Column Aspect I ICT / Agenda
Er was eens een fabrikant van fotorolletjes. Een groot bedrijf, 130 jaar oud. Lange tijd ging het geweldig. Totdat de technologische ontwikkeling opkwam. Niet dat ze die ontwikkeling niet zagen, integendeel. Maar het was geen reden om hun strategie bij te stellen.
Zij verkochten immers fotorolletjes. In 30 jaar nam de populariteit van digitale fotografie steeds verder toe. Eerst langzaam, daarna steeds sneller. Nog steeds geen aanleiding om het businessmodel te veranderen. Zij verkochten immers fotorolletjes. Totdat de kas leeg was. Van de 145.000 werknemers waren er nog 19.000 over. Te laat besefte men dat ze geen fotorolletjes verkochten, maar het vastleggen van herinneringen.
Bij het nadenken over onze strategie kwamen we tot dezelfde conclusie: wij verkopen geen software, maar resultaat en (proces)verbetering. ICT is geen doel, maar een middel om je doelen te bereiken. Met ICT kun je twee kanten op: meer efficiency of meer onderscheidend vermogen en innovatie. De nadruk lag altijd op efficiency: besparingen, meer doen met minder en procesverbetering. Vooral intern gericht dus. Door trends als cloud en mobiel werken verschuift de oriëntatie naar extern. Ook bij ICT komt de klant centraal te staan en niet de eigen organisatie.
Daardoor verandert ook de manier waarop we projecten beoordelen. Bij efficiency kun je een business case opstellen en kijken naar ROI. Maar bij 'zachte' dingen als imago en marktaandeel, wat levert dat op? Welke investering rechtvaardigt dat? Dat zijn lastige vragen. Tegelijk kan de impact enorm zijn. Kijk maar naar Kodak. Waarschijnlijk produceerden ze hun fotorolletjes zeer efficiënt. Maar als je niet met de juiste dingen bezig bent is dat irrelevant. Wat verkoopt u eigenlijk en welke rol kan ICT daarbij spelen?
Leen Rietveld
Aspect | ICT
0184 675400
26 maart 09.30 tot 16.30 uur: Nationale Ontslag Praktijkdag, Carlton President Utrecht
De nieuwe Wet Werk en Zekerheid zet die basis volledig op zââ¬â¢n kop. Een deel van de veranderingen is al per 1 januari 2015 in werking getreden. Bent u al voorbereid? Deze dag biedt u een totaal overzicht met de eerste ervaringen en inzichten.
Informatie: www.gidsinbedrijf.nl
1 t/m 2 april 11.00-19.00 uur: event15
event is met ruim 7.500 bezoekers en meer dan 200 exposanten de toonaangevende, jaarlijkse vakbeurs op het gebied van events. Bezoek één van de keynotepresentaties of workshops en breng een bezoek aan de beursvloer met aanbieders op gebied van events, meetings en congressen. Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen, deel je kennis met branchegenoten en vergroot je netwerk met nieuwe relaties.
Informatie: www.event.nl
21 t/m 23 april 15.00-21.00 uur: Fenexpo Evenementenhal Gorinchem
De Fenexpo Businessdagen worden sinds 2008 georganiseerd en inmiddels is het evenement uitgegroeid tot een succesvol netwerkevenement in Midden-Nederland. Tijdens drie commerciële topdagen ontmoet u ruim 6.500 bezoekers en kunt u uw bedrijf presenteren, uw relaties op een ongedwongen manier ontmoeten of gewoon lekker netwerken.
Informatie: www.fenexpo.nl