Zwager Koffie: Onze gedeelde passie maakt het verschil

Magazines | Rivierenland Business nummer 3 2019

Niet vreemd dat ondernemers Bram Derks en Randolph van Loon er wel heil in zagen. Het idee ontstond in 2018, ze gingen op marktonderzoek, verdiepten zich in de do's en don'ts en ze kwamen tot de conclusie dat ze voor een onderscheidende kof-fie een onderscheidende brander moesten zoeken. Ze vonden met Siebe van den Brink van Brinks CoffeeRoasters niet alleen een bevlogen koffiebrander, maar ook een derde aandeelhou-der. Vier maanden geleden gingen ze met Zwager Koffie van start. De naam? Bram en Randolph zijn zwagers, vandaar.

Complex product

Koffie is een uiterst complex product. Het is opgebouwd uit meer dan duizend verschillende bestanddelen die samen de smaak van je koffie bepalen. De drie hoofdtonen zijn zoet, zuur en bitter. De bonen verschillen sterk, dat is bijvoorbeeld afhankelijk van de plek waar ze vandaan komen (Zuid- en Centraal-Amerika, Afrika of Azi?), het klimaat of de hoogte waarop de struiken groeien. Daarnaast speelt natuurlijk de kwaliteit van de koffieboer een belangrijke rol. Daarna komt het allemaal aan op het brandingsproces en het vakmanschap van de brander. Of dat nog niet genoeg is, is ook de manier van koffie bereiden van enorme invloed, welke techniek gebruik je en met welke machines. Al deze factoren leiden tot grote verschillen in kwaliteit en smaak van de koffie. Daarom is de smaak van koffie ook heel persoonlijk. De een houdt van een prominente sterke smaak, de ander kiest voor een wat mildere variant. Die smaakdiversiteit biedt koffieproducenten de mo-gelijkheid een eigen signatuur te geven aan hun koffie en dat is wat de mannen achter Zwager Koffie doen.

Koffie, voor de een gewoon een warme drank, voor de ander een eerste levensbehoefte. In de Nederlandse kantooromgeving is goede koffie in elk geval een van de belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarden en dat is meer dan een gevoel. Uit onderzoek blijkt dat de beschikbaarheid van goede koffie de productiviteit verhoogt. Bovendien is het een visitekaartje voor een bedrijf en een goede kop koffie brengt het gesprek op gang. Koffie drinken heeft dus ook een belangrijke sociale functie.

De aandeelhouders

Het begon eigenlijk met Randolph van Loon. Hij is eigenaar van een administratiekantoor, maar ook fervent koffieliefhebber. Hij speelde al langer met het idee iets met koffie te gaan doen. "Ik vind het een fantastisch product en ik ben er eigenlijk altijd mee bezig. Gewoon thuis op het fornuis eigen smaakcombinaties proberen samen te stellen." Bram Derks is sinds 2010 eigenaar van ASI Document Management. "Als ??n van de grootste (merk)onafhankelijke leveranciers op het gebied van afdrukapparatuur (printers, multifunctionals en productieprinters) ontzorgen wij onze klanten compleet met alle documentstromen binnen hun organisaties. Dat gaat verder dan de juiste invulling van een machinepark, het gaat vooral ook om de juiste inzet van onze allerlei (software)solutions en services. Daarnaast kunnen wij eigen financiering verzorgen. Onze toegevoegde waarde zit niet alleen in een ruim aanbod van machines, maar vooral in software-ondersteunende diensten, advisering en de begeleiding van klanten en hun processen. Soft-ware als de smeerolie om processen soepel te laten verlopen. Een eigen serviceapparaat en ondersteu-ning bij veranderprocessen, dat maakt het plaatje compleet."

Eigen signatuur

Aan de start van Zwager Koffie ging een intensief onderzoek vooraf. "Wat is koffie nu eigenlijk, hoe komen specifieke smaken tot stand, wie zijn de kwaliteitsleveranciers van machines, welk invloed hebben de verschillende bereidingsprocessen op smaak, welke vragen spelen er binnen het bedrijfs-leven? We deden onderzoek naar contractvormen, maar ook de invulling van de specifieke koffiebe-hoefte van verschillende bedrijven. Die ligt namelijk voor een klein architectenbureau heel anders dan voor een productiebedrijf met 150 medewerkers. De 'harde' kanten van het koffievak begrepen we snel, de rol van machines, de verschillende lease- of koopvormen en de maatwerktoepassingen voor verschillende bedrijven. Het bereiken van een eigen

'Onze gedeelde passie maakt het verschil'

De gedachte achter Zwager Koffie:

zwager koffie interview

tekst: Hans Eberson fotografie: Joost Franken

interview zwager koffie

smaakpatroon, een eigen signatuur van onze koffie, was een ander verhaal. Via via kwamen we terecht bij Siebe van den Brink, eigenaar van Brinks CoffeeRoasters en een bevlogen brander. Er was al snel een klik en Siebe werd onze derde aandeelhouder."

