De stelling: PR is effectiever dan reclame

Magazines | Rivierenland Business nummer 4 2012

Tanja Miller,

senior adviseur en directeur Point to Point Communicatie:

“Mijn overtuiging is dat PR effectiever is dan reclame.”

Gerichter

“Reclame is vaak met hagel schieten, iets opvallends doen of roepen. Zo zorg je weliswaar voor aandacht en werk je aan naamsbekendheid, maar met PR schiet je veel gerichter. Je benadert actiever je doelgroep met uitgekiende, vaak kleinschalige acties. Dit doe je via media waarin ook jouw doelgroep aanwezig is. Een mooi voorbeeld vind ik de inzet van social media voor het onderwijs. Daarmee benader je jongeren op hun eigen speelterrein, in hun eigen ‘taal’.”

Geloofwaardiger

“Een ander voordeel van PR is dat de boodschap vaak eerder wordt geloofd dan reclame. Reclame-uitingen worden al snel met een korrel zout genomen. Neem een advertentie. Lezers bekijken die van nature met de nodige scepsis. Maar weet je de boodschap via een interview op de redactionele pagina’s van een blad te krijgen, dan gaat de lezer veel gemakkelijker mee in dat verhaal. De combinatie van het creëren van nieuwswaarde en goede relaties met de pers helpen je vervolgens om je artikel te plaatsen.”

Voordeliger

“Ten slotte kun je met PR slimmer je budgetten inzetten. Een belangrijke randvoorwaarde in het huidige economische klimaat. Stel je wilt social media gebruiken. Dan investeer je eenmalig in een strategie daarvoor. Vervolgens laat je die implementeren zodat je de acties op termijn gedeeltelijk of helemaal zelf kunt uitvoeren. De budgetten voor je organisatie worden daarmee relatief laag.”

Point to Point Communicatie

Eendvogelsteeg 8

4201 JW Gorinchem

0183 636 815

www.pointtopoint.nl

info@pointtopoint.nl

De Stelling

PR is effectiever dan reclame

Ton Gommans,

RTG reclame, Culemborg:

“Een goede PR is belangrijk, en reclame onmisbaar. Je moet er als bedrijf voor zorgen dat er een goede balans is tussen pr en reclame, wanneer je pr slecht is, zal een goede reclame zelfs ook bij een slechte pr wel vruchten afwerpen.

Een goede pr zorgt er wel voor dat je wellicht mínder reclame hoeft te maken, zo niet anders kunt gaan adverteren... De snelheid van een goede PR ligt vaak wel veel lager dan die van een goede reclame. De huidige marktsituatie dwingt de bedrijven extra aandacht te besteden aan PR, te meer omdat er al veel minder geadverteerd wordt. ‘De besten zullen blijven’. Dat zal dan niet alleen afhangen van een goede PR, maar zeker ook van een goede reclame. Je kunt wel heel erg goed zijn, maar wat nou als niemand dit weet? In de social media zijn de lijnen vaak erg kort, helemaal wanneer dat om B2B gaat. Reclame kan er in dit geval niet tegenop. De meeste situaties, zeker in consumentenverkoop, vragen om effectieve reclame. ”

Stan Cornelissen,

TipTopDesigners.nl, Zuilichem:

“In onze branche kun je reclame en PR niet los van elkaar zien. Reclame gaat vaak vooraf aan PR. Door middel van reclame moet je een klant over zien te halen, voor je bedrijf, product of dienst te kiezen. Daarna is het van groot belang dat deze zakelijke contacten goed onderhouden worden,  zodat klanten ook  terugkomen. Bij  reclame is herhaling,  de sleutel tot succes! Wij gebruiken vaak het voorbeeld van Carglass: vraag aan elk willekeurig persoon waar je een autoruit laat repareren, en bijna iedereen zal Carglass als eerste noemen. Deze reclame wordt continu herhaald. Hoe irritant soms ook, de boodschap is duidelijk en blijft hangen. Je moet de mensen vertrouwd maken met je corporate identity. Als je iets maar vaak genoeg voorbij ziet komen dan ga je ook geloven dat het goed is. En dan is het aan ons, als bedrijf, de taak om deze verwachtingen ook waar te maken.”

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by