Boschland accountants: Financieringsscan een must voor iedere ondernemer

Magazines | Rivierenland Business nummer 6 2017

FINANCIERINGSSCAN EEN MUST VOOR IEDERE ONDERNEMER

Boschland accountants en adviseurs is vooral bekend als accountantskantoor. Maar naast het boekhoudkundig verwerken van administraties en het opstellen van jaarrekening heeft Boschland ook zeer ervaren adviseurs in dienst. Vanuit kantoren in Lienden, Ede, Hengelo (Gld), Twello en Roermond werken deze accountants en adviseurs voor diverse mkb-ondernemers. Met branche-specialisaties in onder andere de Food & Agri, Bakkers en Horeca biedt Boschland toegevoegde waarde door specifieke kennis over uw vakgebied te combineren met dienstverlening inzake financiële bedrijfsvoering.

Financieringsadvies

Als adviseur financieringen, fusies en overnames is Patrick Kuster iedere dag bezig met het puzzeltje van financieringen en kredieten voor ondernemers. "Bij Boschland houden we van een gezonde balans op de weegschaal, of een ondernemer nu wilt groeien of juist moet afslanken. Consistente bedrijfsvoering en risicobeheersing is van belang voor een solide onderneming. Wij houden niet van een jojo-effect in het zakendoen."

Daarom adviseert Boschland ondernemers over onder andere

? De hoogte en verhoudingen van

financiering en kredieten

? De wijze waarop mogelijke

alternatieven meer geld opleveren voor bedrijven

? Het inzichtelijk maken van de geldstromen

? Kengetallen en liquiditeitsprognoses

Hierbij wordt niet alleen naar uitbreidingsfinanciering of startkapitaal gekeken, maar juist ook naar herfinanciering. De specialist kijkt of de leningen en kredieten in balans zijn en of ze beter en slimmer georganiseerd kunnen worden.

Businessplannen

Veel mensen gebruiken deze tijd om voor zichzelf te beginnen. Bij Boschland hebben ze de expertise in huis om businessplannen tot slagen te brengen, door onder andere de plannen te scannen op de haalbaarheid en verbeterpunten aan te dragen.

? Er wordt een helder stappenplan naar een passende financiering gemaakt

? Boschland weet hoe een geldverstrekker een aanvraag beoordeeld en welke infor matie daarvoor onmisbaar is

? De aanpak verkleint de kans op mogelijk verkeerde investeringsbeslissingen

? Door specialisme op dit gebied zijn veel quick wins te behalen

Subsidies

"Ondernemers kunnen onmogelijk op de hoogte zijn van alle mogelijke subsidies en regelingen.", aldus Patrick Kuster. "Het rond krijgen van een financiering en/of

subsidie maakt groot verschil tussen het wel of niet realiseren van de gewenste plannen. Voor essentiële informatie over mogelijke subsidies kan men bij onze adviseurs terecht. Daarnaast kunt u ook uw (aan)vraag bij ons neerleggen, zodat wij dit voor u regelen."

Wilt u meer weten? Neem dan contact op met Patrick Kuster via 0344 60 32 15.

"Soms krijgen we mensen op kantoor die denken bijna failliet te zijn; iedere maand gaat er zo veel geld op aan aflossing en rente. Dan blijkt regelmatig dat met enkele kleine aanpassingen ze eigenlijk over een gezonde onderneming beschikken."

"Consistente bedrijfsvoering en risicobeheersing is van
belang voor een solide onderneming", aldus Patrick Kuster.
Circulair bouwen heeft grote impact No more take, make, waste

Door hergebruik te maximaliseren en waardevernietiging te minimaliseren, moet de Nederlandse economie in 2050 volledig circulair zijn. Zeker voor Midden-Nederland biedt deze ontwikkeling grote kansen. Een voortrekkersrol past naadloos in de ambitie van de regio Utrecht als dé plek voor Healthy Urban Living. Circulair bouwen is daarbij een belangrijk speerpunt.

Tot nu toe kenmerkt onze economie zich door een lineair systeem. Grondstoffen worden omgezet in producten die aan het einde van hun levensduur ? en vaak al veel eerder ? worden vernietigd. Take, make, waste. Komende generaties ondervinden hiervan op twee manieren de negatieve consequenties. Allereerst worden de gevolgen van milieuvervuiling ? energieverbruik, CO?-uitstoot ? en klimaatverandering steeds nadrukkelijker merkbaar. Daar komt bij dat grondstoffen niet oneindig beschikbaar zijn. Al jaren geleden kwamen bouwprojecten stil te liggen door een tekort aan staal als gevolg van de enorme vraag uit China. En sommige kritische grondstoffen voor de productie van elektronica zijn maar zeer beperkt op de aarde aanwezig.

Onhoudbaar en onvermijdelijk

Aan twee kanten keert de wal dus het schip. De lineaire aanpak is simpelweg onhoudbaar, de omslag naar een circulaire economie onvermijdelijk. Hierbij vloeien reststoffen na gebruik weer veilig terug in de natuur. Doelstelling is echter om deze reststoffen zoveel mogelijk te beperken. Hiertoe wordt eerst gekeken naar hergebruik van een compleet product, daarna naar onderdelen en vervolgens naar hergebruik van grondstoffen. In een circulair systeem worden producten en componenten dus zo hoogwaardig mogelijk opnieuw ingezet. Er vloeit geen of in elk geval zo min mogelijk economische waarde weg. Dit vereist anticipatie bij ontwerp en productie, maar ook bij de marketing. Steeds meer voorbeelden dienen zich aan; van circulaire jeans en overhemden tot de Fairphone, 's werelds eerste ethische en modulaire telefoon.

Bouw heeft grote impact

De bouw is een van de grootste gebruikers van grondstoffen en energie. Veel daarvan gaat verloren; maar liefst 40% van ons afval is afkomstig uit de bouw. Lukt het om grootschalig circulair te bouwen dan heeft dat een enorme impact. In het rijksprogramma 'Nederland Circulair in 2050' is voor de bouw een aantal strategische doelstellingen vastgelegd. Daarbij gebruiken zowel de woning- en utiliteitsbouw als de grond-, weg- en waterbouwsector vooral hernieuwbare grondstoffen. Materiaalgebruik is over de hele levensduur geoptimaliseerd via waardebehoud, minder kosten, meer hergebruik en minder milieu-impact. De bouw beperkt CO?-emissie zoveel mogelijk in zowel de productie-, bouw- als gebruiksfase. Ook spelen ontwikkelaars en bouwers proactief in op de veranderende vraag, bijvoorbeeld door gebouwen te realiseren die eenvoudig aan te passen zijn aan een ander gebruik.

Prikkels onontbeerlijk

Om inzicht te krijgen in de uitdagingen, successen en valkuilen bij circulaire bouwprojecten zijn in opdracht van de Economic Board Utrecht en Alliantie Cirkelregio Utrecht dertien opdrachtgevers ondervraagd. Belangrijke les: het inbrengen van circulariteit kost tijd, zowel bij de voorbereiding als in de uitvoering. Wordt die extra tijd niet ingeruimd dan bestaat het gevaar dat circulaire ambities tussen de vingers wegglippen.

De kennis over duurzaamheid en circulariteit bij aanbieders in de grond-, weg- en waterbouw blijkt aanzienlijk. In de woning- en utiliteitsbouw daarentegen is het aantal bouwpartners dat ervaring heeft met circulair bouwen nog relatief beperkt. Gezien de huidige grote stroom traditionele opdrachten ontbreekt de economische drijfveer om vol in te zetten op circulariteit. Prikkels van opdrachtgevers en overheid zijn daarom nog onontbeerlijk.

Kennis en risico's

Circulair bouwen vereist een andere rol van veel leden uit de bouwkolom: architecten, ontwerpers/constructeurs, leveranciers, bouwers en installateurs moeten zich kennis, een andere mindset en soms ook aanvullende vaardigheden eigen maken. Als het gaat om kennisontwikkeling is een theoretische benadering waardevol maar deze volstaat niet. Voor alle niveaus moeten opleidingen, trainingen en workshops ontwikkeld worden met veel aandacht voor de praktische aspecten.

