Bedrijfsvoering relaties is leidend voor Aspect ICT

Magazines | Rivierenland Business nummer 3 2020

Met een oorsprong in kantoorartikelen zag Aspect ICT hoe automatisering een vaste plek veroverde in het bedrijfsleven, maar volgens deze specialisten is een focus op alleen hard- en software inmiddels achterhaald. “Onze toegevoegde waarde zit niet zozeer in de applicaties zelf, maar in een doordachte toepassing ervan binnen de bedrijfsvoering van onze relatie,” aldus directielid Arie van ’t Verlaat. “Dat betekent heel anders investeren.

Tekst: Aart van der Hagen
Fotografie: Raphael Drent


Het gebouw van Aspect ICT in Hardinxveld-Giessendam ademt de gastvrije sfeer van een showroom. Dat blijkt geen toeval, zodra Van ’t Verlaat iets vertelt over de bedrijfsgeschiedenis. “37 jaar geleden zag onze grondlegger Bert Pesselse markt voor het oprichten van een boekhandel, ‘De Giessen’ in Giessenburg. In de loop der jaren breidde het assortiment zich uit met kantoorartikelen, wat uiteindelijk leidde tot een aparte vakhandel op dit gebied. Typemachines en faxen maakten plaats voor pc’s, netwerken en internet. Er waren tijden dat we zelf computers op maat bouwden voor onze relaties, iets dat je je heden ten dage niet meer kunt voorstellen, nu talloze fabrikanten kwalitatief hoogwaardige hardware tegen een concurrerende prijs aanbieden. Een aantal jaren terug lieten we hier nog onze serverruimte en de mogelijkheden zien, tegenwoordig hebben we alleen nog een demonstratietafel met een aantal mobiele apparaten erop, zoals laptops. In wezen draait het helemaal niet meer om de apparatuur. Ja, die moet gewoon werken, altijd en overal.”


Slimme oplossingen
Aspect ICT ziet voor zichzelf een heel andere rol. “Hard- en software feilloos installeren vinden wij een vanzelfsprekendheid,” aldus Van ’t Verlaat. “De toegevoegde waarde die wij bieden komt tot uiting in de oplossingen die wij bedenken om de applicaties slim in te zetten, zodat ze de bedrijfsprocessen optimaal ondersteunen. Tegenwoordig kunnen we terugvallen op krachtige verbindingen en handige cloudoplossingen, die het bouwen van servers steeds meer overbodig maken en die een nieuwe manier van samenwerken binnen bereik brengen. De effecten daarvan zag je recent wel, toen de coronacrisis intrad. Mensen werkten massaal op afstand en konden gewoon op het systeem inloggen, iets dat tien jaar geleden praktisch onuitvoerbaar was geweest. Slimme oplossingen behelzen veel meer dan alleen techniek. Onlangs kregen we een aanvraag van een onderneming die elders een voorstel had ontvangen om verouderde hardware een-op-een te vernieuwen. In veel gevallen biedt dat op de lange termijn niet de volledige oplossing, zeker doordat ons vakgebied zich zo snel ontwikkelt. Vervanging van de apparatuur vormt voor ons daarom slechts een deel van het proces.”

Lange termijn
Consultant Rijk Prosman licht toe: “Wij gaan een stap verder dan het ontzorgen van onze relaties. Wat we doen is feitelijk in hun bedrijfsvoering kruipen. Wat houdt hen bezig? Wanneer we een vraag om een oplossing krijgen, verdiepen we ons in wat erachter zit. Dan komen dingen op tafel als ‘hoe wil je werken?’, ‘hoe deel je data met collega’s, leveranciers en/of opdrachtgevers?’ en vooral ook ‘hoe kijk je naar de toekomst?’ Keuzes die je maakt moeten immers ook op de lange termijn hun vruchten afwerpen en niet de bedrijfsvoering in de weg zitten. Je gaat anders investeren, minder in hardware en meer in functionele oplossingen, met volle aandacht voor het op orde hebben van data. Informatie biedt namelijk pas waarde als het op de juiste plaats en tijd beschikbaar is. Bij dit alles ligt er een grote uitdaging op het gebied van veiligheid. Waar komt de data allemaal terecht? Er bestaat bij de medewerkers van organisaties veel onduidelijkheid over dit onderwerp, merken wij in onze dagelijkse praktijk.”

