Alfa Accountants en Adviseurs: Op weg naar groene toekomst

Magazines | Rivierenland Business nummer 1 2018

Alfa Accountants en adviseurs op weg naar een duurzame toekomst

Op het eerste gezicht verwacht je misschien niet van een accountantsorganisatie dat duurzaamheid

topprioriteit heeft. Bij Alfa Accountants en Adviseurs staat het thema echter hoog op de strategische agenda en

dat leverde al mooie resultaten op.

Tekst: Marlies Dinjens Fotografie: Marcel Krijgsman

Tienduizenden kilo's papier zijn afgelopen jaar bespaard op de kantoren van Alfa Accountants en Adviseurs. Ook rijdt een derde van de leaserijders in een hybride auto en kregen negen van de ruim dertig kantoorpanden zonnepanelen op het dak. Alfa heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan en daarom is Mirella Zuidgeest vier maanden geleden aangetrokken als senior adviseur duurzaamheid. "Mijn taak bij Alfa is om het duurzaamheidsbeleid handen en voeten te geven. Het bedrijf is al lang bezig met deze koers, maar dit is nu aangemerkt als strategisch thema in het beleidsplan", zegt Zuidgeest. "Niet alleen werknemers vinden dit belangrijk, maar ook onze klanten. We spelen daarmee ook in op hun wensen."

Wagenpark onder de loep

Komend jaar zal Zuidgeest de koers op het gebied van de interne duurzaamheid voortzetten. "Mijn basistaak is eigenlijk heel simpel: bij iedere keuze duurzaamheid mee laten wegen. En dan begin je natuurlijk met de grote beslissingen." Zo kregen al negen kantoren zonnepanelen op het dak en wordt het leasebeleid onder de loep genomen. Vanaf 2021 least het bedrijf geen auto's meer die op fossiele brandstof rijden. "Accountants zijn natuurlijk veel onderweg en daarom kunnen we op dit vlak veel CO2 besparen. Bij nieuwe contracten kiezen we zoveel mogelijk voor hybride auto's en waar mogelijk ook voor elektrisch." Ook het beleid over printen werd onder de loep genomen. "Hierdoor werd in drie jaar het aantal kilo's papier teruggebracht van 36.000 naar ruim 16.000 kilo. Ook wordt meer gewerkt met digitale handtekeningen, waardoor documenten niet meer per post verstuurd hoeven te worden. Daarnaast is het voor werknemers lastiger geworden om te printen, doordat er minder printers op kantoor staan en er een code moet worden ingevoerd." Een dergelijke duurzame bedrijfskoers invoeren, gaat niet zonder slag of stoot, zegt Arnoud Bosch, directievoorzitter van vijf vestigingen van Alfa. "Daarbij is het belangrijk om duidelijk te maken aan je werknemers wat de filosofie erachter is en het dan ook echt uit te voeren. Neem het nieuwe printbeleid. Eerst is er even gemopper dat verder naar een printer gelopen moet worden, maar na een paar maanden is het heel normaal." Alfa kijkt niet alleen naar binnen voor verbetering, maar ondersteunt daarnaast verschillende duurzame initiatieven en organisaties, zoals op het gebied van de circulaire economie en de Social Impact Days in Zwolle, Groningen en Utrecht.

Tevreden werknemers

Het duurzaamheidsbeleid heeft Alfa geen windeieren gelegd. Sinds 2014 heeft het bedrijf de B Corp certificering behaald, en mag zich scharen in een lijst met ruim tweeduizend duurzame bedrijven uit 50 landen. In Nederland mogen onder andere Tony Chocolonely, Dopper en Triodos Bank zich B Corp noemen. Deze bedrijven werken met de filosofie dat ze niet alleen werken voor het behalen van winst, maar ook voor sociale en duurzame doelstellingen. B Corps willen niet het beste van de wereld zijn, maar het beste vóór de wereld. Alfa kreeg de certificering ook omdat het bedrijf hoog scoorde als goede werkgever. Alfa investeert veel in haar medewerkers, zoals in ontwikkeling en vitaliteit. "Medewerkers met een vast contract kunnen allemaal een aandeel kopen in het bedrijf en hierdoor is de verbondenheid met Alfa groot. In tegenstelling tot andere accountantskantoren werken we hier niet met een systeem van partners, maar is iedereen hier in loondienst", stelt Bosch. "Daarnaast hebben werknemers bij ons veel vrijheid, bijvoorbeeld om thuis te werken of een opleiding te volgen." Dit beaamt ook Zuidgeest. "Ik werk hier nu vier maanden en merk echt dat de werksfeer goed is en de interesse voor werknemers groot. De medewerkerstevredenheid is erg hoog. Ook extern heb ik gemerkt dat mensen Alfa echt zien als 'het sociale accountantskantoor.'"