Circulaire bouw is deels onontgonnen terrein waarbij innovaties onmisbaar zijn. Aangezien de toekomstige prestaties ervan nog niet bewezen zijn, brengen innovaties risico's met zich mee. Idealiter ontstaan daarom samenwerkingsvormen waarbij deze risico's worden gedeeld en geen belemmering vormen voor vernieuwing.

Product wordt dienst

Het leveren van diensten in plaats van producten ? pay per use ? is een interessante manier om te komen tot een circulair systeem. In zo'n geval blijft de producent eigenaar; klanten betalen voor gebruik in plaats van bezit. Omdat de prestatie de waarde bepaalt, heeft de aanbieder maximaal belang bij goede kwaliteit, een lange levensduur en optimale herbruikbaarheid. Op dit moment zijn bijvoorbeeld al verlichting, liften en vloerbedekking als dienst beschikbaar. Wellicht dat ook grote elementen zoals gevels op deze manier kunnen worden afgenomen. Hierbij spelen vooralsnog praktische belemmeringen zoals het juridisch loskoppelen van het eigendom van elementen uit een gebouw.

Afname van een weg als dienst inclusief langjarig onderhoud biedt eveneens kansen uit oogpunt van duurzaamheid en circulariteit. Wel vereist dat aanpassingen in interne organisatie van de opdrachtgever, meestal een gemeente of andere overheid. Ook als gaat om aansprakelijkheid heeft afname van een weg als dienst implicaties.

Circulaire hubs

Bestaande gebouwen vormen een waardevolle bron van herbruikbare elementen. Voor nieuwe gebouwen wordt steeds vaker een materialenpaspoort opgesteld. Hiermee is in de toekomst inzicht in materialen en componenten. Vooralsnog kost het echter veel tijd om geschikt donormateriaal uit gesloopte gebouwen te vinden. Er zijn amper locaties waar dit gebundeld aangeboden wordt. Belangrijke aanbeveling uit het onderzoek: richt circulaire hubs in waar herbruikbare materialen en elementen opgeslagen worden. Maak het aanbod op deze marktplaatsen digitaal toegankelijk en koppel dit aan vergelijkbare initiatieven. Zo'n circulaire hub is ook een prima plek voor jonge vakmensen om vertrouwd te raken met gebruikte bouwmaterialen.

Successen en valkuilen

We staan aan het begin van de implementatie van circulair bouwen. Lessen en aanbevelingen zoals uit het onderzoek van de Economic Board Utrecht en Alliantie Cirkelregio Utrecht naar voren komen, brengen andere circulaire initiatieven verder. Daarbij is het belangrijk dat niet alleen successen maar ook knelpunten en valkuilen aandacht krijgen. Hoe meer kennis en ervaringen worden gedeeld, hoe harder het circulaire vliegwiel gaat draaien.

Hof van Cartesius

HOF VAN CARTESIUS

Als eerste concrete initiatief is het Hof van Cartesius een visitekaartje voor het circulaire Werkspoorkwartier in Utrecht. Het is een locatie waar creatieve ondernemers samen duurzaam en circulair bouwen en ondernemen. Ook komen er moestuinen, speelvoorzieningen voor kinderen en een horecavoorziening. Het Hof van Cartesius bestaat voor 90% uit hergebruikte materialen. In de eerste fase zijn werkruimtes gerealiseerd voor dertig ondernemers. Uiteindelijk zal het complex bestaan uit drie hofjes waar 75 ondernemers een werkplek hebben.

www.hofvancartesius.nl

Consortium R Creators

THE GREEN HOUSE

The Green House aan de Utrechtse Croeselaan wordt een circulair paviljoen dat fungeert als restaurant, vergaderlocatie en ontmoetingsplaats. Bij de bouw is onder meer gevelbekleding gebruikt van de voormalige naastgelegen Knoopkazerne die herontwikkeld is tot rijkskantoor. Veel interieurelementen van The Green House worden in bruikleen geplaatst of geleverd naar gebruik. Het paviljoen is volledig demontabel en krijgt na vijftien jaar op een andere plek een nieuwe bestemming.

www.the-greenhouse.nl

Circulair bouwen is een breed begrip dat veel raakvlakken heeft met duurzaamheid. In opdracht van de gemeente Amsterdam kwam Metabolic/SGS Search tot de volgende definitie: "Het ontwerpen, construeren en slopen van een gebouw op zo'n manier dat naast het hoogwaardig inzetten en hergebruiken van materialen en een adaptief en toekomstbestendig ontwerp ook duurzaamheidsambities op het gebied van energie, water, biodiversiteit en ecosystemen worden meegenomen."

Meer informatie over circulariteit en circulair bouwen:

www.economicboardutrecht.nl

www.mvonederland.nl

www.cirkelregio-utrecht.nl

www.cirkelstad.nl

www.usi.nl

"Het is belangrijk om als werkzoekende op te vallen. Veel mensen hebben het gevoel dat zij door leeftijd, weinig scholing of een eenzijdig arbeidsverleden zijn afgeschreven. Dit is niet juist. We hebben allemaal talenten en competenties, het is aan de werkgever om deze te zien. Daarom hebben wij ervoor gekozen om deze mensen een kans te geven zich te presenteren in Rivierenland Business. De kandidaten krijgen een gezicht, kunnen vertellen over hun talenten en interesses en komen wellicht onder de aandacht bij potentiële werkgevers. Deze keer zetten we echter een succesverhaal in de schijnwerpers. Hierin vertellen we over twee statushouders die een arbeidscontract hebben gekregen bij Nijburg Trading & Engineering in Dodewaard."

"Gemeente Buren werkt vanuit een klantgerichte aanpak. We hebben middelbaar en laaggeschoolde arbeidskrachten in ons bestand. Doordat we de klant individueel begeleiden, weten wij wat een werkzoekende kan. Met deze kennis gaan we op zoek naar een geschikte arbeidsplaats. Deze aanpak wordt ingezet voor verschillende doelgroepen. Denk aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, mensen met een arbeidsbeperking, statushouders, etc. Motiveren en activeren zijn voor mij kernbegrippen. Daarnaast staan zelfstandigheid en het tonen van initiatief hoog in het vaandel. Ervaring leert dat positief activeren leidt tot motivatie. We zetten verschillende middelen in om de klant te activeren. Zoals sollicitatietrainingen, prettige gesprekken met werkgevers en de media."

Heeft u een arbeidsplaats beschikbaar? Neem dan contact op met Tom Bronk via t. 14 0344 of tbronk@buren.nl.

Gemeente Buren zet werkzoekenden in de spotlights TOM BRONK, AFDELING RE-INTEGRATIE & WERK EN INKOMEN GEMEENTE BUREN:

Statushouders

Statushouders zijn vluchtelingen die een verblijfsvergunning hebben gekregen op grond van hun asielaanvraag. Zij mogen in Nederland blijven wonen en moeten het asielzoekerscentrum zo spoedig mogelijk verlaten om een normaal bestaan op te kunnen bouwen.

Statushouders krijgen droombaan bij Nijburg Trading & Engineering

Onlangs kregen statushouders Fouad en Majd uit Syrië een arbeidscontract bij Nijburg Trading & Engineering in Dodewaard. Zij werden via de gemeente Buren hier geplaatst en helpen ondernemer David de Jong een robot te ontwikkelen die onder water een schip kan schoonmaken of inspecteren. "Deze robot is onder andere inzetbaar bij FPSO's (Floating Production, Storage and Offloading), oftewel drijvende productieplatformen die worden gebruikt om aardolie en -gas te produceren, te behandelen en op te slaan in afwachting voor verder transport", licht David toe. "Normaal worden hier duikers voor ingezet, dus dit is niet zonder gevaar. Ik bedacht me dat dit anders moest kunnen en zo werd het idee voor de robot geboren."