Phishingtests
Enkele voorbeelden op het gebied van veiligheid maken de gedegen werkwijze van Aspect ICT tastbaar. Prosman: “In de afgelopen jaren vroegen organisaties ons vaak om een eenmalige security scan uit te voeren. Vandaag de dag is dat niet voldoende meer, daarom doen we dit voor een toenemend aantal relaties maandelijks, geheel geautomatiseerd. Daarnaast besteden we veel aandacht aan bewustwording bij de eindgebruikers, onder meer via trainingen die inzicht geven in social engineering en het herkennen van phishing. Ter afwisseling vertonen we filmpjes met een zeker entertainmentkarakter. Zeg maar een spannend, Netflix-achtig verhaal, om de onderliggende boodschap goed te laten doordringen. Verder zetten we in overleg met ondernemers phishingtests op. Dat houdt in dat we gedurende een aantal dagen verschillende medewerkers op verschillende momenten verschillende mailtjes sturen met een ‘foute’ link erin, om het klikgedrag te testen. Het levert heel confronterende resultaten op. Overigens… heb je enig idee hoe het klikpercentage binnen het bedrijfsleven zich verhoudt tot vier jaar terug? Ik kan je vertellen: het is gestegen. Phishers gebruiken steeds realistischer methodes. De nepmails van je bank en andere instanties staan echt niet meer zo vol met taalfouten als in het verleden.”

99 procent niet voldoende
Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. “Als je je voor 99 procent weet te wapenen, vormt dat een fantastische score,” zegt Prosman. “Toch is dit niet voldoende om hackers buiten de deur te houden.” Van ’t Verlaat vult aan: “Hoe laag de foutkans ook ligt, denk als ondernemer altijd na over de consequenties voor je bedrijf. Je kunt de zaak nooit helemaal dichttimmeren, maar vraag je altijd af: ‘Als het misgaat, hoe raakt het mij?’ Is het een kwestie van een hacker afkopen en weer doorgaan?’ Een netwerk dat platligt kan verregaande bedrijfsschade aanrichten, ook indirect. Wat als de planning van je transportonderneming digitaal de vrachtwagens aanstuurt en ze dus stilstaan? Wat als je bij je relaties levercontracten met een boeteclausule hebt? Hoe lang kun je zonder je systeem?” Het geeft een treffend voorbeeld van de meerwaarde die Aspect ICT biedt door zich in de bedrijfsvoering van de relaties te verdiepen. Prosman: “We stellen een scorekaart op die inzichtelijk maakt hoe het ervoor staat met de beveiliging.”

Ontsloten voor mkb
Volgens Van ’t Verlaat leeft, zo leren gesprekken met nieuwe relaties, nog vaak het beeld dat slimme netwerken, cloudoplossingen en beveiliging voorbehouden blijven aan grote ondernemingen. “In het verleden gold dat zeker, maar deze toepassingen en een slimme koppeling aan de processen zijn inmiddels echt ontsloten voor het mkb, dat wil zeggen makkelijk beschikbaar en betaalbaar. Dan praat je bijvoorbeeld ook over applicaties om medewerkers in de buitendienst en apparaten op afstand aan te sturen.” Na oorspronkelijk een oriëntatie op Rivierenland bedient Aspect ICT tegenwoordig een veel groter verzorgingsgebied, met nadrukkelijk aandacht voor de Betuwe, een regio waar Prosman zelf vandaan komt. “Daar brengen we nu actief onze manier van werken onder de aandacht, die verder gaat dan ontzorgen. Overigens doen we alles in eigen huis, van softwareontwikkeling tot implementatie, van beveiliging tot het blijven afstemmen van de applicaties op de processen bij relaties. We zetten in alle opzichten in op langdurige samenwerking en vertrouwen.”

www.aspect-ict.nl


 
delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by