Hoe financieel fit zijn jouw werknemers?

Magazines | Rivierenland Business nummer 3 2020



De coronacrisis raakt ons allemaal. Met name financieel kwetsbare groepen, zoals laagbetaalde flexwerkers, voelen het in de portemonnee. Voor het uitbreken van het coronavirus kampte maar liefst 62 procent van de werkgevers al met personeel die geldzorgen hebben. Een medewerker met geldzorgen kan (financiële) gevolgen hebben voor jou als werkgever.


Een werknemer met schulden kost een werkgever gemiddeld 13.000 per jaar door meer ziekteverzuim, productiviteitsafname en het verwerken van loonbeslag. Zijn jouw werknemers financieel fit, dan hebben zij meer aandacht voor hun werk en hebben ze ruimte om vooruit te kijken. Reden voor VNO-NCW Midden om dit onderwerp meer onder de aandacht te brengen. Hoewel financiële fitheid in eerste instantie een verantwoordelijkheid is van de werknemer, kun je als werkgever een belangrijke rol spelen. Wat kun je doen?

Signaleer geldproblemen bij werknemers

Gedrag van werknemers kan een indicatie voor geldzorgen zijn. Denk aan fraude of diefstal, geen bijdrage geven aan cadeautjes of uitjes en ziekte, vaak voor het betaalmoment van het salaris. Ook vragen over het (late) betaalmoment van het salaris, een lening of een voorschot en contact met schuldeisers of deurwaarder kunnen duiden op financiële problemen. Wees extra alert als medewerkers niet lekker in hun vel zitten, concentratieproblemen en ontwij-kend of gesloten gedrag vertonen.

Ga met je werknemer in gesprek

Onderneem zo snel mogelijk actie bij een loonbeslag. Ga in gesprek met de werknemer zodra je een loonbeslag, een informatieverzoek hebt gekregen van een schuldeiser of een CAK-melding (regeling wanbetalers). Vijftig procent van werknemers met geldzorgen durft geen hulp te vragen van de werkge-ver. Hoe voer je zo'n gesprek?

- complimenteer de werknemer dat er actie genomen wordt;

- stel open vragen en laat merken dat je oprecht luistert en geen oordeel hebt;

- stel de werknemer gerust door te focussen op de oplossing en niet op het probleem;

- vraag welke soort hulp de werknemer zou willen en hoe dit in de toekomst te voorko-men is;

- voorzie de werknemer van de hulpvormen binnen en buiten de organisatie;

- help de werknemer met een concreet actieplan en maak duidelijke afspraken.

Kijk naar hulp die medewerkers kunnen krijgen

Werknemers kunnen onder andere gebruik maken van de fiKks-app. Met fiKks kunnen werknemers geldzaken aanpakken voordat het geldzorgen zijn. De app maakt het mogelijk om werknemers met geldzorgen weer grip te laten krijgen op hun financiële situatie. Ook kunnen ze (desgewenst) anoniem in contact komen met buddy's die ze ondersteunen bij het op orde krijgen van hun geldzaken.

Dit kan je nu al doen

Praten over schulden is nog steeds niet makkelijk. Zorg ervoor dat alle werknemers weten dat dit geen taboe is en waar zij terecht kunnen met geldzorgen door alle benodigde informatie laagdrempelig te delen via het intranet en/of mee te nemen in de interne nieuwsbrief. Informeer je werknemers ook over het aanspreekpunt binnen de organi-satie met betrekking tot geldzorgen. Dit kan de HR-adviseur, maatschappelijk werker, het personeelsfonds of een (extern) vertrouwenspersoon zijn. Ga voor meer tips naar financieelfittewerknemers.nl.

 

Wil je meer weten? VNO-NCW Midden organiseert regelmatig themabijeenkomsten over dit onderwerp. Kijk op vno-ncwmidden.nl/evenementen of er binnenkort iets gepland staat of neem voor meer informatie contact op met Tjerry Verhoeven, regiomanager VNO-NCW

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2021
 
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
Rivierenland Business nummer 1 2020
 
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
Rivierenland Business nummer 3 2019
 
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
Rivierenland Business nummer 5 2018
 
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
Jaarbeurs Special 2018
 
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
Rivierenland Business nummer 4 2017
 
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
Rivierenland Business nummer 6 2016
 
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
Rivierenland Business nummer 2 2016
 
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
Rivierenland Business nummer 4 2015
 
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
Rivierenland Business nummer 6 2014
 
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
Rivierenland Business nummer 3 2014
 
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
Gorinchem Business Special 2013
 
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
Neerijnen Business Special 2013
 
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
Geldermalsen Business Special 2013
 
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
Rivierenland Business nummer 3 2012
 
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
Zederik Business Special 2011
 
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
Rivierenland Business nummer 3 2011
 
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
Algemene voorwaarden | privacy statement