Hart op de juiste plek

David is een bijzondere ondernemer, niet alleen omdat hij tevens uitvinder is, maar ook omdat hij het hart op de juiste plek heeft zitten. Zo werkte hij in het verleden onder andere samen met Greenpeace. Ongeveer een half jaar geleden kwam hij in contact met de gemeente Buren die een werkplek zocht voor statushouders Majd en Fouad (30) uit Syrië. "In Syrië heb ik werktuigbouwkunde gestudeerd aan de universiteit in Aleppo. Toen ik in Nederland kwam, moest ik weer helemaal opnieuw beginnen", blikt Fouad terug. "Tekenen op de computer is mijn lust en mijn leven, maar in Nederland kon ik nergens een functie vinden die bij mij paste. Dat ik deze kans van David krijg, vind ik ongelooflijk. Mijn dromen waren in rook opgegaan in Syrië, maar mede dankzij David ga ik weer een mooie toekomst tegemoet."

Ook Majd (30) komt uit Syrië en studeerde werktuigbouwkunde aan de universiteit van Allepo, daarnaast knoopte hij er nog een studie economie aan vast. "Ik ben echt enorm blij met deze baan. Hoe gaaf is het om de robot die wij gemaakt hebben, straks in het echt aan het werk te zien? Ik had nog nooit met robots gewerkt, maar hier leer ik er heel veel over en dat is goed voor mijn cv. De mensen waarmee ik samenwerk zijn stuk voor stuk heel bijzonder. Wat ben ik blij dat ik deze kans gekregen heb!"

Hoewel Filmon uit Eritrea nog geen arbeidscontract heeft, aangezien hij nog maar heel kort bij David als loodgieter werkt, wil hij ook graag kwijt hoe blij hij is met de begeleiding die hij van David krijgt. "David is een heel goed persoon. Hij staat altijd voor mij klaar en helpt mij met van alles en nog wat. Iedere dag leer ik heel veel van hem."

Voldoening

David zegt veel voldoening te halen uit het werken met Fouad, Majd en Filmon. "Het geeft een heel fijn gevoel om iets voor hen te kunnen betekenen en iets terug te kunnen doen voor de maatschappij. Aan de andere kant ben ik ook ondernemer, dus vind ik het een mooie bijkomstigheid dat het mij wat oplevert. Hierin speelt Tom een belangrijke rol. Hij zorgt dat ik kritisch blijf en houdt een oogje in het zeil of de jongens goed functioneren. Ik vind het fijn dat ze na hier een paar jaar gewerkt te hebben, makkelijk kunnen doorstromen naar een andere leuke baan. Het is een ontzettend gaaf avontuur wat ik met de jongens en de gemeente Buren ben aangegaan!"

VertiDrive

David de Jong, van oorsprong scheepswerktuigkundige, bedacht tijdens zijn reizen over de wereldzeeën hoe zaken efficiënter kunnen in de scheepvaart. Dit resulteerde in de VertiDrive robot, een hogedruk apparaat dat de scheepshuid, de binnenkant en de ruimen van schepen kan reinigen zonder de noodzaak stellages op te bouwen. Inmiddels wordt de VertiDrive robot ook toegepast om olietanks te reinigen. De apparaten worden gebruikt door onder andere offshorebedrijven. Anderhalf jaar geleden deed hij het product van de hand en zit hij weer boordevol nieuwe ideeën.

Tom Bronk en David de Jong begeleiden Fouad
en Majd en Filmon naar een betere toekomst.

Laat u verrassen door ons aanbod

Iedereen kent wel iemand in zijn omgeving of maakte het misschien wel zelf mee; pech of tegenslag waardoor werken tijdelijk niet meer gaat. Wie dat meemaakte weet dat je dan in zo'n situatie een kans nodig hebt. Een kans om te laten zien wat je talent is. Een kans om weer mee te doen in de maatschappij. De kans is wederkerig. Het is ook een kans voor u als werkgever om een onverwacht talent te ontdekken en de toegevoegde waarde voor uw bedrijf te ervaren.

Onzichtbaar talent is extra waardevol

Talent is niet altijd direct zichtbaar. Werkzaak Rivierenland biedt de helpende hand die soms nodig is om werkzoekenden en werkgevers bij elkaar te brengen. Veel werkgevers in de regio Rivierenland maakten de afgelopen twee jaar gebruik van de dienstverlening van Werkzaak. Deze werkgevers zijn enthousiast over de talenten die zij kregen. Voor Werkzaak is dit een reden om meer aandacht te vragen voor het onzichtbare talent.

Film over mensen die willen werken

We maakten er een korte film over. De film brengt prachtig in beeld hoe zinvol het kan zijn om voorbij het eerste oordeel naar iemand te kijken. Wie dat kan heeft de mogelijkheid om zijn personeelstekort aan te vullen met onontdekte talenten. Bovendien is een medewerker via Werkzaak, extra gemotiveerd en bewust van zijn talent: ondanks of juist dankzij pech of tegenslag. Ons talent werkt graag voor u.

Bekijk de film op

www.werkzaakrivierenland.nl/film

T 088 9375 000

E werkgevers@werkzaakrivierenland.nl

I www.werkzaakrivierenland.nl

Wilt u een accountmanager spreken of meer weten? Bel 088 9375 000 of lees

verder over onze dienstverlening op de site www.werkzaakrivierenland.nl

Werkzaak Rivierenland zoekt voor u in de regio naar medewerkers die naadloos passen binnenuw bedrijf of organisatie

Accountmanager Chantal: 'Ik vind dat iedereen die kan en mag werken, recht heeft op zinvol werk. Bij Werkzaak Rivierenland kan ik bijdragen om juist bij dat specifieke bedrijf, die mooie baan te vinden. Ik ben ervan overtuigd dat ieder mens over een talent beschikt dat zinvol is in onze maatschappij. En dat een werkgever openstaat voor dit soort talenten. Doet u ook mee?'

Werkzaak Rivierenland
Instructies voorafgaand aan de filmopname

HART VOOR WERK

We zetten ons in voor werkgevers die goed werkgeverschap vorm willen geven. Zoekt u nieuwe medewerkers en wilt u maatschappelijk betrokken ondernemen?

Maak dan kennis met onze accountmanagers. Zij:

? Zijn meesters in het matchen van vraag en aanbod, omdat ze weten om wie

het gaat

? Zijn specialisten in wet- en regelgeving en regelen subsidies

? Kennen alle ins en outs van

maatschappelijk ondernemen

? Nemen werkgevers werk uit handen

? Hebben hart voor werk

'De arbeidsmarkt houdt zich niet aan dorps- of stadsgrenzen'

De maakbaarheid van de arbeidsmarkt is relatief: demografische effecten zoals vergrijzing en ontgroening zijn niet of nauwelijks beïnvloedbaar. Met dat gegeven in gedachte proberen werkgevers, gemeenten en onderwijsinstellingen ? al dan niet in samenwerking - toch oplossingen te vinden voor de oplopende tekorten in genoemde sectoren. Ook vanuit VNO-NCW Midden en MKB-Nederland-Midden werken wij samen met onze leden aan oplossingen voor arbeidsmarktvraagstukken.

Tijdelijke regeling voor arbeidsmarktregio's

In september vorig jaar is door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een regeling uitgeschreven (DWSRA). Opleidings- en ontwikkelingsfondsen, werkgeversorganisaties, werknemersorganisaties en samenwerkingsverbanden van arbeidsorganisaties konden een subsidie aanvragen voor het stimuleren van dienstverlening aan werkzoekenden en samenwerking tussen arbeidsmarktpartijen uit verschillende sectoren en/of regio's. In september 2016 zijn we binnen VNO-NCW Midden begonnen met een verkenning van ambities en doelstellingen die we met deze regeling konden bewerkstelligen. Juist omdat de regeling draait om regionale samenwerking hebben we daarbij de zogenaamde arbeidsmarktregio's als uitgangspunt genomen. Nederland kent vijfendertig arbeidsmarktregio's, waarvan er elf zijn gelegen in het werkgebied van VNO-NCW Midden (provincies Flevoland, Gelderland, Overijssel en Utrecht). "Het klinkt allemaal technisch en taai", erkent Martine Schuijer, secretaris onderwijs & arbeidsmarkt VNO-NCW Midden, maar ze is blij met de regeling van het ministerie. "Partners werken in de regio's op dit moment al samen in de Regionaal Werkbedrijven. Zij hebben als doelstelling om invulling te geven aan de Banenafspraak in de regio. Met de DWSRA-regeling wordt gestimuleerd dat ook op andere terreinen dan de Banenafspraak de samenwerking tussen genoemde partijen op gang komt."

