Column Aspect I ICT / Like2movit
Vanaf 1 januari 2016 is de nieuwe wet Meldplicht Datalekken van kracht waardoor organisaties wettelijk verplicht zijn om datalekken te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Deze wet zorgt voor veel verwarring. ICT-partijen die oplossingen bieden op het gebied van informatiebeveiliging, spelen hier handig op in. Misschien is het wel het meest genoemde verkoopargument voor producten en diensten op gebied van informatiebeveiliging in de afgelopen periode. Daarom is het goed om te bekijken waar het nu echt om gaat.
Een datalek is onlosmakelijk verbonden aan persoonsgegevens. Persoons-gegevens kunnen worden herleid tot een natuurlijk persoon. Denk bijvoorbeeld aan NAW-gegevens. Bijzondere persoonsgegevens bevatten extra gevoelige informatie, zoals strafrechtelijk verleden, seksuele geaardheid, godsdienst en ras. Een datalek kan voor een bedrijf grote gevolgen hebben. Denk bijvoorbeeld aan imagoschade. Maar ook de gevolgen voor de betrokken personen kunnen zeer ernstig zijn. Zeker wanneer het gaat om bijzondere persoonsgegevens. Een datalek van deze gegevens kan onder meer leiden tot uitsluiting, financiële schade of tot (identiteits-) fraude. En daarom wordt van organisaties verwacht als een goed huisvader te zorgen voor de bescherming van deze gegevens. Er kan al sprake zijn van een datalek, wanneer u een mail stuurt en de geadresseerden in het ââ¬Åaanââ¬Â of ââ¬Åccââ¬Â veld zet, in plaats van het ââ¬Åbccââ¬Â veld, waardoor alle ontvangers kunnen zien aan wie u de betreffende mail heeft gestuurd.
Nu is het de vraag of deze wet ook gevolgen heeft voor uw organisatie. Om hier een antwoord op te kunnen geven, zult u eerst twee vragen moeten beantwoorden:
ââ¬Â¢ Verwerkt u (gevoelige) persoonsgegevens?
ââ¬Â¢ Weet u wat de impact voor de betrokkene(n) kan zijn wanneer deze persoonsgegevens worden gelekt?
Wanneer u persoonsgegevens verwerkt, bestaat er een kans dat ook ú met een datalek te maken krijgt. En in dat geval is het goed om in kaart te brengen welke informatie u verwerkt en welke impact het op de betrokkenen heeft wanneer deze informatie wordt gelekt. U zult ongetwijfeld de benodigde maatregelen willen treffen om deze informatie te beschermen. Wanneer u zich verantwoordelijk voor voelt, en dat bent u volgens de wet, zult u ongetwijfeld de benodigde maatregelen willen treffen om deze informatie te beschermen. En dan zal deze nieuwe wet voor u geen last zijn.
Rijk Prosman
Aspect | ICT - r.prosman@aspect-ict.nl
www.aspect-ict.nl
Stilzitten is geen optie. Kom in actie!
ââ¬ÅWaarom marketing en communicatie een topprioriteit is voor bedrijven? Omdat we in een dynamische tijd leven en veel oude businessmodellen niet meer werken.ââ¬Â Aan het woord is Frank van Stokkum, drs. bedrijfskunde en creatief van Like2movit Marketing & Communicatie.
ââ¬ÅDe tijd dat een goed product voldoende was voor ââ¬Ësuccesââ¬â¢ is al lang niet meer. Veel ondernemers hebben het de afgelopen jaren flink voor hun kiezen gekregen. Gelukkig realiseren zij zich steeds vaker dat het digitale tijdperk ook kansen biedt als ze in actie komen.ââ¬Â
Klantgericht investerenVan Stokkum: ââ¬ÅGoede bedrijven onderscheiden zich door: klantgerichtheid, en aansluiting bij de belevingswereld van hun klanten, de customer journey. Er zijn nog steeds ondernemers die wél in materiële zaken investeren, maar niet in relaties en klanten. En dat terwijl hun belangen op korte en lange termijn wel het bestaansrecht van je ondernemingen vormen.ââ¬Â
Visie, strategie en marketingconceptRecentelijk werd Like2movit door een toonaangevend beveiligingsbedrijf benaderd. Van Stokkum: ââ¬ÅDe aanleiding was het verbeteren van de website. Al snel bleek dat we eerst met de visie, strategie en het aanbod van producten en diensten aan de slag moesten. Daarop werd de organisatie aangepast en was het mogelijk om ââ¬Ëhet verhaalââ¬â¢ voor de markt te maken. Het resultaat was een creatief concept met de optimale sfeer, uitstraling, teksten en beelden. Dat zie je nu niet alleen terug op de nieuwe website, maar in alle uitingen van het bedrijf.ââ¬Â
Kunt u ook de frisse inbreng van een adviseur en sparringpartner gebruiken? Neem dan contact op met Like2movit.
Like2movit Marketing & Communicatie
Tel. 06-12611634, info@like2movit.nl
www.like2movit.nl