Column TéGéTèl
Vertrouwen van de klant krijgen, daar word ik gelukkig van!
ââ¬ËDurf jij het aan om buiten te gaan ââ¬Ëspelenââ¬â¢?ââ¬â¢ Dat was de vraag die aan mij, Sander Turenhout, begin 2013 werd gesteld. Ja, natuurlijk durf ik het aan om onze klanten te gaan bezoeken, was mijn eerste gedachte! Spannend, een nieuwe uitdaging in een branche waar ik destijds slechts een jaartje in werkzaam was. Wat kan ik daarbuiten verwachten, ben ik er echt geschikt voor? Ik startte met bellen, bellen en nog eens bellen! Mijn doel; afspraken maken.
Al redelijk snel stonden de eerste afspraken in mijn agenda. Mijn eerste 'buiten' afspraak herinner ik me maar al te goed. Het was op een vrijdagmiddag, dat bleek achteraf een voordeel. De spanning die ik bij binnenkomst voelde was binnen een minuut verdwenen. Mijn gesprekspartner gaf gelijk bij binnenkomst aan, dat het voor hem ook vrijdagmiddag was. Het werd een luchtig, prettig en succesvol gesprek. Ik realiseerde me heel goed dat er nog tal van meer uitdagende gesprekken zouden volgen. Gelukkig werd ik in deze periode veel getraind en gecoacht om zo - stap voor stap - de fijne kneepjes van het verkoopvak te leren.
Jazeker, verkopen is een vak én verkopen kun je ten dele leren. Natuurlijk word ik als accountmanager vrolijk van een handtekening onder mijn offerte, maar voor mij geeft dit slechts een deel van de voldoening. Iets essentieels bijdragen aan het (communicatie) succes van de klant en bouwen aan een langdurige relatie, daar word ik pas echt blij van. Voor mij begint dat met het goed luisteren naar de wensen van de klant, het realiseren en... de gemaakte afspraken nakomen! Dat vind ik een sport. Het uiteindelijke vertrouwen dat ik van mijn klant krijg, juist dat versterkt mijn passie voor het prachtige verkoopvak!
Sander van Turenhout
Accountmanager TéGéTèl
www.tegetel.nl