Pilots voor meer samenwerking

VNO-NCW Midden deelt de noodzaak van regionale samenwerking op het gebied van arbeidsmarktbeleid en onderwijsvraagstukken. "De arbeidsmarkt houdt zich immers niet aan dorps- of stadsgrenzen" vervolgt Schuijer. "Juist in een tijd waarin goed personeel steeds schaarser wordt, is het verstandig om in slimme allianties samen te werken om de vraag naar personeel in te kunnen vullen. Al langere tijd pleiten wij daarom voor meer samenwerking in de arbeidsmarktregio's. We hebben de regeling DWSRA dan ook aangegrepen om te onderzoeken of in enkele arbeidsmarktregio's (nog) meer samenwerking tussen gemeenten, UWV, vakbonden en werkgevers mogelijk is. Daarnaast hebben we de regeling willen inzetten om enkele concrete projecten van de grond te krijgen, bijvoorbeeld rondom de toekomstige personeelsvraag in de techniek. Door in de verschillende regio's trajecten uit te voeren, geven we vorm aan het experimentele karakter van de DWSRA-regeling. We kunnen op die manier bezien wat werkt en waar de ondernemers in een gebied profijt bij hebben. Want uiteraard, ook binnen de DWSRA-trajecten blijven we de belangenbehartiger van ondernemers in de regio."

Banenafspraak: anders kijken naar personeelsbestand

De oplopende tekorten op de arbeidsmarkt dagen werkgevers ook uit om anders naar het personeelsbestand te kijken. Onder het motto 'voorkomen is beter dan genezen', is er steeds meer aandacht voor de duurzame inzetbaarheid en scholing van zittend personeel. Anderzijds zien we ook dat werkgevers naar andere doelgroepen op de arbeidsmarkt kijken. Daarbij nemen steeds meer werkgevers mensen met een arbeidsbeperking aan. Werkgevers in de marktsector hebben in 2013 met het kabinet afgesproken om te zorgen voor 100.000 werkplekken voor mensen met een arbeidsbeperking (naast 25.000 werkplekken binnen de overheid). Dit noemen we de Banenafspraak, die voor 2026 moet zijn ingevuld.

Jobcarving

Door bedrijfsprocessen door te lichten en te bepalen of er taken zijn die door medewerkers met een arbeidsbeperking kunnen worden uitgevoerd, kan efficiency binnen de onderneming worden behaald. Deze jobcarving, zoals dit proces wordt genoemd, draagt bij aan een andere invulling van personeelsvraagstukken, maar helpt ook bij de invulling van de Banenafspraak. Op die manier profiteren zowel onderneming als maatschappij van deze andere kijk op bedrijfsprocessen.

Uitvoeringsproblemen

De invoering van de Banenafspraak verloopt zeker nog niet vlekkeloos. Werkgevers lopen bij de invulling van de Banenafspraak nog altijd tegen uitvoeringsproblemen aan. VNO-NCW Midden en MKB-Nederland Midden blijven hier bij de uitvoeringsinstanties zoals gemeenten en UWV doorlopend aandacht voor vragen. Schuijer: "Concrete voorbeelden uit de praktijk zijn nodig om duidelijk te maken voor welke zaken verbetering nodig is. In de afgelopen periode zijn mede dankzij feedback van werkgevers regelingen en wetgeving aangepast. Met de ervaringen die werkgevers aan ons melden, kunnen we nog efficiënter werken aan betere voorwaarden voor werkgevers en kandidaten rond de Banenafspraak."

De arbeidsmarkt verandert snel. Nog maar een paar jaar geleden waren faillissementen, ontslaggolven en saneringen aan de orde van de dag. Er was nauwelijks (financiële) ruimte voor groei en het aannemen van nieuwe werknemers. Anno 2017 is de situatie enorm gekenterd. Nu de economische crisis echt achter ons lijkt te liggen, zien we de arbeidsmarkt weer aantrekken. Traditioneel was de eerste personele groei zichtbaar in de uitzendsector, maar inmiddels zien we in de meeste sectoren dat de groei doorzet. Sterker, in de sectoren zorg, techniek en bouw zijn tekorten aan vakkrachten duidelijk. Die zullen in de komende jaren alleen maar groter worden.

Fotografie: Techniekbeeldbank.nu

Ervaringenmeldpunt

Om inzage te krijgen in de vraagstukken en uitvoeringsproblemen die werkgevers die invulling geven aan de Banenafspraak ondervinden, zijn wij begonnen met een zogenaamd Ervaringenmeldpunt. Daarbij willen we achterhalen wat er goed gaat in de werkgeversdienstverlening, maar ook waar juist verbeteringen kunnen worden ingezet. Loopt u als werkgever tegen problemen aan en wilt u dat melden? Heeft u suggesties over hoe regelgeving of dienstverlening beter zouden kunnen? Neem dan contact op met het Ervaringenmeldpunt! Dit kan zowel telefonisch via 088 ? 888 66 87 (werkdagen tussen 8.30 en 16.30 uur) als digitaal via het formulier dat is opgenomen op www.opnaarde100000.nl.

Contactpersoon

Martine Schuijer,

manager regio-inzet 100.000 banen

VNO-NCW en MKB-Nederland

Herman Wijffels benadrukt belang van eigen verantwoordelijkheid 'Het moet radicaal anders'

Juist binnen het ondernemerschap en de financiële sector, waar vooral de focus lag op financiële successen, hamerde hij op het belang van rentmeesterschap en duurzaamheid. Econoom Herman Wijffels windt er geen doekjes om: "Je bent er niet alleen om voor jezelf te zorgen. Je draagt verantwoordelijkheid voor de hele maatschappij."

Fotografie: Jan-Fotografie

"Er is een nieuw bewustzijn ontstaan bij mensen, waardoor zij weer
meester kunnen worden over hun eigen situatie", aldus Herman Wijffels.

Om het leven op aarde leefbaar te houden, moeten we naar circulaire processen waarin we niet langer consumeren en weggooien, maar leren produceren en consumeren in balans met de natuur. "De kern van mijn boodschap is dat wij op dit ogenblik leven in een tijd waarin we de economie helemaal opnieuw moeten inrichten", aldus Wijffels. "Het moet radicaal anders. We vragen namelijk meer van de aarde dan dat er nog beschikbaar is."

Rentmeesterschap

Het rentmeesterschap (we hebben de aarde slechts in bruikleen en moeten haar goed beheren voor volgende generaties) beleeft hij als een zendingsopdracht. "De komende tijd hebben wij een positie nodig waarbij we ons niet zozeer boven al het andere stellen, maar ons bewust zijn van het feit dat wij deel uitmaken van een complex en onderling verbonden geheel", licht hij toe. "Dan is al het andere behandelen als ding waar we naar believen gebruik van kunnen maken niet goed genoeg. We moeten ons in zekere zin bescheidener opstellen. Dat is wat mij betreft een cultureel aspect van het hele duurzaamheidsstreven."

Eigen verantwoordelijkheid

Menselijke waardigheid, eigen verantwoordelijkheid en solidariteit zouden volgens Wijffels dan ook in de bagage moeten zitten van iedere hedendaagse wereldburger. "Wanneer ik voor een groep mensen spreek, krijg ik achteraf regelmatig de vraag: 'Hoe gaan ze dat nu oplossen?' Kijk eens in de spiegel, daar begint het. Elke beslissing die je maakt, is relevant. Hoe zijn de spullen geproduceerd die je koopt, waar komt je kleding vandaan? Voor welk soort vervoer kies je? zijn vragen die je jezelf regelmatig dient te stellen."