De kracht van lokaal ondernemerschap

Doordat Alfa intern zelf al veel bezig is met duurzaamheid kunnen de adviseurs klanten goed adviseren op dit gebied, stelt Zuidgeest. "Neem de aanleg van zonnepanelen. Doordat wij zelf ervaring hebben met het aanvragen van subsidies of belastingvoordelen kunnen we onze kennis hierover delen met de klant. Daarvoor organiseren we bijvoorbeeld ook informatiebijeenkomsten in de regio." Peter van Eenennaam van A&P B.V. is al 25 jaar klant van Alfa en merkte de afgelopen vijftien jaar al dat de koers steeds meer verschoof richting duurzaamheid. A&P is een groothandel in facilitaire zaken en levert producten aan gevangenissen, scholen, asielzoekerscentra en bedrijven. "De laatste jaren hebben wij Alfa bijvoorbeeld om advies gevraagd over subsidieaanvragen bij de bouw van een nieuw bedrijfspand. Ook hebben we hulp gevraagd bij het vergroenen van ons wagenpark. Daarmee hebben ze ons goed geholpen." Op hun beurt levert A&P weer producten waarmee Alfa de kantoren duurzamer maakt. "We leveren recyclebare koffiebekers, handdoekjes voor op de wc en fairtrade producten voor in de kantine."

Geitenwollensokken

Voor steeds meer bedrijven in allerlei sectoren is duurzaamheid belangrijk geworden, stelt Bosch. Naast het feit dat ze daarmee de aarde beter achterlaten voor de volgende generatie kleven er ook steeds vaker financiële voordelen aan de aanschaf van zonnepanelen en elektrisch rijden. "Vroeger had milieu en vergroening een geitenwollensokkenimago", zegt Bosch. "Die tijd zijn we echter al lang voorbij. Dit is ook geen hype, maar echt iets dat blijft en essentieel is voor de toekomst."

Bij Mirella Zuidgeest (l) en Arnoud Bosch (r)

van Alfa Accountants en Adviseurs

staat duurzaamheid hoog op de agenda.

'Vroeger had milieu en vergroening een geitenwollensokkenimago. Die tijd zijn we echter al lang voorbij. Dit is sociaal ook geen hype, maar echt iets dat blijft'

Over Alfa Accountants en Adviseurs

Alfa Accountants en Adviseurs bestaat inmiddels 75 jaar en komt voort uit de Christelijke Boeren en Tuindersbond. De organisatie vindt daarom rentmeesterschap en de zorg voor naasten erg belangrijk. In de jaren '50, '60 en '70 wordt de rol van boekhouders steeds belangrijker voor bedrijven door de strengere eisen van banken. Ook mkb'ers worden klant bij het bedrijf. Boekhouders worden daarnaast ook steeds meer adviseur. Het kantoor draagt sinds 1997 de naam Alfa Accountants en Adviseurs. De coöperatieve structuur verdwijnt en wordt verkocht aan de eigen werknemers. Het volledige bedrijf is tot op de dag van vandaag honderd procent eigendom van de medewerkers. Dit is een duurzaam financieringsmodel. Alfa heeft ruim 900 medewerkers verspreid over meer dan dertig vestigingen en is een van de 10 grootste accountantskantoren van Nederland. Alfa gelooft in de kracht van lokaal ondernemerschap.

delen:

Rivierenland Business nummer 1 2018

Lees volledige uitgave online
Rivierenland Business nummer 1 2020
 
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
Rivierenland Business nummer 3 2019
 
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
Rivierenland Business nummer 5 2018
 
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
Jaarbeurs Special 2018
 
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
Rivierenland Business nummer 4 2017
 
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
Rivierenland Business nummer 6 2016
 
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
Rivierenland Business nummer 2 2016
 
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
Rivierenland Business nummer 4 2015
 
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
Rivierenland Business nummer 6 2014
 
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
Rivierenland Business nummer 3 2014
 
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
Gorinchem Business Special 2013
 
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
Neerijnen Business Special 2013
 
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
Geldermalsen Business Special 2013
 
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
Rivierenland Business nummer 3 2012
 
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
Zederik Business Special 2011
 
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
Rivierenland Business nummer 3 2011
 
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
Algemene voorwaarden | privacy statement