Appelpop: Verdere groei in kwaliteit

Magazines | Rivierenland Business nummer 2 2013

Appelpop:

Verdere groei in kwaliteit

Als Kees van Keulen (voorzitter Stichting Muziekstad Tiel) en Geerd Woldringh (Coördinator Techniek) gaan vertellen over ‘hun’ Appelpop, dan ga er maar even goed voor zitten. Van Keulen was er bij toen ruim 20 jaar geleden werd begonnen met wat nu is uitgegroeid toe Appelpop: “In ons stamcafé De Stoof kwamen we op het idee om wat bandjes neer te zetten tijdens het jaarlijkse fruitcorso dat in Tiel gehouden wordt. We kregen dat eerste jaar een podiumwagen van de winkeliersvereniging en toen is het balletje gaan rollen.” Het balletje rolt inmiddels al 21 jaar en blijkt nog lang niet uitgerold. Jaarlijks groeide het festival en dit jaar deden zelfs ruim 150.000 bezoekers het festivalterrein op de Waalkade aan. Inmiddels wordt gewerkt met een budget van meer dan een miljoen euro, waar het bij de eerste editie nog met 12.000 gulden gedaan moest worden. “En dat werd nog teruggeschroefd naar 7.000 gulden ook”, lacht Van Keulen nu.

Veilig gevoel

Het Appelpop van toen en nu is eigenlijk niet meer te vergelijken, hoewel er ook nog altijd overeenkomsten zijn. De sfeer is nog altijd ongedwongen, het festival wordt gedraaid door vrijwilligers, is gratis toegankelijk en wordt mede mogelijk gemaakt door sponsors. “We hebben zo’n 150 bedrijven die ons financieel ondersteunen”, geeft Van Keulen aan. “Op die manier kunnen we het financieel nog goed trekken. Wat uniek is en waar we trots op zijn, is dat ook vorig jaar weer alles betaald was voordat het festival zelf ook maar begonnen was. Wat we vervolgens nog genereren aan omzet vormt dan de basis voor volgend jaar. Een heel prettig en veilig gevoel. We hebben de omzet en het budget door de jaren heen ook gestaag laten groeien en hebben nooit gekke dingen gedaan. Als we investeren, dan is het in kwaliteit. Dit jaar hebben we dat ook gedaan. Aankleding, terreinverlichting…dat soort zaken.”

Overzicht

Het bestuur van de Stichting Muziekstad Tiel, dat Appelpop organiseert, bestaat uit negen mensen. “Daaronder zitten dan zo’n 35 mensen die actief zijn in verschillende werkgroepen, om de organisatie neer te zetten”, legt Van Keulen uit. “Iedereen heeft daarin zijn eigen eindverantwoordelijkheid. Ik ben voorzitter van de stichting, maar ben ook eindverantwoordelijk voor techniek én de commerciële zaken. Erik de Heus is eindverantwoordelijk voor de bouw van het facilitaire gebeuren, terwijl andere mensen zich weer bezighouden met de tenten-, podium- en steigerbouw. Op al die vlakken hebben we de nodige kennis in huis, allemaal door mensen die daadwerkelijk uit het werkveld komen.” Dat geldt tevens voor de ook aangeschoven Geerd Woldringh, die de techniek op en rond Appelpop coördineert en zelf al jarenlang als freelance geluidsman aan de weg timmert: “Door de kennis die we zelf ook door de jaren heen hebben opgebouwd, hebben we de laatste edities ook steeds meer van de techniek naar ons toegehaald. Ook de geluidsontwerpen heb ik dit jaar allemaal zelf gedaan. Op die manier houden we zelf het overzicht, omdat alles via ons gaat. Op die manier komen we niet voor verrassingen te staan.”

Crowd management

Qua bezoekersaantallen zijn de grenzen van het Tielse terrein wel bereikt, geven Van Keulen en Woldringh aan. “Op de drukste momenten zijn er 40 à 50.000 mensen op het terrein aanwezig. Mocht het echt te druk worden, dan hebben we een afsluitprotocol”, legt van Keulen uit. “Als we in code oranje terecht zouden komen, dan gaat er heel veel gebeuren. Wij moeten dan zorgen dat het op het terrein gewoon blijft functioneren, maar de hulpdiensten moeten dan juist buiten het terrein aan de gang. Als je de boel gaat afsluiten, dan worden mensen boos, dat werkt niet. Maar ook de A15 wordt dan afgesloten, treinen rijden niet meer naar Tiel, noem maar op. Om dat te voorkomen wordt continu gemonitord

en is er een veiligheidsoverleg waarin de verantwoordelijke partijen continu met elkaar in verbinding staan.” Op sommige momenten is het terrein echt vol. De organisatie van Appelpop heeft duidelijke parameters, aan de hand waarvan besloten wordt of er ingegrepen moet worden. De camerabewaking is er ook voor crowd management en de waterpolitie houdt de boel vanaf de Waal in de gaten. “We kunnen zelfs een helikopter inzetten om het hele terrein te overzien”, vult Woldringh aan. “Daarnaast bekijken we ook voortdurend naar wat er nog aan treinen binnenkomt en hoe druk het op de transferia is.”