Resetten

Wie echt voeling wil hebben met het onderwerp duurzaamheid zou zichzelf als het ware eerst moeten resetten, meent Wijffels. "Je zou als het ware de software waar je op draait als mens, oftewel je operating system, moeten herschrijven." Om mensen daarbij te helpen, neemt Wijffels regelmatig ondernemers mee naar de Afrikaanse wildernis. Hier wordt duidelijk gemaakt dat ook ondernemers gebonden zijn aan door de natuur gestelde grenzen. "Hier trek je een week rond met alleen een tentje op je rug en eten voor een week", legt hij uit. "Alles waarmee je in het dagelijkse leven opereert, is hier van geen enkel belang. Veel mensen die hieraan deelnemen, ervaren dit als een lifechanging experience."

Nieuwe generatie

Bij de nieuwe generatie is het erkennen van het belang van duurzaamheid meestal al van nature aanwezig, vertelt Wijffels. "Eigendom en bezit zijn voor hen minder vanzelfsprekend. Bovendien wil deze generatie zelf bepalen wat de kwaliteit van leven is. Dit zijn dan ook mensen die je de leiding ziet nemen bij energie-, zorg-, en voedselcoöperaties. Kijk bijvoorbeeld naar onderling ingekochte zorg. Zorg is niet alleen meer iets van de overheid. Jaren van investeren en opleiden leidt tot mensen die heel veel zelf kunnen en dit vervolgens ook gaan doen. De nieuwe technologieën, zoals 3D-printen, helpen hierbij en werken democratiserend. Er is een nieuw bewustzijn ontstaan bij mensen, waardoor zij weer meester kunnen worden over hun eigen situatie."

Circulaire economie

De circulaire economie zal op den duur gemeengoed worden voor iedereen. "Door grondstoffen te hergebruiken, doe je veel minder een beroep op de aarde", vertelt Wijffels. "De stoel waarop je nu zit, kun je zien als een voorraad grondstoffen die na gebruik weer toegepast kunnen worden voor een nieuwe productiecyclus." Ook het lokaal en regionaal samenwerken wint volgens Wijffels aan populariteit. "Belangrijke economische processen kun je beter lokaal en regionaal organiseren dan dat je de goederen ergens verderop in China laat maken. Nieuwe technologieën zoals 3D-printen maakt het produceren van artikelen goedkoper, zodat je het in eigen land kunt produceren. De tendens is absoluut dat de komende tijd de economie zich verder regionaliseert. Energie die je over hebt door energieopwekking kun je bijvoorbeeld delen met een ander bij jou in de buurt die het nodig heeft. Wanneer ondernemers hun economische activiteiten op elkaar afstemmen en niet gesegmenteerd en geïndividualiseerd te werk gaan maar meer samenwerken kunnen zij heel veel voor elkaar betekenen. Het kan alleen leuker worden als we ieder ons steentje bijdragen."

Een goed leven

De kern van goed leven is volgens Wijffels je bijdrage leveren aan het zo goed mogelijk doorgeven van het leven naar een volgende generatie. "Maak iets van je eigen leven, maar doe dat op een zodanige manier dat de volgende generaties ook weer de kans krijgen om zelf een goed leven te leiden." Hiermee zet Wijffels, waar hij ook komt, mensen aan het denken dat een mooiere en betere wereld een realistische optie is.

Wie is Herman Wijffels?

Herman Wijffels was onder andere voorzitter van de hoofddirectie van de Rabobank, lid van de Board van de Wereldbank te Washington, kabinetsformateur en voorzitter van de SER. Ook was hij tot 2017 hoogleraar Duurzaamheid en Maatschappelijke Verandering aan de Universiteit van Utrecht. Hij was een van de initiatiefnemers van het Sustainable Finance Lab, een platform van wetenschappers die in dialoog met mensen uit de praktijk streeft naar een duurzame financiële sector. Ook was hij voorzitter van de Commissie Structuur Nederlandse Banken met als doel de stabiliteit van het financiële systeem te verbeteren.

Pand Betuwe in Beesd biedt bedrijven oneindig veel inspiratie

"Om in te spelen op deze trend hebben wij het concept 'kantoor voor een dag' bedacht zodat bedrijven zonder vaste plek toch samen kunnen werken", legt Petra uit. Een van de vaste klanten van Pand Betuwe is het consultancybedrijf Gupta Strategists dat actief is in de zorgsector. "Ze werken vier dagen per week op locatie bij hun opdrachtgever en hebben daarom geen eigen pand. Een dag in de maand komen ze met het hele bedrijf bij ons werken", vult Sylvia aan.

Kantoor voor een dag

Petra vertelt dat de 'kantoorloze' consultants van Gupta Strategists eerst klant waren bij hun andere verhuurlocatie in Beesd: Het Nut (zie kader). Omdat ze behoefte hadden aan veel meer afsluitbare vergaderruimtes in een pand zijn ze overgestapt naar Pand Betuwe. Daar verspreiden de twintig consultants zich elke maand op vrijdagochtend over de vijf vergaderruimtes van het pand alsof het hun eigen bedrijfspand is. Tussendoor kunnen ze in de gezamenlijke ruimtes op de loungebanken verder praten en nemen ze de flip-over mee. Daarin zijn ze helemaal vrij. "Op verzoek bereiden wij een lunch of doen we iets anders extra's", zegt Sylvia.

Veel klanten van Sylvia en Petra die voor het eerst hun locatie bezoeken zijn aangenaam verrast. Ze verwachten niet dat ze in het authentieke dorp Beesd een modern ingerichte vergaderlocatie aantreffen in een historisch pand. De stijl omschrijft Petra, die het zelf heeft uitgedacht, als Nederlands met een knipoog naar Scandinavië. "Het pand straalt uit wat wij willen bieden. Focus en inspiratie. De Hollandse kleuren met een strakke en frisse inrichting, daarbij een warme gastvrijheid en de benodigde faciliteiten en het plaatje voor de ideale vergaderlocatie is compleet", aldus Sylvia. En als klanten echt iets speciaals willen, kunnen ze altijd een workshop boeken. "Naast leuke workshops als koken, barista en wijnproeven zijn we nu ook bezig met een workshop kickboksen", legt Petra trots uit. "We werken daarbij altijd samen met de beste professionals", vult Sylvia aan.

Standaard vergadering

Natuurlijk is Pand Betuwe ook geschikt voor mensen die wel beschikken over kantoorruimte, maar die eens een keer in een totaal andere omgeving willen overleggen. "Klanten zijn te spreken over de centrale ligging in het land. Mensen komen vaker terug omdat ze weten dat alles hier kan. Daarmee bedoel ik dat ze ook kunnen lunchen of dineren als ze dat wensen", zegt Sylvia. Petra vertelt dat kort geleden drie dames de locatie bezochten om hun nieuwe plannen voor 2018 uit te werken en vervolgens een nieuw bedrijf startten.

Trainingen

Een andere populaire activiteit in Pand Betuwe is het trainen en coachen van mensen. "We hebben een vaste klant die vorig jaar zes maal een dag lang trainingen heeft verzorgd bij ons. Mensen kunnen zich inschrijven voor die sessie en komen vanuit het hele land hiernaartoe. De trainer weet wat hij kan verwachten omdat hij de locatie kent. Wij vinden het leuk om te zien dat dit bedrijf ook voor komend jaar al meerdere dagen heeft vastgelegd", zegt Sylvia.

Assessment

Het feit dat Pand Betuwe over verschillende ruimtes beschikt maakt het een geschikte locatie voor werving en selectie. "Een bedrijf uit het zuiden van het land houdt bij ons voor een klant van hen een groot assessment. Alle kandidaten komen dan aan en ze starten in de gezamenlijke ruimte 'Kick' voor de kick off. Daarna verspreiden de kandidaten zich voor de individuele gesprekken in de verschillende ruimtes en aan het einde van de dag sluiten ze gezamenlijk af", vertelt Petra.

Productlancering

De opdrachtgever is altijd 'leading', maar het ondernemersduo denkt graag met hen mee. "Zo komen we samen tot een perfecte dag. Of dat nu voor een training, nieuw te ontwikkelen plannen, een overname of directie meeting is", zegt Petra. Een groot farmaceutisch bedrijf klopte bij hen aan met de vraag of zij een nieuw product bij hen konden lanceren. Dit kon, maar dit moest in een keer goed zijn want ze konden natuurlijk maar een keer een nieuw product lanceren. Petra en Sylvia hebben de hele locatie omgetoverd tot de locatie van de farmaceut. Tot aan de kleuren toe. "Zelfs de smoothie die we serveerden was in de kleur van hun nieuwe product", vertelt Sylvia enthousiast. Het is het evenement van de klant, maar de dames zijn flexibel en als de klant dat wil wordt er meegedacht.

