Nieuws

23-06-2020 18:06

Vrachtwagens en bestelwagens worden duurder dan trekkers

Ten opzichte van het voorgaande jaar zijn de prijzen van gebruikte vrachtwagens, bestelwagens en trekkers gemiddeld met 3,4 procent gestegen, dat komt neer op 0,5 procent minder dan in het voorgaande jaar. Uit een blik op de gegevens blijkt echter: trekkers zijn momenteel duidelijk goedkoper (-9%), terwijl vrachtwagens (+9%) en bestelwagens (+10%) aanzienlijk duurder zijn.

Tradus, de wereldwijde handelsbeurs voor gebruikte bedrijfsvoertuigen, analyseerde de prijsontwikkeling voor tweedehands vrachtwagens, bestelwagens en trekkers van de afgelopen drie jaar om na te gaan of en hoe de coronacrisis de prijzen op de tweedehandsmarkt beïnvloedt. Hiervoor zijn de gemiddelde prijzen van gebruikte voertuigen vastgesteld voor de maanden mei 2018, 2019 en 2020 en telkens vergeleken met de prijzen van het voorgaande jaar. Voor de analyse werden de prijzen van drie voertuigtypen per categorie als voorbeeld geëvalueerd. Hier zijn de referentievoertuigen van de categorieën:

-Vrachtwagens: Iveco Eurocargo, Mercedes-Benz Actros, Mercedes-Benz Atego
-Bestelwagens: Mercedes-Benz Sprinter, Iveco Daily, Ford Transit
-Trekkers: Volvo FH, Scania R-serie, Mercedes-Benz Actros.

Resultaten prijsanalyse
Op het eerste gezicht lijkt het dat de pandemie de prijsontwikkeling op de tweedehandsmarkt enigszins heeft vertraagd. De prijzen van gebruikte auto's stijgen ten opzichte van het voorgaande jaar momenteel namelijk met een half procentpunt minder dan in het voorgaande jaar: Van mei 2018 tot mei 2019 zijn ze met 3,9 procent gestegen, maar van mei 2019 tot mei 2020 met slechts 3,4 procent. Dit zijn echter gemiddelde waarden voor alle voertuigcategorieën. Als de categorieën vrachtwagens, bestelwagens en trekkers afzonderlijk worden beschouwd, is het beeld anders:

"Het feit dat de prijzen voor gebruikte vrachtwagens en bestelwagens in mei 2020 sterk zijn gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar kan twee redenen hebben. Of de transportbedrijven richten zich momenteel op het aanschaffen van goedkopere tweedehandsvoertuigen en zijn zuiniger in hun investeringen. Of ze stellen investeringen in nieuwe transportvoertuigen uit en houden de oude langer dan normaal. Beide leiden uiteindelijk tot een tekort aan aanbod en een prijsstijging op de tweedehandsmarkt”, legt Nadja Sörgel, General Manager van Tradus, uit. Sörgel voegt eraan toe dat men uiteindelijk alleen maar kan speculeren over de oorzaken van de prijsontwikkeling, maar het is duidelijk dat het op dit moment een goed moment is om tweedehands trekkers te kopen en vrachtwagens of bestelwagens te verkopen.

Afbeelding van Charles Echer via Pixabay 
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement