Forum kansen voor 2013
ôOm kansen te kunnen
pakken, moet je ze wel zienô
fotografie Karim de Groot
Met 32 deelnemers kon Rivierenland Business van een record spreken. Na een kop koffie en een welkomstwoord van de uitgever, gingen de deelnemers aan tafel en werd er over vier verschillende stellingen gediscussieerd. Tussendoor wisselden de deelnemers van tafel zodat zij tijdens elke discussie bij nieuwe gezichten aan tafel zaten. Na de vier discussierondes kon men tijdens de lunch nog uitgebreid netwerken en visitekaartjes uitwisselen.
De reacties op de nieuwe opzet waren positief. ââ¬ÅIk vond het heel inspirerend om met mede-ondernemers over de stellingen te pratenââ¬Â, blikt Jacqueline van Zetten van Dua Communicatie terug. ââ¬ÅZeer interessant om zoveel verschillende ideeën te horenââ¬Â, vult Annamarie van Daalen van De Schildkamp aan. Maikel Ooijens van OurBrand vindt deze opzet een goed alternatief voor het oorspronkelijke forum. ââ¬ÅHet is fijn om veel verschillende visies naast elkaar te kunnen leggen. ââ¬Â
Gerard van Kilsdonk van Het Nieuwe Zeker ziet graag een vervolg. ââ¬ÅDit forum gaf zeker inzicht in de kansen die op straat liggen voor ondernemers. Het zou mooi zijn wanneer deze opzet meerdere keren per jaar terugkeert.ââ¬Â
Forumdiscussies vormen een vast onderdeel in Rivierenland Business. Het aantal aanmeldingen voor het forum ââ¬ËKansen voor 2013ââ¬â¢ was echter zo overweldigend dat er deze keer gekozen werd voor een andere insteek. Voor het eerst discussieerden maar liefst 32 deelnemers op 29 januari 2013 bij De Schildkamp in Asperen over diverse stellingen.
Stelling 1: 2012 biedt geen garantie voor de toekomst. 2013 wordt het jaar van vooruitblikken en kansen pakken
Over de eerste stelling zijn veel deelnemers het eens: deze stelling is eigenlijk altijd van toepassing. De ondernemer moet zelf aan de slag en nieuwe kansen creëren en pakken. ââ¬ÅIn 2013 zie je duidelijk het verschil tussen de goede ondernemer en de minder goedeââ¬Â, trapt Jurgen Versteegh van J.Versteegh Hoveniersbedrijf af.
ââ¬ÅOm kansen te pakken moet je ze wel zienââ¬Â, meent Nelis van Ooijen van Astecom.
Dit vindt ook Co Stouten van Stouten & Wijnen Accountants. ââ¬ÅMaak tijd vrij om kansen te onderzoeken en te ontdekken.ââ¬Â
ââ¬ÅEr zijn volop nieuwe kansen, maar om die te kunnen pakken moet je jezelf goed kennen en weten waar je goed in bent en iets toe kunnen voegenââ¬Â, vult Monique van Asperen van Open & Puur aan.
ââ¬ÅHet geeft energie om hierbij vanuit een positieve inslag te kijkenââ¬Å, redeneert Adriaan Elenbaas van ABN AMRO.
ââ¬ÅJe moet goed nadenken over de kwaliteiten van jouw bedrijfââ¬Å, vindt ook Ans Looye-Verhoef van Rabobank West-Betuwe. ââ¬ÅWat maakt dat jouw bedrijf aantrekkelijk is voor klanten?ââ¬Â
Wout Cobussen van Zout & Peper Catering onderstreept het belang van samenwerking. ââ¬ÅDoor de samenwerking op te zoeken met andere partijen, sta je samen sterk.ââ¬Â
Frank Engelbart van Rijnconsult roept ondernemers op om meer naar buiten te gaan om ideeën op te doen. ââ¬ÅKruip niet in je schulp!ââ¬Â
Stelling 2: Het contact met de klant wordt weer persoonlijk
Volgens Henk Folkers van Folkers & Van der Made Advocaten is het contact met de klant altijd al belangrijk geweest. ââ¬ÅEn het zal altijd belangrijk blijven.ââ¬Â
ââ¬ÅNieuwe klanten winnen is moeilijker dan huidige klanten behoudenââ¬Â, merkt Piet Verhoeven van Aequor op. ââ¬ÅSteek tijd in je huidige klanten, analyseer wat hen drijft om bij jou te kopen en wees je bewust van wat eventueel verbeterd kan worden.ââ¬Â
ââ¬ÅLuister naar wat je klant wil en niet andersomââ¬Â, stelt
Marc Aldewereld van ABKM Program Management BV.