"Laatst kregen we een compliment van een klant. Die was zo tevreden met de locatie en de verzorging. Ze hebben een succesvolle en intensieve dag gehad door de juiste focus en inspiratie. Dan zijn we waar we willen zijn", zegt Sylvia. In 2017 is het bedrijf van Petra en Sylvia hard gegroeid en inmiddels genieten ze landelijke bekendheid. Wat ze ambiëren voor 2018? Meer regionale klanten.

www.pandbetuwe.nl

www.hetnut.nl

Het is inmiddels een trend om minder spullen te bezitten. Want wie minder bezit is door de bank genomen gelukkiger. Die trend sijpelt ook door naar het bedrijfsleven. Zo zijn er steeds meer bedrijven die geen eigen kantoorlocatie meer bezitten. Dit is wat ondernemers Sylvia Baars en Petra van der Perk waarnemen, sinds ze twee jaar geleden zijn gestart met hun vergaderlocatie Pand Betuwe. Centraal gelegen in het Betuwse dorpje Beesd.

Tekst Simon de Wilde

Veel klanten van Petra (l) en Sylvia (r) die voor het eerst hun locatie bezoeken zijn aangenaam verrast.

Pand Betuwe en Het Nut

Petra van der Perk kocht samen met haar man acht jaar geleden het uit 1863 stammende historische Pand Betuwe. Ze vestigden er beiden hun bedrijf. Van der Perk heeft een achtergrond in event management en het leek haar vanaf de start een goed idee om de enorme ruimte van Pand Betuwe te gebruiken voor meer dan alleen het runnen van hun beide bedrijven.

Enkele jaren later kocht ze in dezelfde straat in Beesd het vrijgekomen pand Het Nut. "Op dit pand was ik al jaren verliefd en ik zag kansen om de kookstudio die er al in zat uit te breiden tot een evenementenlocatie waar ook allerlei workshop en diners gegeven kunnen worden. Het Nut is vooral geschikt voor grote groepen.

Om ook kleine groepen te bedienen grepen Van der Perk en Baars de kans toen die zich aandiende. "New Balance klopte bij mij aan vanwege de prachtige industriële locatie in de buurt van Vianen. Ze wilden er hun nieuwe collectie sportschoenen- en kleding showen aan hun klant Footlocker. Alle kantoorspullen gingen er uit en we hebben Pand Betuwe volledig omgebouwd tot een evenementenlocatie waar New Balance haar producten kon showen." Sindsdien is Pand Betuwe een centraal gelegen vergaderlocatie van grootstedelijk allure met de rust van een dorp.

Business Flitsen

Burgman Security wordt ASSA ABLOY

Na een periode van 35 jaar is Burgman Security B.V. per 6 juli jl. overgenomen door ASSA ABLOY en is vanaf die datum verder gegaan als business unit ASSA ABLOY Hospitality Benelux B.V. Oprichter Koos Burgman berichtte in oktober 2017 zijn klanten en leveranciers dat de komende maanden de transitie nader vorm gegeven zal worden. Als onderdeel van de ASSA ABLOY familie is ASSA ABLOY Hospitality een internationaal opererende organisatie en marktleider in hotelbeveiliging met de bekende producten van VingCard, Elsafe en Polarbar. De activiteiten met de eerder genoemde producten blijven dezelfde inclusief het sleutelmanagement systeem de KeyWatcher van Morse Watchmans Inc. Ook blijven de bekende medewerkers van Burgman Security graag bereid de klanten van dienst te zijn in Gorinchem. Koos Burgman vertelde in zijn mededeling verheugd te zijn dat Burgman Security een business unit is geworden van ASSA ABLOY Hospitality, een organisatie die wereldwijd staat voor technologische innovatie, continuïteit en leiderschap in hotelbeveiliging. "Ik zie uit naar een voortgang van de plezierige samenwerking met u als klant samen met mijn trouwe team van medewerkers!"

Lelystad airport verdeelt ondernemers in de regio

Lelystad Airport moet als vakantieluchthaven vanaf 2019 Schiphol ontlasten. Schiphol loopt tegen het maximale aantal vluchten aan en heeft ruimte nodig om de internationale concurrentiepositie te versterken. Lelystad en de provincie Flevoland zijn blij met de nieuwe luchthaven die extra banen oplevert en de economische ontwikkeling van de regio vooruit helpt. Maar er is ook verzet. Met name in Overijssel en Gelderland vreest men voor geluidsoverlast. De aanvliegroutes voor Lelystad moeten vooralsnog onder een maximum hoogte blijven om het vliegverkeer rond Schiphol niet te hinderen. Herindeling van het luchtruim kan uitkomst bieden, alleen duurt dat proces nog zeker vijf jaar.

Zwijgende meerderheid

"Daar kunnen we niet op wachten. Ondernemers rekenen op Lelystad Airport", zegt Cees Okkerse, voorzitter van de actiegroep 'Lelystad Airport moet door'. Half december haalde de actiegroep binnen een week 10.000 stemmen op vóór opening van de luchthaven op 1 april 2019. Volgens de paginagrote advertentie in NRC Handelsblad, bekostigd uit donaties, om de 'zwijgende meerderheid een stem te geven'. Okkerse zegt zeker 800 ondernemers, uit diverse sectoren, te vertegenwoordigen. Niet alleen uit Flevoland, ook uit Overijssel en Gelderland.

"Er is al 80 miljoen euro geïnvesteerd", becijfert Okkerse. "In infrastructuur en bereikbaarheid." Maar dat is niet het enige. "Bedrijfsterreinen zijn uitgegeven, hotelketens gaan zich hier vestigen en het onderwijs sorteert voor op de komst van Lelystad Airport met specifieke opleidingen. Agrarisch ondernemers profiteren ook, zij hebben onder meer al een deal gesloten over het onderhoud van de grond rond de luchthaven." Okkerse stelt dat ook ondernemers in aangrenzende regio's voordeel hebben van Lelystad Airport. "Een luchthaven is een belangrijke vestigingsfactor voor bedrijven", geeft hij aan. "En er is een enorme behoefte aan werkgelegenheid in de regio."

Stichting Red de Veluwe heeft een heel andere kijk op de effecten voor ondernemers. Net als andere tegenstanders voorziet de stichting juist omzetdaling en verlies aan werkgelegenheid, met name in de toeristische sector. Ondernemers uit Hoenderloo, die door de stichting zijn bevraagd, verwachten bijna allemaal dat de komst van de luchthaven negatieve gevolgen voor het toerisme zal hebben. Stichting Red de Veluwe wil dat de plannen voor Lelystad Airport de ijskast ingaan totdat de herindeling van het luchtruim klaar is.

Vertrouwen herstellen

Ook het bestuur van de Regio FoodValley stelt zich op dit standpunt. Het regiobestuur heeft verbetervoorstellen gedaan voor de vliegroutes, maar noemt de reactie hierop van het ministerie 'te summier'. In een brief vraagt de regio de minister om het lokale bestuur serieus te nemen. "Vertrouwen kan alleen worden hersteld door eerst te wachten op de herindeling van het luchtruim", aldus het regiobestuur. Provincie Gelderland heeft eveneens aan de minister laten weten dat ze de overlast voor inwoners onnodig groot vindt en dat er nieuwe, acceptabele vliegroutes moeten komen. De indeling van het luchtruim en de Milieu Effect Rapportage (MER) zijn niet op orde, zo concludeert de provincie.