Technische vooruitgang

Groei in bezoekersaantallen is dus niet meer nodig of mogelijk, maar technische vooruitgang is er de laatste jaren voortdurend geboekt. Zo is er bijvoorbeeld voor gezorgd dat het terrein zelf er steeds beter aangekleed uit is gaan zien en dat zorgt er onder andere voor dat mensen langer op het terrein blijven en meer besteden. “Er is lang over nagedacht en uiteindelijk hebben we echt een lijn gecreëerd. De vormgeving op de website en de posters komt nu helemaal overeen met de uitstraling van het terrein, overal zijn nieuwe terreindoeken gekomen, we hebben terreintorens geplaatst…het draagt allemaal bij aan die herkenbare uitstraling en dat blijkt echt te werken”, aldus Geerd Woldringh.

Mooiste Appelpop

Het moment van bevrediging komt tijdens elke editie van Appelpop op verschillende momenten, benadrukken de heren. Van Keulen: “Op het hoofdpodium staan, de tent in kijken en zien dat daar 40.000 man uit hun dak gaan, dat blijft imponerend. Maar één van onze mensen, Peter Meijer, heeft ooit gezegd: als de mensen het terrein afgaan met een grijns op het gezicht, daar doe ik het voor. Wat ik zelf ook mooi vind, is het moment waarop het publiek weg is. Dan komt die hele grote vrijwilligersfamilie nader tot elkaar. Dat is bijna klef, maar echt mooi om te zien. Iedereen is gesloopt, maar werkt nog met veel lol. Die euforie is elk jaar anders, maar vorig jaar was het echt top. Ik heb ze allemaal meegemaakt, maar voor mij was dit echt de mooiste Appelpop die ik tot nu toe heb mogen beleven. Ook doordat je ziet dat de investeringen die gedaan zijn daadwerkelijk werken. En nu kijken wat we voor dit jaar weer kunnen bedenken.”

Tekst Teun van Thiel fotografie Yvonne Wille, Bildschonfotografie (bildschon.nl)

Ruim twintig jaar geleden begonnen met een budget van 7.000 gulden, is Appelpop door de jaren heen uitgegroeid tot een meer dan volwaardig tweedaags festival met zo’n 150.000 bezoekers. Nog altijd gratis toegankelijk en gedraaid door vrijwilligers. Kees van Keulen, voorzitter van de organiserende Stichting Muziekstad Tiel: “Voor mij was vorig jaar de mooiste Appelpop ooit.”

Als Kees van Keulen (voorzitter Stichting Muziekstad Tiel) en Geerd Woldringh (Coördinator Techniek) gaan vertellen over ‘hun’ Appelpop, dan ga er maar even goed voor zitten. Van Keulen was er bij toen ruim 20 jaar geleden werd begonnen met wat nu is uitgegroeid toe Appelpop: “In ons stamcafé De Stoof kwamen we op het idee om wat bandjes neer te zetten tijdens het jaarlijkse fruitcorso dat in Tiel gehouden wordt. We kregen dat eerste jaar een podiumwagen van de winkeliersvereniging en toen is het balletje gaan rollen.” Het balletje rolt inmiddels al 21 jaar en blijkt nog lang niet uitgerold. Jaarlijks groeide het festival en dit jaar deden zelfs ruim 150.000 bezoekers het festivalterrein op de Waalkade aan. Inmiddels wordt gewerkt met een budget van meer dan een miljoen euro, waar het bij de eerste editie nog met 12.000 gulden gedaan moest worden. “En dat werd nog teruggeschroefd naar 7.000 gulden ook”, lacht Van Keulen nu.

Veilig gevoel

Het Appelpop van toen en nu is eigenlijk niet meer te vergelijken, hoewel er ook nog altijd overeenkomsten zijn. De sfeer is nog altijd ongedwongen, het festival wordt gedraaid door vrijwilligers, is gratis toegankelijk en wordt mede mogelijk gemaakt door sponsors. “We hebben zo’n 150 bedrijven die ons financieel ondersteunen”, geeft Van Keulen aan. “Op die manier kunnen we het financieel nog goed trekken. Wat uniek is en waar we trots op zijn, is dat ook vorig jaar weer alles betaald was voordat het festival zelf ook maar begonnen was. Wat we vervolgens nog genereren aan omzet vormt dan de basis voor volgend jaar. Een heel prettig en veilig gevoel. We hebben de omzet en het budget door de jaren heen ook gestaag laten groeien en hebben nooit gekke dingen gedaan. Als we investeren, dan is het in kwaliteit. Dit jaar hebben we dat ook gedaan. Aankleding, terreinverlichting…dat soort zaken.”

