Straetus Incasso Rivierenland zoekt allereerst naar de reden van betalingsproblemen: Liever het minnelijke traject
Het zal veel ondernemers bekend voorkomen: de angst om een klant kwijt te raken tijdens het vorderen van openstaande betalingen. Straetus Incasso Rivierenland prefereert het minnelijke traject en legt contact met de debiteur, in eerste instantie vooral om de achterliggende situatie helder te krijgen. Henk Vermeulen: “Heel vaak levert dat een positief gesprek op.”
Tekst: Aart van der Haagen
Fotografie: Straetus
‘Maak van een debiteur een goed betalende klant,’ zo luidt de insteek van Straetus Incasso Rivierenland, onderdeel van een organisatie met een landelijke dekking. “Wij sturen niet alleen maar een brief; we nemen contact op en vragen door naar de reden waarom de betaling blijft liggen. Veelal wordt daar positiever op gereageerd. Wanneer we de debiteur daarmee kunnen helpen, komen we verder. Stel dat deze aangeeft zelf op betalingen te wachten, dan beschouwen wij dat als een signaal om een persoonlijke afspraak te maken. Vaak blijken dingen gewoon niet goed geregeld in de administratie en in het eigen debiteurenbeheer. Wanneer wij op dat gebied iets kunnen betekenen, heeft de opdrachtgever uiteindelijk een wanbetaler minder. Mocht de debiteur verder weg in het land zitten, dan biedt onze organisatie met dertig regionaal georiënteerde vestigingen altijd de mogelijkheid om een collega in te schakelen. Daarnaast hebben we bij Straetus een verregaande automatisering doorgevoerd, die de kosten relatief laag houdt. Daardoor kunnen we ook kleinere dossiers oppakken, onder het mom van ‘elke openstaande factuur is een kans’. We werken onafhankelijk van deurwaarders en proberen betalingsproblemen altijd via het minnelijke traject op te lossen. Veel incassospecialisten in ons team hebben een achtergrond als ondernemer en daarmee niet alleen een commerciële inslag, maar ook inlevingsvermogen. We doen al het mogelijke om voor de opdrachtgever de klant te onderhouden.”
www.straetus.nl
Rivierenland Business nummer 3 2022
Lees volledige uitgave online