Ralph Klaare van De Schildkamp is het hiermee eens: ââ¬ÅKoester je bestaande klant. Wanneer je deze blijft voeden, voedt deze jou ook!ââ¬Â
ââ¬ÅZoek je klanten op in goede en slechte tijdenââ¬Å, zegt Roemer Daalderop van Film in Bedrijf stellig.
ââ¬ÅLaat medewerkers zich meer verplaatsen in de klantââ¬Å, voegt Marianne Metz van Metz in Coaching toe. ââ¬ÅNeem ze bijvoorbeeld mee naar de klant of nodig de klanten uit.ââ¬Â
Geerard van Giessel van Het Nieuwe Zeker zegt het niet helemaal eens te zijn met de stelling. ââ¬ÅPersoonlijk contact is alleen bij complexe producten van groot belang of wanneer de klant het wil.ââ¬Â
Stelling 3: 2013 is het jaar van sociale innovatie (denk aan leeftijdsbewust personeelsbeleid, ziektepreventie, ontslagrecht)
De meningen over deze stelling zijn verdeeld. ââ¬ÅSociale innovatie geeft ook kansenââ¬Â, aldus Daphne Pieterson van R&D Training & Advies BV. ââ¬ÅDe medewerker moet echter ook willen, anders strandt het.ââ¬Â
ââ¬ÅZorg dat je in gesprek blijft met je werknemersââ¬Â, beredeneert Raoul van den Oever van Van den Oever Wonen en Slapen.
ââ¬ÅIs het voor de medewerker wel zo sociaal?ââ¬Â, vraag Susan ââ¬â¢t Lam, student Hogeschool InHolland zich hardop af. ââ¬ÅHet woord sociaal kun je wat mij betreft weg laten, want het personeel is vaak de dupe.ââ¬Â
Stan Cornelissen van TipTopDesigners.nl voegt toe: ââ¬ÅKijk naar de persoon, probeer niet klakkeloos te ontslaan!ââ¬Â
Niels Veen van OCT zegt het eens te zijn met de stelling, maar plaatst er wel een kanttekening bij. ââ¬ÅPersoneel is altijd essentieel voor het succes van de organisatie. Vooruitgang als onderneming betekent dus ook vooruitgang op sociaal gebied.ââ¬Â
Veel forumdeelnemers zijn voor een Zweeds verdienmodel. Zo ook Ruud Jager, van Jager & van den Oever. ââ¬ÅNa je vijftigste zou je, afhankelijk van je kennis en prestatie, eventueel minder mogen gaan verdienen. ââ¬Â
Stelling 4: De nieuwe wetgeving, waaronder op het gebied van aanbesteding, en uitstel van btw-afdracht, zorgt voor een vermindering van de regeldruk
Het gros van de aanwezigen is het met deze stelling absoluut niet eens. Volgens onder andere Reeves Charlesworth van De Vleugelslag is er te weinig flexibiliteit in regelgeving. ââ¬ÅEr moet meer rekening gehouden worden met individuele situaties.ââ¬Â Ook Gerard Kroon van Folkers & Van der Made Advocaten heeft er zo zijn bedenkingen bij. ââ¬ÅIk zie weinig voordeel. Het is slechts uitstel van executie.ââ¬Â
Volgens Peter Molenwijk van Flantua/Van Driel & Partners slaat de regelgeving vaak door. ââ¬ÅIk pleit dan ook voor een minder gedetailleerde wetgeving.ââ¬Â
Esther Boxman van Merging IT vindt dat er minder geklaagd moet worden. ââ¬ÅEr is een versoepeling qua regels, daar mogen we in Nederland heel blij mee zijn!ââ¬Â
Christian van der Mark van SBM Advocaten geeft een praktische tip: ââ¬ÅHoe dan ook, het blijft belangrijk om als ondernemer je administratie op orde te hebben.ââ¬Â
Na een ochtend discussiëren blijkt dat 2013 door veel ondernemers wordt aangegrepen voor herbezinning. Ondernemers kijken meer dan ooit naar hun onderscheidende factor. Er is geen tijd om bij de pakken neer te gaan zitten. Positivisme is het toverwoord. Tamme de Vries van ProMissie vindt bijvoorbeeld dat we af moeten van de angst in de economie. ââ¬ÅWe moeten met vertrouwen kunnen ondernemen. ââ¬Â