Nieuws

22-01-2019 09:34

Een professionele indruk achterlaten bij de klant, hoe belangrijk is dat?


Begin je voor jezelf, dan komt er veel op je af. Op zich is dat onderdeel van de uitdaging. Er zijn zaken die op het eerste gezicht wellicht niet belangrijk lijken te zijn. Maar die kunnen je professionaliteit wel beïnvloeden. Professioneler overkomen als zzp`er is alleen mogelijk door een combinatie van factoren. Hierbij tien tips. In de regel is het een goed uitgangspunt om zakelijk en privé gescheiden te houden.

1. Vast telefoonnummer
Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig een mobiele telefoon met bijbehorend abonnement. Toch komt het beter over als je gebruik maakt van een vast nummer. Ben je zelf altijd onderweg, dan kun je er voor kiezen om een vast nummer te installeren en door te schakelen naar je mobiele telefoon.

2. Bereikbaar zijn
Vervolgens is het zaak dat je bereikbaar bent. Zowel klanten als leveranciers ervaren het als prettig dat ze je kunnen bereiken. Er zijn natuurlijk momenten dat je niet de telefoon kunt beantwoorden. Zorg dat je een goed voicemailbericht hebt. Vermeld in dat bericht ook duidelijk je e-mailadres zodat er altijd een contactmogelijkheid duidelijk is. Het ontbreken van een voicemailbericht kan klanten kosten. Het is slechts een paar minuten werk om een voicemailbericht in te stellen en daarom meer dan de moeite waard.

3. Zakelijk e-mailadres
Een e-mailadres via een provider als Outlook.com of Gmail kunnen voor jou prima functioneren. Maar als ondernemer is het beter om een eigen domein met je bedrijfsnaam te hebben. Een domein is niet duur en het komt veel professioneler over dan bijvoorbeeld een Hotmail-emailadres.

4. Eenduidige huisstijl
Zorg voor een goede huisstijl voor je marketingactiviteiten. Zowel visitekaartjes, e-mail ondertekening, website en dergelijke, moeten eenduidig zijn. Een logo met bijbehorende huisstijl kun je vaak het beste door een professional laten maken. De stijl bepaalt namelijk hoe jouw bedrijf gepresenteerd wordt. Daarnaast kun je natuurlijk ook stickers drukken en op de auto plakken. Je bedrijfsauto uiteraard. 

5. Professionele website
Als je een eigen domein hebt, en een huisstijl, kun je een website overwegen. Zowel bedrijven als consumenten zoeken graag online naar meer informatie. Zorg dat je een professionele website presenteert. Een website moet relevant zijn voor je doelgroep. Het heeft dus geen zin om er onnodige dingen op te posten.

6. Bedrijfsadres
Veel zzp`ers werken vanuit huis. Op zich is daar niets mis mee, maar het is niet professioneel om je klanten en leveranciers op je zolderkamer te ontvangen. Er zijn talloze bedrijfsruimtes te huur waar je klanten kunt ontvangen. Niet alleen prettiger voor de klant, maar ook voor je eigen privacy.

7. Referenties vermelden
Omdat potentiële afnemers van jouw producten of diensten, tegenwoordig veel informatie online zoeken, is het goed om referenties online te hebben. Heb je een website of een pagina op sociale media, zorg dan voor reviews. Vraag klanten om je een waardering te geven, zodat potentiële klanten vooraf meer vertrouwen in jouw bedrijf hebben. Ben eerlijk: laat ook minder positieve reviews staan. Als je bedrijf alleen maar vijf sterren krijgt en er totaal geen kritiek is dan is dat héél doorzichtig.

8. Je profiel op sociale media
Wees je ervan bewust dat je aanwezigheid op sociale media, gezien kan worden door je professionele netwerk. Scherm je persoonlijke escapades goed af, of deel ze bijvoorbeeld niet meer op je Facebookpagina. Op zich kan het geen kwaad maar bedenk bij alles wat je post, deelt of ‘liked’, of het niet je professionaliteit schaadt. Even tien tot tien tellen dus voordat je dingen online post waar je spijt van krijgt. 

9. LinkedIn profiel
Je online aanwezigheid helpt je met de online vindbaarheid van je onderneming. Een Facebookpagina, speciaal voor je bedrijf, zorgt voor meer relevantie voor diverse zoekmachines. Daarbij is het aantal volgers niet van belang. Het beste zakelijke platform is LinkedIn. Het kost je niet veel tijd om een profiel aan te maken. Leg en onderhoud contact met je zakelijke relaties. Daarnaast is het een ideale manier om bijvoorbeeld nieuwe diensten en/of producten te promoten.

10. Professioneler overkomen als zzp`er doe je zelf
Belangrijk uitgangspunt voor iedere zelfstandige ondernemers, is dat jij het bedrijf bent. Je afnemers en leveranciers doen zaken met jou. Je gedrag, de informatie die over je te vinden is, je netwerk, alles kan je professionaliteit beïnvloeden. Scherm je persoonlijke leven daarom wat beter af. En zorg dat de informatie die naar buiten komt, je onderneming ten goede komt.