Logistieke Hotspot: samenwerking op termijn dé succesfactor

Magazines | Rivierenland Business nummer 4 2015

Logistieke Hotspot Rivierenland

Strategische samenwerking op termijn dé succesfactor

Voor de internationale profilering van de Logistieke Hotspot Rivierenland en van de Rivierenlandse bedrijven is het juiste schaalniveau en een brede samenwerking belangrijk. Om die reden zoekt de LHR de samenwerking met andere Zuid-Gelderse regio’s, Oost NV en de provincie Gelderland nadrukkelijk op, alsmede de samenwerking met internationaal werkende organisaties zoals Nederland Distributieland, Dinalog en de NFIA’s. Deze Nederlandse organisaties doen veel aan promotie van het Nederlandse bedrijfsleven in het buitenland. “Door als LHR en als Rivierenlands bedrijfsleven goed op de kaart te staan van deze organisaties kunnen we ons beter en efficiënter presenteren, zowel nationaal als internationaal”, aldus Peter Smaal, projectleider van LHR.

Het is gezien de opgaven waar de regio voor staat volgens Smaal van strategisch belang de LHR verder uit te bouwen en op te schalen. “Opschaling van de LHR biedt Rivierenland betere kansen om de concurrentie aan te gaan en onze nationale en internationale ambities waar te maken. Intensieve samenwerking op de schaal van minimaal Zuid-Gelderland en vervolgens met regio’s zoals Noord-Oost-Brabant en/of andere hotspots in Nederland is noodzakelijk om internationaal gewicht in de schaal te leggen. Uiteindelijk is de regio per saldo sterker als de samenwerking van de logistieke hotspots in Nederland zich ontwikkelt van concurrentie naar complementariteit. Vanuit een dergelijke samenwerking kan Nederland zich met de topsector Logistiek internationaal sterk blijven profileren en presenteren en de concurrentiepositie handhaven en uitbouwen. Dit zal per saldo ook voor de individuele logistieke hotspots in Nederland beter uitpakken dan een ‘ieder voor zich’ model. Dit is in de ogen van sommigen wellicht een utopisch model, maar desalniettemin toch een wezenlijke opgave in mondiaal verband.”

Complexe opgave

Het ligt buiten de directe scope van de LHR om een dergelijke ontwikkeling tot stand te brengen. “Er zal sowieso veel water door de Rijn, de Waal, de Maas moeten stromen om deze complexe opgave te realiseren. Dat vraagt om een nationale top-down visie en aanpak in combinatie met een bottom up proces vanuit de logistieke hotspots.”

Samenwerking in Zuid-Gelderland

Bottom up opschalen van de samenwerking ligt wél in de directe invloedsfeer van de LHR. De LHR ambieert als eerste fase in de opschaling een sterke (Zuid) Gelderse organisatiestructuur met de volgende kenmerken:

• Organisatie die zich als probleemeigenaar profileert;

• Gedragen door overheden, bedrijfsleven, onderwijs;

• Vanuit die sectoren werving van spraakmakende toppers die ambassadeur zijn van de Logistieke Hotspots in Gelderland (bestuurders, CEO’s, wetenschappers van binnen of buiten Gelderland);

• Goed geëquipeerd, voldoende tijd en middelen;

• Een duidelijke regiefunctie, waardoor initiatieven veel breder bekend zijn en onderling afgestemd worden.

De LHR zal met de andere Gelderse hotspots, de provincie en Oost NV deze opgave agenderen en uit werken in een concreet en realistisch ontwikkelingsmodel.

“Een vervolgstap is om daarna logische verbanden te zoeken met partijen buiten Gelderland, zoals bijvoorbeeld de Vijf Sterren regio Noordoost Brabant”, vertelt Smaal. “Hoe hoog de polsstok reikt is nu nog niet te voorspellen, maar met een inspirerend en uitdagend (ambitieus) beeld voor ogen zal de LHR hierin stappen willen blijven zetten.”

Logistics Valley

De eerste stappen binnen Zuid-Gelderland zijn daartoe gezet. Momenteel is er al intensief overleg tussen de LHR en de LEC’s in Nijmegen en de Liemers, waaraan ook Oost NV en de provincie Gelderland deelnemen. Dit gebeurt onder de noemer Logistics Valley. De bedoeling is dat ook Logistics Valley met mensen en middelen gefaciliteerd wordt, zodat er een stevige Zuid-Gelderse organisatie ontstaat. Hoe die structuur er precies uitziet en hoe die zich verhoudt tot de LHR wordt momenteel uitgewerkt.

Nationale Distributiedag

Een concreet voorbeeld van de samenwerking tussen de Zuid-Gelderse regio’s is het partnership met Nederland Distributieland (NDL) voor de organisatie van de Nationale Distributiedag. Deze bijeenkomst wordt jaarlijks door NDL georganiseerd en vindt op 15 oktober plaats in de Vereniging in Nijmegen. Thema van dit jaar is ‘vernieuwing’: vernieuwing in topsectoren, vernieuwing in de buitenlandpromotie van logistiek én vernieuwing van NDL. Het congres bestaat uit een algemeen programma (’s middags) in de Vereniging en uit een ‘regionaal’ programma, verzorgd door de drie hotspots in de ochtend.

De LHR draagt bij middels twee programma-onderdelen: een bedrijfsbezoek aan Hitachi in Zaltbommel, het grootste dc van Hitachi ter wereld; daarnaast biedt LHR in samenwerking met BIG ‘Business Ixperience Games’ de Business Game Bricks & Brains aan: een praktische en interactieve game waarbij een bedrijfsinterne supply chain van een organisatie wordt nagespeeld. Deze organisatie heeft als doel een zo goed mogelijke dienstverlening te leveren aan haar klanten en daarbij een maximaal rendement te halen. “Om dat te realiseren moeten een aantal hobbels worden overwonnen en obstakels uit de weg worden geruimd”, aldus Smaal. n

Aanmelden voor de NDD-dag kan via www.ndd-congres.nl.

Het is gezien de opgaven waar de

regio voor staat volgens Smaal van strategisch belang de LHR verder uit te bouwen en op

te schalen.

“ Voor de internationale profilering van de LHR en van de Rivierenlandse bedrijven is een brede samenwerking belangrijk”, benadrukt Peter Smaal, projectleider Logistieke Hotspot Rivierenland.

Afgevaardigden van de Logistieke Hotspot Rivierenland reisden onlangs af naar China om de internationale samenwerking te bekrachtigen.

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by