Overzicht

Het bestuur van de Stichting Muziekstad Tiel, dat Appelpop organiseert, bestaat uit negen mensen. “Daaronder zitten dan zo’n 35 mensen die actief zijn in verschillende werkgroepen, om de organisatie neer te zetten”, legt Van Keulen uit. “Iedereen heeft daarin zijn eigen eindverantwoordelijkheid. Ik ben voorzitter van de stichting, maar ben ook eindverantwoordelijk voor techniek én de commerciële zaken. Erik de Heus is eindverantwoordelijk voor de bouw van het facilitaire gebeuren, terwijl andere mensen zich weer bezighouden met de tenten-, podium- en steigerbouw. Op al die vlakken hebben we de nodige kennis in huis, allemaal door mensen die daadwerkelijk uit het werkveld komen.” Dat geldt tevens voor de ook aangeschoven Geerd Woldringh, die de techniek op en rond Appelpop coördineert en zelf al jarenlang als freelance geluidsman aan de weg timmert: “Door de kennis die we zelf ook door de jaren heen hebben opgebouwd, hebben we de laatste edities ook steeds meer van de techniek naar ons toegehaald. Ook de geluidsontwerpen heb ik dit jaar allemaal zelf gedaan. Op die manier houden we zelf het overzicht, omdat alles via ons gaat. Op die manier komen we niet voor verrassingen te staan.”

Crowd management

Qua bezoekersaantallen zijn de grenzen van het Tielse terrein wel bereikt, geven Van Keulen en Woldringh aan. “Op de drukste momenten zijn er 40 à 50.000 mensen op het terrein aanwezig. Mocht het echt te druk worden, dan hebben we een afsluitprotocol”, legt van Keulen uit. “Als we in code oranje terecht zouden komen, dan gaat er heel veel gebeuren. Wij moeten dan zorgen dat het op het terrein gewoon blijft functioneren, maar de hulpdiensten moeten dan juist buiten het terrein aan de gang. Als je de boel gaat afsluiten, dan worden mensen boos, dat werkt niet. Maar ook de A15 wordt dan afgesloten, treinen rijden niet meer naar Tiel, noem maar op. Om dat te voorkomen wordt continu gemonitord

en is er een veiligheidsoverleg waarin de verantwoordelijke partijen continu met elkaar in verbinding staan.” Op sommige momenten is het terrein echt vol. De organisatie van Appelpop heeft duidelijke parameters, aan de hand waarvan besloten wordt of er ingegrepen moet worden. De camerabewaking is er ook voor crowd management en de waterpolitie houdt de boel vanaf de Waal in de gaten. “We kunnen zelfs een helikopter inzetten om het hele terrein te overzien”, vult Woldringh aan. “Daarnaast bekijken we ook voortdurend naar wat er nog aan treinen binnenkomt en hoe druk het op de transferia is.”

Technische vooruitgang

Groei in bezoekersaantallen is dus niet meer nodig of mogelijk, maar technische vooruitgang is er de laatste jaren voortdurend geboekt. Zo is er bijvoorbeeld voor gezorgd dat het terrein zelf er steeds beter aangekleed uit is gaan zien en dat zorgt er onder andere voor dat mensen langer op het terrein blijven en meer besteden. “Er is lang over nagedacht en uiteindelijk hebben we echt een lijn gecreëerd. De vormgeving op de website en de posters komt nu helemaal overeen met de uitstraling van het terrein, overal zijn nieuwe terreindoeken gekomen, we hebben terreintorens geplaatst…het draagt allemaal bij aan die herkenbare uitstraling en dat blijkt echt te werken”, aldus Geerd Woldringh.

Mooiste Appelpop

Het moment van bevrediging komt tijdens elke editie van Appelpop op verschillende momenten, benadrukken de heren. Van Keulen: “Op het hoofdpodium staan, de tent in kijken en zien dat daar 40.000 man uit hun dak gaan, dat blijft imponerend. Maar één van onze mensen, Peter Meijer, heeft ooit gezegd: als de mensen het terrein afgaan met een grijns op het gezicht, daar doe ik het voor. Wat ik zelf ook mooi vind, is het moment waarop het publiek weg is. Dan komt die hele grote vrijwilligersfamilie nader tot elkaar. Dat is bijna klef, maar echt mooi om te zien. Iedereen is gesloopt, maar werkt nog met veel lol. Die euforie is elk jaar anders, maar vorig jaar was het echt top. Ik heb ze allemaal meegemaakt, maar voor mij was dit echt de mooiste Appelpop die ik tot nu toe heb mogen beleven. Ook doordat je ziet dat de investeringen die gedaan zijn daadwerkelijk werken. En nu kijken wat we voor dit jaar weer kunnen bedenken.”

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by