud, structuur en een goede voorbereiding zijn van essentieel belang!

Het Sprekershuys

Het Sprekershuys is een eigentijds en innovatief sprekersbureau waar vakkennis, transparantie, persoonlijkheid en meedenken de kernwaarden zijn. De verbinders van het Sprekershuys hebben intensief contact met zowel klanten als huysgenoten en gaan regelmatig mee naar events waar de huysgenoten geboekt worden. Reageren kan via info@sprekershuys.nl.

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by