Nieuws

22-01-2019 09:28

Reclame voor je bedrijf: dit is waarom het zo belangrijk is!

Marketing is niet alleen maar een reclamespotje of een krantenartikel, die tijd zijn wij allang voorbij. Marketing is veel meer dan dat. Nog belangrijker is de vraag waarom marketing zo belangrijk is. Schroom niet om geld te investeren in het gebruik van marketing voor uw onderneming. Dit is een veelvoorkomende fout van beginnende ondernemers. U moet juist marketing gebruiken om uw bedrijf in deze tijd te doen onderscheiden.

Het tijdperk van de marketing
Het aantal bedrijven stijgt vandaag de dag nog steeds. Het is dus zeer belangrijk dat u uw onderneming onderscheidt van uw concurrenten. Met behulp van marketing kan u uw onderneming kenbaar maken aan de consument. Bijvoorbeeld doordat uw werknemers rondlopen in Kleding bedrukken bij Drukland. Verder kunt u niet meer om het gebruik van social media heen. Vrijwel iedereen gebruikt wel een vorm van socialmedia. Dit geeft u de kans als ondernemer, uw onderneming goedkoop (en vaak zelfs gratis) te promoten.
Wat houdt marketing in?
Marketing is alles wat een bedrijf doet om de verkoop van producten of diensten te doen stijgen. Er zijn vele soorten marketing, maar waarom is marketing nou zo belangrijk?
Imago
Ten eerste is marketing belangrijk voor uw imago. Met behulp van marketing kunt u laten zien waar uw bedrijf voor staat en wie u bent. Dit dient overgebracht te worden op de doelgroep. Met een effectieve marketingstrategie kunt u het juiste beeld creëren bij de desbetreffende doelgroep.

Vergroten van de naamsbekendheid
Uw bedrijf promoten doet de naamsbekendheid vergroten. Veel bedrijven zeggen: ik maak winst en heb vaste klanten, waarom zou ik meer klanten willen als me dat juist geld kost? Ten eerste hoeft marketing niet altijd geld te kosten. Daarnaast kunt u met behulp van marketing meer betrouwbare klanten kweken. Uw bedrijf valt in de smaak bij de desbetreffende klant en kan een vaste klant worden. In dit geval haalt u de kosten er zeker uit. Kijk dus niet alleen naar de verwachten kosten en inkomsten op korte termijn, maar ook op lange termijn. Bij een goede dienstverlening zullen de klanten geheid over uw bedrijf praten, dat ook weer de naamsbekendheid doet vergroten.
Verbeteren bereikbaarheid
Dit bereikt u met een vorm van marketing zoals het oprichten van een website. Heeft u een eigen onderneming, maar geen website, dan bent u lastig te bereiken voor de klant. De klant komt moeilijk aan achtergrond informatie en mogelijk aan uw gegevens.Socialmedia is tegenwoordig ook een optie voor het verbeteren van de bereikbaarheid. Aangezien vrijwel alle leeftijdscategorieën op bijvoorbeeld Facebook aanwezig zijn, is dit een goed hulpmiddel voor het verbeteren van uw bereikbaarheid. Bovendien is het aanmaken van een Facebookpagina snel gedaan en het kost geen geld. Tegen betaling kunt u uw bedrijf weliswaar meer promoten, maar dat vaak niet nodig.
Sales en marketing liggen nauw samen
De gedachte bij veel ondernemers: marketing is toch hetzelfde als sales? Nee, dat is het niet. Echter zijn zij wel zeer nauw met elkaar verbonden. Wanneer de marketingafdeling goed hun werk doet, vinden zij potentiële klanten. Deze klanten worden doorgestuurd naar de sales-afdeling. De potentiële klanten zijn wel verzameld door de marketingafdeling, maar dat betekent niet dat al deze klanten geïnteresseerd zijn in het bedrijf. De sales moet in dit geval moeite doen voor klanten die ze mogelijk niet eens vast kunnen leggen. Vaak is hier geen tijd voor of heeft het personeel geen zin in al die moeite. Hier gaat de samenwerking dus mis.Wanneer deze twee goed samenwerken, trekt het bedrijf meer klanten. Het is van belang dat de marketing afdeling zorgt voor een effectieve strategie, zodat zij daadwerkelijk bij geïnteresseerden terecht komen. De salesafdeling zal tevreden zijn als veel van deze geïnteresseerden de verbintenis met het bedrijf leggen.