Daarmee verwijst de provincie naar de fouten die zijn gemaakt in geluidsberekeningen in de MER. "Fouten moeten worden hersteld", stelt wethouder Jop Fackeldey van Lelystad voorop. In het kamerdebat vlak voor kerst heeft minister Van Nieuwenhuizen toegezegd dat de MER gecorrigeerd wordt en dat ze zorgvuldig zal zijn. Tegelijkertijd zal ze zich inspannen voor opening van Lelystad Airport op 1 april 2019. Een motie van de SP om de opening van Lelystad Airport uit te stellen tot herindeling van het luchtruim klaar is, haalde het net niet. "De overlast staat niet in verhouding tot het economisch belang", vindt de wethouder. "Ik geloof niet dat de vakantieparken onmiddellijk leeg zullen lopen."

Fackeldey wijst als pleitbezorger op de cruciale rol die Schiphol speelt in de Nederlandse economie. Dat groei van de luchtvaart botst met de klimaatdoelstellingen, vindt hij niet thuishoren in de discussie rond de nieuwe luchthaven. "Dat debat moet in de Tweede Kamer worden gevoerd en niet over de rug van Lelystad Airport", stelt de wethouder. "En zelfs als de luchtvaart niet groeit, is verplaatsing van vluchten naar Lelystad een goed idee. In een dichtbevolkt gebied als Amsterdam levert luchtvaart meer hinder op."

Het beste voor iedereen

Fackeldey verwacht dat ondernemers, ook in Overijssel en Gelderland, voordeel hebben van Lelystad Airport. "De ontwikkeling rond Eindhoven Airport toont aan dat bedrijven in de ruime omgeving profiteren", zegt de wethouder. Dick van Ravenhorst, bestuurslid van de Barneveldse Industriële Kring (BIK), verwacht ook wel dat Lelystad Airport voordelen zal hebben voor bedrijven in de FoodValley regio. "Er zijn hier veel internationale bedrijven gevestigd, wij hebben zelf ook regelmatig buitenlandse klanten op bezoek", zegt hij. "Een goede infrastructuur wil iedereen. Maar het is net als met windmolens: niemand wil het in de achtertuin."

Daarmee verwoordt hij precies waarom partijen zo verdeeld zijn. "We zijn als bedrijvenkring altijd voorstander van economische ontwikkeling", zegt Van Ravenhorst. "Ook in de toeristische sector. We proberen ieders belang goed te behartigen." Het beste voor iedereen zou zijn dat vliegtuigen van en naar Lelystad hoger aanvliegen, vindt de ondernemer die zich zo aansluit bij het standpunt van de provincie Gelderland en Regio FoodValley. Dat uitstel van Lelystad Airport negatief uitwerkt voor sommige bedrijven en al gedane investeringen, vindt hij een te eenzijdige opvatting. "Je moet breder kunnen kijken en het algemeen belang inzien."

De nieuwe start- en landingsbaan ligt er al en de bouw van de terminal is gestart. Maar of Lelystad Airport op 1 april 2019 open gaat, is allerminst zeker. Laagvliegroutes, onder andere boven de Veluwe, zorgen voor onrust en weerstand. De discussie rond de luchthaven verdeelt bewoners, ondernemers en zelfs overheden onderling. "Als de opening van Lelystad Airport wordt uitgesteld, leidt dat tot directe economische schade."

Tekst Alice van Schuppen | APA Tekst

De nieuwe terminal voor Lelystad Airport is ontworpen door Paul de Ruiter Architects.
Cees Okkerse overhandigde namens de initiatiefgroep 'Lelystad Airport moet door'
op 19 december een petitie aan leden van de Tweede Kamer.

Alles in huis om uw congres of feest tot een succes te maken

Bijzondere momenten vragen om een unieke en centrale locatie. Evenementenhal Gorinchem is met haar centrale ligging goed bereikbaar en ligt op een half uurtje rijden van Utrecht, Den Bosch en Rotterdam. Dé ideale locatie voor zakelijke en particuliere evenementen.

VELE TERUGKERENDE PARTIJEN

Organiseert u een bijeenkomst bij ons, dan zorgen wij dat alles tot in de puntjes geregeld is en u graag weer bij ons terug komt. Onze ervaren professionals denken graag met u mee en zitten boordevol ideeën om uw moment tot een succes te maken. Wij verstaan het vak van faciliteren en ontzorgen. Niet alleen door het aanbieden van een professionele, sfeervolle ambiance, maar ook door een goede gastheer of gastvrouw te zijn. Hieraan danken wij vele terugkerende bedrijfsfeesten, inspirerende congressen, indoor muziekfestivals en spetterende personeelsfeesten.

TOTAAL PAKKET OP MAAT

Evenementenhal Gorinchem biedt een totaalpakket op maat, inclusief de nodige culinaire omlijsting en technische faciliteiten. Wij beschikken over een eigen keukenbrigade, eigen technische dienst en 2.500 gratis parkeerplaatsen. Er zijn diverse ruimtes beschikbaar verdeeld over 21.000 vierkante meter oppervlakte. Van congreszalen, restaurants tot aan vergaderzalen. De beurshal van 15.000 vierkante meter, met een capaciteit voor 8.000 personen, is multi inzetbaar voor bijvoorbeeld vak- en consumentenbeurzen, indoor muziekfestivals, concerten, grote congressen, kinderevenementen en personeelsfeesten.

Kortom wilt u echt indruk maken op uw gasten? Neem dan contact op met onze afdeling Meetings & Events om van uw moment een onvergetelijk succes te maken.

EASYFAIRS EVENEMENTENHAL GORINCHEM

Franklinweg 2

4207 HZ Gorinchem

T +31 (0) 183 - 680 680

I www.evenementenhal.nl/gorinchem

E gorinchem@evenementenhal.nl

Evenementenhal Gorinchem

Literatuur

MAG IK MENEER KRISTEL EVEN SPREKEN?

Door Kristel Groenenboom

Niet alleen in loondienst doen zich nog altijd verschillen voor tussen mannen en vrouwen. Ook vrouwelijke ondernemers hebben te maken met vooroordelen en worden anders benaderd dan hun mannelijke equivalenten. Dat is althans de ervaring van Kristel Groenenboom. Sinds haar 23e runt zij een containerbedrijf. Anders dan bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening is zo'n technische bedrijfstak nadrukkelijk een mannenwereld. Dat maakt het voor een vrouw aan het roer, zeker een jonge vrouw, tot een forse uitdaging. Groenendijk slaat zich er met verve en veel humor doorheen maar legt in haar boek de vinger regelmatig op de zere plek. Daarbij beperkt zij zich niet tot haar ervaringen als vrouw in een mannenwereld. Bijvoorbeeld ook vooroordelen ten aanzien van leeftijd en de vermeende noodzaak tot groei komen aan bod.

184 pag. ISBN 978-94-6126-241-7. ? 16,95. Haystack.

HET PROBLEEM MET PROBLEMEN

Door Wouter Fioole

Problemen te lijf gaan met de grootste kans op succes begint met het besef dat veel afhangt van de manier waarop je een probleem bekijkt. Vooroordelen en vertrouwde shortcuts kunnen leiden tot een automatische piloot die sommige problemen onoplosbaar maakt. Wouter Fioole ontwikkelde een methode waarmee problemen gestructureerd worden benaderd. Daartoe verdiepte hij zich onder meer in de werkwijze van mensen die foutloos moeten acteren: artsen, rechters, bruggenbouwers. Een aantal wijze lessen uit het boek: realiseer je dat het oplossen van een probleem tijd kost. Richt je niet op symptomen maar ga ook niet altijd ? hoe logisch het ook klinkt ? op zoek naar de ultieme oorzaak van het probleem. Soms is deze niet meer traceerbaar of simpelweg te complex. Richt je daarom op die oorzaak waar je nog wel invloed op hebt.

182 pag. ISBN 978-94-6126-247-9. ? 23,50. Haystack.

