Wij verkopen geen software

10 jaar geleden
10 jaar geleden
Er was eens een fabrikant van fotorolletjes. Een groot bedrijf, 130 jaar oud. Lange tijd ging het geweldig. Totdat de technologische ontwikkeling opkwam. Niet dat ze die ontwikkeling niet zagen, integendeel. Maar het was geen reden om hun strategie bij te stellen. Zij verkochten immers fotorolletjes. In 30 jaar nam de populariteit van digitale fotografie steeds verder toe. Eerst langzaam, daarna steeds sneller. Nog steeds geen aanleiding om het businessmodel te veranderen. Zij verkochten immers fotorolletjes. Totdat de kas leeg was. Van de 145.000 werknemers waren er nog 19.000 over. Te laat besefte men dat ze geen fotorolletjes verkochten, maar het vastleggen van herinneringen.  
 
Bij het nadenken over onze strategie kwamen we tot dezelfde conclusie: wij verkopen geen software, maar resultaat en (proces)verbetering. ICT is geen doel, maar een middel om je doelen te bereiken. Met ICT kun je twee kanten op: meer efficiency of meer onderscheidend vermogen en innovatie. De nadruk lag altijd op efficiency: besparingen, meer doen met minder en procesverbetering. Vooral intern gericht dus. Door trends als cloud en mobiel werken verschuift de oriëntatie naar extern. Ook bij ICT komt de klant centraal te staan en niet de eigen organisatie. 
 
Daardoor verandert ook de manier waarop we projecten beoordelen. Bij efficiency kun je een business case opstellen en kijken naar ROI. Maar bij 'zachte' dingen als imago en marktaandeel, wat levert dat op? Welke investering rechtvaardigt dat? Dat zijn lastige vragen. Tegelijk kan de impact enorm zijn. Kijk maar naar Kodak. Waarschijnlijk produceerden ze hun fotorolletjes zeer efficiënt. Maar als je niet met de juiste dingen bezig bent is dat irrelevant. Wat verkoopt u eigenlijk en welke rol kan ICT daarbij  spelen?  
 
Leen Rietveld

Aspect | ICT
0184 675400
Info@aspect-ict.nl
 
 
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Rivierenland Business nummer 1 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Rivierenland Business is een uitgave van Van Munster Media