Breed programma waanzinnige gemotoriseerde activiteiten bij EVM19

Magazines | Rivierenland Business nummer 1 2017

Afgelopen zomer presenteerden Edward en Karin Poelman in vogelvlucht het ronduit verbazingwekkende programma van hun evenementenlocatie EVM19 op het Eiland van Maurik. Met het voorjaar voor de deur duiken we nu wat dieper in de gemotoriseerde activiteiten, die mens en machine aan spectaculaire uitdagingen onderwerpen.

Tekst/Fotografie: Aart van der Haagen

Edward en Karin Poelman hebben hun draai wel gevonden op deze stek, nadat zij EVM19 een jaar geleden overnamen. Ze kijken terug op een succesvol seizoen en maken volop plannen om nieuwe elementen toe te voegen aan het toch al omvangrijke programma, dat in combinatie met de oppervlakte van het terrein eigenlijk geen gelijke kent in Nederland. Offroad-rijden, watersport, survivallen, bruggen bouwen; een zinderende ervaring is hier gegarandeerd. "In feite leveren we altijd maatwerk," zegt Edward Poelman. "Bedrijven zoeken bijvoorbeeld naar een mogelijkheid om medewerkers te motiveren of een product te presenteren en willen dat laten samenvallen met een spectaculaire activiteit. Zo'n programma stellen we helemaal naar wens samen, ook op het gebied van catering, van oudsher onze specialiteit." Tot de verbeelding spreken gemotoriseerde uitdagingen, die we in dit artikel samen met de eigenaar uitlichten.

Uitputtingsslag
Ongeacht of je een motorrijbewijs bezit, op het terrein van EVM19 mag je na uitgebreide instructies op twee wielen over een baan vol heuvels, kuilen en bochten crossen. "We hebben zes Yamaha-enduromotoren beschikbaar, van 250 en van 125 cc, de laatste met een wat lagere opstap voor mensen van onder de 1,80 meter," vertelt Edward Poelman. "Het gaat nadrukkelijk niet om snelheid, maar om het ervaren wat zo'n machine kan en geloof me, dat is al een uitputtingsslag voor de berijder. Meer dan een minuut of twintig houd je het niet vol, want je moet constant hevige inspanningen leveren om de motor de juiste richting in te bewegen en overeind te houden. Het bezit van een A-rijbewijs vormt niet per se een voordeel; vaak blijkt dat een beginner makkelijker iets leert dan iemand die denkt dat 'ie het al kan. Trouwens, in tegenstelling tot normaal motorrijden hang je in de bochten tegen in plaats van mee, om druk op de wielen te houden, anders schuiven ze onder je vandaan. De meeste deelnemers hebben het met een kwartiertje wel onder de knie. We starten op een grasveld en bouwen het gedoseerd op, kijkend naar de vorderingen die de groep maakt. Na een tijdje gaat het echt door scherpe bochten en over hoge heuvels, met stijgingen van vijf meter recht omhoog, steile afdalingen en door waterplassen."

Zijdelingse kantelingen
Acht semi-automatisch geschakelde Suzuki's van 250 cc staan gereed om groepen een avontuurlijke sessie quadrijden te bezorgen. "We kunnen eventueel de versnelling vastzetten en het toerental afregelen, al naar gelang de behoeften en de aard van de groep," zegt Edward Poelman. "De quads rijden op een eigen parcours en lenen zich perfect om een extra dimensie aan het programma toe te voegen, bijvoorbeeld het uitvoeren van behendigheidsproeven, het maken van een brug waar je vervolgens zelf overheen dendert of het verslepen van kano's naar het eiland, om vanaf daar een stuk te varen." De traagste gemotoriseerde activiteit over land is meteen de meest verbluffende: 4x4-rijden met een Land Rover Discovery automaat. "Mensen moeten er vaak best even aan wennen dat snelheid en een aanloop nemen helemaal geen nut hebben. Je zet de versnellingsbak in een extreem lage overbrenging en ploegt stapvoets door diepe modderplassen, kuilen en over puntige heuvels. Dan kom je bovenaan, zie je ineens alleen nog maar lucht en moet je steil naar beneden rollen. 'Hóóó!' hoor je de deelnemers op zulke momenten meestal roepen. Ook zijdelingse kantelingen vinden ze vaak wel even griezelig, maar we blijven ruim binnen de marges van wat het voertuig kan, want veiligheid staat altijd voorop. Dat zorgt al voor een waanzinnige beleving."

Als een raket
Water te over op het Eiland van Maurik en EVM19 maakt daar dankbaar gebruik van, bijvoorbeeld door de gasten met hoge snelheid per jetski over de plassen te laten vliegen, tussen de in de vorm van een parcours geplaatste rij boeien door. "Dat gaat met 80, 85 km/h en zo'n snelheid bereik je vanaf stilstand in drie seconden," weet Edward Poelman. "Je vliegt er echt als een raket vandoor. Voor mensen die liever zitten en een iets lagere snelheid al prima vinden hebben we ook enkele waterscooters beschikbaar. Bij een jetski duurt het wel even voordat je er echt alles uit kunt halen. De deelnemers krijgen, na het aantrekken van een zwemvest en een wetsuit, eerst instructies en beginnen dan op de knieën. Gaan staan vergt een extra stuk behendigheid; meestal zie je dat de helft van de groep daar uiteindelijk in slaagt. Minstens even spectaculair is het meevaren op een rib, een boot met een rubberen rand en een zescilinder Yamaha-motor, die 250 pk produceert. Je begrijpt dat we alleen één van onze eigen, ervaren mensen met een vaarbewijs aan het stuur zetten. Het kost de deelnemers al moeite genoeg om overeind te blijven staan als zo'n rib met 90 km/h over het water stuift en scherpe bochten maakt." Poelman benadrukt dat EVM19 bij alle activiteiten zorgvuldig waakt over de veiligheid van de deelnemers. "We treffen alle mogelijke maatregelen om hen te beschermen, geven uitgebreide instructies en houden scherp in de gaten of ze hun eigen grenzen niet overschrijden. Iedereen moet kunnen terugkijken op een fantastische dag vol spectaculaire ontspanning."

www.eilandvanmaurik19.nl

 

delen:

Rivierenland Business nummer 1 2017

Lees volledige uitgave online
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by