Gemeenten Rivierenland interessante opdrachtgevers voor bedrijfsleven

14 july 2014

Er is nog veel informatie uit te wisselen over het thema ondernemend aanbesteden. Dat bleek duidelijk uit de belangstelling voor de workshop die de werkgroep ‘aanbesteden Rivierenland’ op 1 juli organiseerde bij het Waterschap in Tiel. De workshop had als titel hoe kom ik in beeld bij een publieke opdrachtgever en was een direct gevolg van de afspraken die in 2013 tussen zeven gemeenten, VNO-NCW Rivierenland, Bouwend Nederland regio Oost en KvK Midden Nederland zijn gemaakt over lokaal aanbesteden.

Er is nog veel informatie uit te wisselen over het thema ondernemend aanbesteden. Dat bleek duidelijk uit de belangstelling voor de workshop die de werkgroep ‘aanbesteden Rivierenland’ op 1 juli organiseerde bij het Waterschap in Tiel. De workshop had als titel hoe kom ik in beeld bij een publieke opdrachtgever en was een direct gevolg van de afspraken die in 2013 tussen zeven gemeenten, VNO-NCW Rivierenland, Bouwend Nederland regio Oost en KvK Midden Nederland zijn gemaakt over lokaal aanbesteden.

Eerste spreker Ruud Buis van Waterschap Rivierenland (hoofd afdeling technische projecten), opende de bijeenkomst met een welkom en een korte toelichting op het uitnodigingenbeleid. Het waterschap heeft een werkgroep opgericht, die de mogelijkheden onderzoekt voor aanpassing van het uitnodigingenbeleid. Dit moet leiden tot meer transparantie en een eerlijke kans om in aanmerking te komen voor een opdracht van het Waterschap, zodat ook nieuwe partijen een kans krijgen om een aanbieding te doen. 

Belangrijke opdrachtgevers
Tweede spreker Hans Bakker (MKB-Nederland/Midden) presenteerde recent onderzoeksmateriaal over aanbestedingen van gemeenten. In Rivierenland zijn de aanbestedingen van gemeenten op jaarbasis 250 miljoen euro, dus 250 miljoen euro potentiële omzet voor bedrijven! Belangrijke toename is dat 86 procent van de ondervraagde gemeenten de gids Proportionaliteit gebruikt en dat 62 procent van de gemeenten de drempelbedragen heeft verhoogd. Hieruit mag geconcludeerd worden dat de lobby door diverse organisaties succesvol is. 

Voorbeeld
Derde zeer inspirerende spreker was inkoopcoördinator van gemeente Steenwijkerland Erik van der Kamp. Deze gemeente heeft een eigentijds uitnodigingenbeleid opgezet en is veel in overleg met het regionale bedrijfsleven. Het meest opvallende is dat zij een shortlist hanteren bij voorselectie, die wordt aangevuld met twee bedrijven om iedereen een kans te geven. Opvallend is de goede communicatie en het transparante beleid dat veel waardering kreeg van de aanwezigen in de zaal. 

De laatste spreker Dick van de Werven van Bouwend Nederland benadrukte dat het van belang is om niet te star om te gaan met het uitnodigingenbeleid en ruimte te geven aan nieuwe bedrijven.

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Rivierenland Business nummer 1 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Rivierenland Business is een uitgave van Van Munster Media