TRENDS 2018

Door Adjiedj Bakas

Voorafgaand aan het nieuwe jaar geeft trendwatcher Adjiedj Bakas steevast een inkijkje in zijn glazen bol. 2018 is het jaar van de hond, althans volgens de Chinese astrologie. Bakas verwacht dat dit onder meer tot uitdrukking komt in een toenemende waakzaamheid bij het verdedigen van vrijheid en tolerantie. Ook signaleert hij roedelvorming; groepen met framilie, gelijkgestemde vrienden en familie die vooral op elkaar gericht zijn en zich afsluiten van mensen wiens mening hen onwelgevallig is. Op de arbeidsmarkt komt de nadruk te liggen op vaardigheden die niet geautomatiseerd kunnen worden. Empathie en communicatief vermogen worden in tal van beroepen alsmaar belangrijker. Vaak maakt dat omscholing nodig. Verder verwacht Bakas dat de tendens tot uitbesteding ook het mkb bereikt. Dit leidt tot de opkomst van de mzp'er, een mkb'er zonder personeel. Net als framilie een van de nieuwe termen die Bakas introduceert in zijn jongste boek. Ook daarmee blijft hij de traditie trouw.

184 pag. ISBN 978-94-9193-237-3. ? 9,95. Dexter.

DE MANAGEMENTMONOLOGEN

Door Gyuri Vergouw

Door de alsmaar groeiende hoeveelheid managementliteratuur is het bijkans ondoenlijk om overzicht te houden. Alles lezen gaat niet, dus welke selectie maak je? Wat is echt relevant en doorstaat de tand des tijds? Om te helpen door de bomen het bos te zien, schreef Gyuri Vergouw De managementmonologen. Vergouw - econoom, organisatieadviseur, toezichthouder en auteur ? scheidde voor zijn tiende boek het kaf van het koren. Via hoofdlijnen als leiderschap, veranderen, strategie en financiën houdt hij de belangrijkste theorieën tegen het licht, schetst hun essentie en waarde. Eigenlijk weten we maar één ding echt zeker, constateert Vergouw: bijna niets werkt altijd en overal en bijna alles werkt wel eens ooit en ergens.

172 pag. ISBN 978-90-2441-437-6. ? 22,50. Boom.

Wie de mogelijkheid heeft om de technische geschiedenis van alle automerken te doorgronden, weet dat veel fabrikanten hun ups en hun downs hebben gekend als het gaat om productkwaliteit. Ford wist zich eigenlijk altijd op een behoorlijk stabiel niveau te begeven, hoewel er in het verleden wel eens een mindere serie tussen zat. Kwalitatief legt het concern de lat steeds hoger, zo meldt Frans Jansen, aftersales manager bij Gerritse Hendriks in Tiel (het bedrijf zit tevens in Oss en Zaltbommel). "De laatste jaren blijken per auto gemiddeld genomen steeds minder uren en onderdelen nodig voor het onderhoud. Met name op het gebied van hardware, zoals motoren en versnellingsbakken, maken we maar weinig echte probleemgevallen mee. Als er al een keer iets hapert, zit dat veelal in de elektronica en laat het zich in de regel makkelijk oplossen, zonder dat je meteen allerlei dure componenten hoeft te vervangen." In combinatie met het grote team, houdt dat de wachttijden voor reparaties zeer beheersbaar. Jansen: "We gaan zelfs op zaterdagochtend nog door voor de klanten, iets dat je tegenwoordig steeds minder vaak ziet."

Binnenkort video's

Evengoed willen autobezitters en wagenparkbeheerders graag weten wat ze kunnen verwachten wanneer ze hun Ford voor onderhoud of reparatie bij Gerritse Hendriks aanbieden. "Vanuit die gedachte kent onze organisatie het concept Menu Pricing," vertelt Jansen. "Als gebruiker of eigenaar van de auto vul je het kenteken in, geef je aan wat voor werkzaamheden je denkt dat verricht moeten worden en dan volgt een keurige prijsopgave, met specificatie van de uren en de onderdelen. Dat systeem richt zich niet alleen op onderhoud en reparatie van slijtagedelen, maar ook op het monteren van accessoires, zoals een trekhaak." Ook Gerritse Hendriks huldigt volgens de aftersales manager het principe van transparantie. "Wanneer een klant zijn auto brengt, stelt de monteur allereerst een zorgvuldige diagnose en geeft feedback over zijn bevindingen. Dat combineren we met een reparatieadvies en een kostenopgave daarvan. Nieuw is dat we dit binnenkort zullen gaan ondersteunen met video's. Wanneer de klant daar prijs op stelt, sturen we hem via e-mail een link naar een filmpje, waarin de monteur visualiseert en uitlegt wat er gerepareerd moet worden. Dan toont hij bijvoorbeeld het verschil tussen een lekkende, dus vochtige schokdemper aan de ene kant en een droog exemplaar aan de andere kant." Een opmerkelijk voorbeeld van de solide service die Ford-dealer Gerritse Hendriks nastreeft en die mooi in lijn ligt met de kwaliteit van het Duitse merk.

www.forddealer.nl

'Steeds minder

uren en

onderdelen

nodig'

'Auto's worden steeds beter,' hoor je wel eens zeggen. Een gesprek met de aftersales manager van Ford-dealer Gerritse Hendriks leert inderdaad dat de producten van het merk met de blauwe ovaal kwalitatief zijn geëvolueerd. Haast overbodig om te zeggen dat klanten daar wel bij varen.

Tekst & Fotografie Aart van der Haagen

Frans Jansen, aftersales manager Ford Gerritse Hendriks

Maak uren en werkbonnen registreren weer 'leuk'!

Uren en werkbonnen schrijven; niet bepaald een activiteit waar een gemiddelde medewerker plezier aan beleeft. Het registreren en factureren van het juiste aantal uren is een hele klus. Ook het verzamelen van complete informatie en het ontcijferen van vage omschrijvingen kan (onnodige) tijd kosten.

Hoe is het mogelijk dat dit stroef loopt bij veel bedrijven?

Handelingen die u niet leuk vindt, stelt u waarschijnlijk het liefst zo lang mogelijk uit. Ook met het registreren van uren en werkbonnen gaat dit zo. Hoe komt dat? Het probleem zit vaak in de manier waarop gegevens moeten worden geregistreerd of ingeboekt. Dit is vaak verre van gebruiksvriendelijk. Het gevolg daarvan is dat de taak wordt uitgesteld en soms later pas wordt uitgevoerd. Hierdoor zijn registraties minder nauwkeurig en kost het meer tijd om ze kloppend te maken.

Dat moet beter kunnen?!

Inderdaad, dat kan beter. Maak het registreren van uren en werkbonnen weer toegankelijk door te registreren via een app of portaal. Het resultaat? Minder frustratie, verloren tijd en een efficiënter registratieproces.

1. Gebruiksvriendelijk

Tegenwoordig is vrijwel iedereen gewend aan een smartphone. Het invoeren van gegevens via een overzichtelijke app, verlaagt de drempel voor medewerkers. Naast dat het een positiever beeld geeft bij uw medewerkers, zullen ook uw klanten opmerken dat u efficiënt en professioneel werkt.

2. Mobiele registratie = minder uitstel, meer nauwkeurigheid

Doordat alle benodigde functionaliteit binnen handbereik is, zal de registratie niet of nauwelijks meer worden uitgesteld. Ter plekke kunnen gegevens aan een klant of project worden gekoppeld en de registratie wordt in orde gemaakt. Dat scheelt nogal! Nu is de informatie nog vers. Wordt de registratie achteraf pas gedaan, dan gaat dit vaak ten koste van de nauwkeurigheid.

3. Mobiel registreren = een kans om efficiënter te gaan werken

Door te integreren met bijvoorbeeld de planning of administratie, kan informatie direct worden doorgezet, goedgekeurd en gefactureerd. En dat biedt mogelijkheden om de klant op de hoogte te houden. Bijvoorbeeld met actuele voorraadinformatie of up-to-date rapportages!

Kunnen wij u helpen?

Er zijn al veel oplossingen ontwikkeld voor de registratie van uren en werkbonnen. Toch hebben organisaties vaak een net iets andere wens en voldoet een standaardoplossing niet helemaal. Graag gaan we vrijblijvend met u in gesprek om uw wensen en mogelijkheden te onderzoeken, zodat het registratieproces u geen zorgen oplevert, maar juist kansen biedt om efficiënter te gaan werken en aansluit op wat u wenst.

Jan Klop
j.klop@aspect-ict.nl

www.aspect-ict.nl

Aspect | ICT

Handelsstraat 4

3371 XC
T. 0184-675400

info@aspect-ict.nl

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by