Kracht

10 jaar geleden
10 jaar geleden
Door Ingrid Rip

Waarom ervaar ik zo veel, tja hoe zal ik het noemen, machteloosheid, krachteloosheid en ‘sippigheid’ om me heen? Als ik niet zo positief ingesteld was, zou ik er moedeloos van worden.
 
Angst voor de concurrentie is zo’n voorbeeld. In het verleden leerde ik altijd dat je er niet bang voor moet zijn. “Leer ze kennen”, was het devies van mijn toenmalige leidinggevende. Weet wat ze doen, weet wat ze bieden, ken het bedrijf, dat helpt je in je eigen werk met je eigen klanten.
 
Inmiddels heb ik dat uitgangspunt iets bijgesteld. Begrijp me goed, het is natuurlijk van belang om te weten met wie je ‘je’ wereld deelt, toch heb ik in toenemende mate het gevoel (en na 12 jaar zelfstandigheid misschien wel het bewijs geleverd) dat het vooral van belang is jezelf te kennen en te weten waar je kracht ligt. Immers daar ben je goed in, daar kun je je onderscheiden en daarom komen mensen bij jou.
 
Ook zo’n bijzondere houding: de ‘blijf van mijn klant af’-houding. Hoezo jouw klant? Jaren geleden opperde ik een keer in een brainstormsessie (bij een vereniging waar ik toen lid van was) om mensen uit je eigen netwerk mee te nemen naar bijeenkomsten om zo niet alleen je eigen netwerk maar ook het netwerk van je klant te vergroten. Gewoon 1 per keer … Een hoop gemorrel uit de groep en bij één opmerking brak mijn spreekwoordelijke klomp: “Je denkt toch niet dat ik mijn klanten mee ga nemen naar mijn concurrentie!”.
 
Ik was met stomheid geslagen, onder welke tegel had deze mijnheer gelegen? Had hij nooit van internet gehoord? Daar zullen zijn klanten toch ook wel eens zijn gaan zoeken? Waar was zijn trots? Ik zou denken leuk nieuwe mensen, nieuwe kansen! Hij niet, hij opereerde in mijn ogen vanuit angst om te verliezen, die klant in dit geval.
 
Ik ben niet zo heel bang meer om klanten te verliezen. Mensen zijn immers toch klant omdat ze jou de beste, slimste, aardigste of wat dan ook vinden en de wereld is groot genoeg voor ons allemaal! Begrijp me goed, als het me zou gebeuren ben zelfs ik ook wel even sip toch weet ik dat er altijd weer nieuwe kansen komen, vaak op ‘onbewaakte ogenblikken’.
 
Het is de kracht van positief denken, de kracht van geloof in jezelf en het bedrijf dat je opgebouwd hebt. Leven vanuit je kracht dus! Heerlijk!

Ingrid Rip is eigenaar van RREM, een bureau voor Advies, Training/Coaching en Projecten. Ingrid heeft een passie voor klantgedreven verkoop op de zakelijke evenementenmarkt. www.rrem.nl.
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Rivierenland Business nummer 1 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Rivierenland Business is een uitgave van Van Munster Media