Nieuws
26-11-2024 16:32
Helft Nederlanders sceptisch over Black Friday
Bijna de helft (43,8%) van de Nederlandse consumenten is kritisch over de kortingen tijdens Black Friday, dat blijkt uit grootschalig enquêteonderzoek van Onderneming.nl . Dat aanbiedingen tijdens deze periode niet altijd zijn wat het lijkt, signaleert ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM): “Wij zien dit jaar dat er trucjes worden toegepast”Het fenomeen dat enkele jaren geleden overwaaide vanuit de Verenigde Staten, lijkt te blijven: Black Friday. Tegenwoordig staat de laatste vrijdag van november ook in Nederland in het teken van hoge kortingen en meer waar voor je geld. Maar klopt dat wel, en hoe kijkt de Nederlandse consument aan tegen deze dag?
Tekst: Reinout de Jong
Twijfels over hoge kortingen
Hoewel er veel aandacht en reclame aan de laatste vrijdag van november wordt besteed, lijkt niet iedereen Black Friday in zijn agenda te hebben staan. Zo geeft 36,1 procent van de Nederlandse consumenten dat ze van plan te zijn om iets te kopen tijdens Black Friday. Hoewel dit duidt op een grote groep koopbereide consumenten, blijft de twijfel groot over de werkelijke voordelen van Black Friday-aanbiedingen. Zo geeft slechts 22,9% van de Nederlandse consumenten aan zonder twijfel te geloven dat aanbiedingen ook écht goedkoper zijn, terwijl 43,8% sceptisch is. De resterende 28,3 procent verhoudt zich neutraal ten opzichte van de aanbiedingen.
Slechts een kleine hoeveelheid impulsieve aankopen
Ondanks de vele aanbiedingen, laat het merendeel van de Nederlandse Consumenten zich niet blindelings sturen door Black Friday. Zo geeft slechts 4,2% van de respondenten aan dingen te kopen die eigenlijk overbodig zijn. Ook overmatige uitgaven blijken voor het merendeel geen groot probleem te zijn, van de Nederlandse consumenten geeft 10,4% aan meer te besteden tijdens Black Friday dan gepland.
Consument blijft waakzaam
Ondanks de gepresenteerde hoge kortingen, blijft een groot deel van de Nederlandse consumenten op hun hoede. Zo controleert 90,6% van tevoren of een Black Friday-aanbieding daadwerkelijk goedkoper is dan elders, terwijl slechts 9,4% dit niet doet. Dit laat zien dat een groot deel van de consumenten de tijd neemt om prijzen te vergelijken, zoals ook Gerard Spierenburg, woordvoerder van de Consumentenbond adviseert: “Als je een goede aanbieding hebt gevonden, check dan ook of het écht een goede aanbieding is. Dat kan door te kijken naar wat hetzelfde product bij de concurrent kost, maar ook met bepaalde prijshistorie-tools. Zo kun je zien wat een product in de loop der tijd heeft gekost, soms zie je dan dat die zogenoemde deal tegenvalt ten opzichte van weken of maanden eerder.”
ACM: “Wij zien dat er trucjes worden toegepast”
De Autoriteit Consument en Markt beschermt consumenten tegen misleidende claims van bedrijven zoals nepkortingen. Saskia Bierling, woordvoerder van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), beaamt dat consumenten het beste kunnen controleren of de hoge korting wel écht zo hoog is. Toch blijkt dat niet altijd even simpel: “Ook wij zien dat er tijdens Black Friday veel aankopen worden gedaan. Wat wij vooral belangrijk vinden, is dat dit eerlijk gebeurt. Dat is iets wat de laatste tijd niet altijd vanzelfsprekend meer is. Daarbij heb ik het vooral over de van-voor prijzen, waarbij een korting veel groter wordt gemaakt dan daadwerkelijk het geval is. Het fenomeen dat er hoge kortingen gelden op prijzen die nooit gerekend zijn voor een product is misleidend, daarom zijn er regels opgesteld. De ‘van’-prijs moet de laagste prijs in de afgelopen 30 dagen zijn. We zien dit jaar dat sommige winkels trucjes toepassen om deze regels te omzeilen, door er andere termen aan te koppelen zoals ‘originele prijs’, ’adviesprijs’ of ‘fabrikantenprijs’. Daartegen ondernemen wij graag actie, maar omdat het een juridisch proces is om een boete op te leggen aan een winkel, kunnen wij niet van de een op de andere dag in actie komen. Daar gaat veel tijd overheen.”
Bron: https://www.onderneming.nl/blog/helft-nederlanders-sceptisch-over-black-friday/