Brinks CoffeeRoasters

Siebe van den Brink is koffiebrander in het Land van Maas en Waal. Hij formuleerde drie uitgangspunten die hij in zijn hele onderne-ming heeft doorgevoerd. "Wij werken eerlijk en duurzaam. Daarvoor wil ik de koffieboeren persoonlijk leren kennen, met ze praten, ter plekke zien hoe ze werken. Ten tweede vinden we teamwork heel belangrijk, koffie maak je niet alleen, daar heb je de optimale inzet van veel partijen voor nodig. Ten slotte is innovatie voor ons belangrijk. Zo zamelen we de koffie-pulp weer in, die we gebruiken als bio-brand-stof voor onze branders. Bovendien kiezen we voor een andere manier van branden. We branden onze bonen lichter, waardoor de

nadruk minder op de bittertonen komt te liggen." Brinks CoffeeRoasters groeit hard, het bedrijf is inmiddels een belangrijke speler in de Neder-landse scene van Speciality Coffee. "We krijgen erkenning voor onze ambitie, onze kernwaarden, de hoge standaard, onze transparantie en de persoonlijke benadering, maar vooral door onze enorme passie voor dit prachtige product."

Overeenkomsten

De samenwerking tussen de drie aandeelhou-ders lijkt een gouden greep. Bram brengt zijn kwaliteit in sales en marketing in, Randolph is het administratieve en financi?le brein en Siebe weet alles wat er te weten is over koffie. Bram Derks: "Dat is een krachtige combinatie. Ik zie in de werkwijze en marktbenadering veel overeen-komsten met onze dienstverlening binnen ASI Document Management. Daar leveren we kwali-tatief hoogstaande machines, maar onze kracht ligt in onze kennis over documentstromen en de manier waarop we zaken doen. Onze unieke werkwijze en de flexibiliteit die we in de markt aan de dag leggen. Ook bij Zwager Koffie spelen de machines alhoewel belangrijk in feite een ondergeschikte rol. De hoofdrol is weggelegd voor de koffie. Omdat we onze eigen branderij in huis hebben kunnen we zelfs voor elke klant een eigen personal brand koffie cre?ren. Je eigen fa-voriete smaak in koffie! Uiteraard bieden we een standaardpakket in koffieblends, dat in vijf vari-anten loopt van Select Beans (een kruidige blend met een volle body, perfect voor de overstap van instant naar bonenkoffie en aantrekkelijk geprijsd), via Mild Beans (een blend van 100% Arabica bonen van gecertificeerde Afrikaanse plantages), Classic Beans (medium roast, volle ondertonen door de rijke bodem van Zuid-Ame-rika) en Strong Beans (een volle en krachtige melange ontstaan uit de aardse mokka-smaken van Java) naar Gold Beans (de frisse tonen van rood fruit afgewisseld met volle chocolade). Voor ieder wat wils."

Machines

Naast koffie levert Zwager Koffie ook een groot assortiment aan koffiemachines (fresh brew, instant of espresso) van de merken Franke, WMF, Seaco, Jura en Etna, maar bijvoorbeeld ook waterkoelers. "Geschikt voor alle wensen en elk bedrijf en service uitgevoerd door ons eigen serviceteam is standaard. Elke storing wordt op werkdagen door heel Nederland binnen 24 uur opgelost. Elk apparaat wordt door bovendien ons op locatie met gebruiksinstructie ge?nstalleerd. Machines kunnen worden gekocht, gehuurd, geleast of in bruikleen genomen. Daarnaast is financiering mogelijk. Uiteraard leveren we alle randartikelen, zoals suiker en melkcups, maar ook servies en uiteraard thee."

All-inn concept

Net als in de wereld van documentmanagement is de verkoop van koffie aan bedrijven een zwaar concurrerende business. "Het voordeel dat we

'Koffie is opge-bouwd uit meer dan duizend verschillende bestanddelen die samen de smaak bepalen'

Koffiebrander Siebe van den Brink

hebben is dat we via de inbreng van Brinks Cof-feeRoasters een eigen insteek hebben. Onze klanten zijn verzekerd van de beste koffie, standaard in vijf verschillende blends, maar indien gewenst ook vol-ledig af te stemmen op hun eigen smaak. Bovendien kunnen we in een all-inn concept leveren tegen een maandelijkse abonnementsprijs. Bijvoorbeeld een bepaalde machine met vijf kilo koffie per maand, de exacte overeenkomst is natuurlijk maatwerk." Zwagers Koffie is vier maanden actief, maar de en-tree op de markt is beter dan verwacht. "Omdat we ook meer hebben te bieden dan andere aanbieders. Misschien is onze grootste kracht onze passie voor koffie, daar maken we echt het verschil. Daarom maken we de lekkerste koffie van Nederland."

'Omdat we onze eigen branderij in huis hebben kunnen we zelfs voor elke klant een eigen perso-nal brand koffie cre?ren'

Randolph van Loon: "Ik ben eigenlijk altijd bezig met koffie."

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by