Nieuws

04-07-2019 10:06

E-commerce in de maakindustrie, hoe pak je dit succesvol aan?

De maakindustrie in Nederland is volop in beweging. Er moet namelijk steeds meer geproduceerd worden in kortere tijd. Langere wachttijden staan kortere levertijden in de weg. Door rechtsreeks te leveren, wordt déze belemmering echter weggenomen. Maar, hoe zal het dealernetwerk hierop reageren? Volgens GMMCK Communicatieadvies en Marketing Passion staan veel productiebedrijven voor deze lastige keuze. 
 
Ondernemers denken graag in oplossingen. Als het aankomt op communicatie wordt er al snel naar verschillende instrumenten gegrepen. Een e-commerce oplossing, via een webshop lijkt de beste stap voor extra verkoop. Evenals bij iedere keuze, zal er echter ook een doordachte strategie achter moeten zitten. Welke informatie is essentieel voor de doelgroep? Hoe gaat de online shop goed gevonden worden in zoekmachines? Hoe worden social media-kanalen en Google Adwords het slimst ingezet? Wordt het product centraal gezet of juist de klantbeleving? En tot slot, maar zeker niet onbelangrijk. Wat wordt de rol van de dealer in het verhaal? Ontvangt hij een fee voor zijn bemiddeling of moet hij op zoek naar andere verkoop- of distributiekanalen?     
 
Volgens Petri van Zijl, eigenaar van Marketing Passion, moeten ondernemers niet over een nacht ijs gaan. Een productieomgeving ombouwen naar een e-commerce omgeving is geen eenvoudige klus. “Een webshop betekent een flinke investering in tijd en geld. Dit red je niet alleen op onderbuikgevoel”. Intern zullen de neuzen dezelfde kant uit moeten staan om de overstap succesvol te kunnen maken. De inzet van doorgewinterde communicatieadviseurs bij het keuzetraject, voorkomt dat ondernemers zich op glad ijs gaan begeven. “Ik heb al verschillende webshops mogen begeleiden bij de opstart en hun succesvolle groei. Ken precies de uitdagingen waar je tegenaan loopt. Daarnaast zorg ik samen met mijn communicatiepartner Rudy al vele jaren voor onderscheidende doelgerichte marketingcampagnes. Na lancering van een webshop denkt men vaak dat de omzet vanzelf komt. Echter ook dan is de juiste strategie en keuzes van marketingmiddelen essentieel voor een duurzame groei. De combinatie van onze ervaringen maakt ons uniek in deze branche en geeft klanten een grote voorsprong in de markt!” 
 
Benieuwd welke kansen er voor u liggen? Petri van Zijl en Rudy Breddels* (eigenaar van GMMCK) hebben de handen ineengeslagen om productiebedrijven professioneel te adviseren. Hun initialen vormen de afkorting PR, maar dat is puur toevallig. Meer informatie of een kennismakingsgesprek inplannen? Neem contact op via M 06-27 28 76 19 & 06-57 89 59 37*.