Artikel

18-06-2020 16:55

Effectief thuiswerken, hoe doe je dat?

Velen van ons werken op dit moment nog thuis. Voor sommigen door de omstandigheden, voor anderen is dit bekend terrein. De thuissituatie levert meerdere uitdagingen op om effectief en gefocust te kunnen werken. Het creëren van een fijne werkplek en een dagelijkse routine helpt!

Tekst: Eva Mooren

Ervaring leert dat ondernemers het prettig vinden om samen aan de slag te gaan. Iemand die met ze meedenkt, mee puzzelt, altijd afgestemd op de situatie. Dat kan zijn met spullen, de administratie, de mailbox of een planning. Het helpen aanbrengen van overzicht, ruimte en structuur is het werk van een opruimcoach of 'professional organizer'. Die levert methodes en handvatten, om er zelf blijvend mee verder te kunnen. Met als doel meer rust in je hoofd waardoor je effectiever kunt werken.

4 gouden tips om je op weg te helpen

  1. Creëer een fysieke werkplek

Bepaal waar jouw werkplek komt. Of heb je deze al? Heb je niet de luxe van een eigen kamer, ken een functie toe aan een deel van de ruimte. Dit wordt jouw werkplek. Zorg voor een goede stoel, bureau en goed licht. Dat draagt bij aan een werkcontext waar je langere tijd geconcentreerd kunt werken. Haal spullen die er niet thuishoren weg. Alleen jouw werk gerelateerde spullen liggen daar. Zo word je werkomgeving al prikkelarmer. Vertel je huisgenoten dat hier geen andere spullen thuishoren. Hoe meer je kamer voelt als een echte werkplek, hoe beter. Dat helpt je om in de werkcontext te komen en blijven.
  1. Bewaak je werk/privé balans en stel prioriteiten

Als nu thuiswerkende ondernemer weet ik wat het is om veel ballen in de lucht te houden. Het werk is nooit af. En thuis liggen privézaken op de loer. Besteed aandacht aan het onderscheid 'belangrijk' en 'urgent'. Zakelijk en privé. Het helpt enorm bij het maken van allerlei keuzes. Hoe helderder je dit hebt, hoe makkelijker dat wordt. Je laat je minder afleiden door de waan van de dag als je weet waar je prioriteiten liggen.
  1. Maak een dagschema

De regelmaat en routine van een dagschema helpt bij effectief thuiswerken en je werk/privé balans te bewaken. Beweging mag daarin niet ontbreken. En je korte en lange pauzes. Stem je werkschema helder af met thuiswerkende huisgenoten. Voorkom verstoringen: Een dichte deur is jouw werktijd en betekent niet storen. Met uitzondering van bloed of brand. Je mobiele telefoon kan tijdelijk stil of helemaal uit. Ook urgente dingen kunnen vaak een halve dag wachten. Plan wekelijkse blokken voor administratie en om je doelen te evalueren. En hou je weekend ook echt vrij van zakelijke werkzaamheden.
  1. Combineer activiteiten daar waar kan

Om je tijd effectief te besteden kun je taken combineren: Gezamenlijk lunchen is een moment van qualitytime met je huisgenoten en het moment voor aandacht, vragen en verhalen. Gebruik je wandeling voor wat (sociale) telefoontjes of om heel bewust denkwerk te verrichten. Of laat de hond uit samen met je kinderen. Respecteer elkaars dagschema en spreek gezamenlijke pauzes af.

Bekende valkuilen

Een van de moeilijkste dingen is het vasthouden van de door jouw ingeslagen weg. Het goede nieuws is: het kan wel. Veranderingen hebben tijd nodig.

Ben lief voor jezelf, beloon

Gun jezelf de tijd om weer grip te krijgen op jouw werk(plek). Wat zich gedurende langere tijd heeft opgestapeld kan niet 1,2,3 op orde zijn. Gewoontes hebben tijd nodig om zich te nestelen, weken en geen dagen. Kleinere stappen over een langere tijd werken beter dan ineens alles willen aanpakken. Met het gevolg dat je overal bezig bent, en uiteindelijk niets afrondt. Herkenbaar? Ben trots op jezelf! Begin met een kleine beloning voor jezelf, achteraf. Met iets waar jij van geniet. Lekker in je tijdschrift bladeren, een kopje koffie in het zonnetje (een middag tuinieren, na een uurtje opruimen, is wat uit verhouding). Bij stap voor stap te werk gaan is er een grotere kans dat het ‘in je systeem’ komt. En eenmaal ‘in je systeem’ kost het je veel minder moeite. En daar willen we juist naar toe.

Zet je perfectionisme opzij. Gebruik de 80/20 regel

Weet dat 80% van je resultaten voortkomen uit 20% van je inspanningen. Waarschijnlijk weet je wel waar deze 20% van jouw inspanningen ongeveer liggen. Om meer tijd over te houden, begin met schrappen van onbelangrijke dingen in die 80% inspanningen. Welke dat zijn? Ik onderzoek graag met je mee. Besluiten dat iets goed genoeg is, heeft mij enorm geholpen verder te komen en vooruitgang te boeken. Een stukje loslaten en vertrouwen hebben dat het goed komt.

Ik daag je uit …

Zet komende week je meldingen van alle apps en e-mail uit op je telefoon. Je alarm, beltoon voor telefoontjes en zakelijke mail mag je houden. Ik ben benieuwd of je na een week al minder je telefoon pakt en je erdoor laat afleiden.

Wie is Eva?
Met een achtergrond in de hotel-en facilitymanagement ben ik drie jaar geleden begonnen als opruim- en verhuiscoach. Daar ging een heel proces aan vooraf. Wat kan ik goed, waar krijg ik positieve energie van en waar heeft de markt behoefte aan? Een opleiding tot professional organizer met verschillende stages volgden. Samenwerken met mensen, écht iets mogen bijdragen wat wezenlijk van belang is voor iemand. Iedere situatie is weer anders en de kunst is om af te stemmen. Veranderingen in werking te zetten, die passen bij jouw situatie en middelen. Van klanten hoor ik vaker terug dat ik ‘low key’ duidelijk en zonder oordeel ben. Zien dat dan de energie weer gaat stromen bij de ander, dat geeft kwaliteit van leven!

Hoe fijn zou het zijn om door de bomen het bos weer te zien? Meer grip op je werk te hebben en meer rust te ervaren? Heb je vragen of wil je meer weten geef me een belletje of bericht: 06-24837433
Uitgebreidere informatie en diensten kun je vinden op
: www.evamooren.nl

Achterstallige administratie en een overvolle mailbox wegwerken? Check mijn blog!


















 
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by