A.L.P. Opleidingen over de kracht van ontzorging

Magazines | Rivierenland Business nummer 5 2022

Vrijwel elke dienstverlener roept dat hij zijn klanten volledig ontzorgt. Maar wat houdt dat nou precies in en hoe maak je dat waar? Dat zijn vragen waar ze bij A.L.P Opleidingen (Altijd Logistiek Personeel) een antwoord op hebben gevonden. Commercieel medewerkers Janine Straatman en Kayleigh van der Zandt vertellen er meer over.

Tekst: Hans Eberson Fotografie: Raphaël Drent

A.L.P Opleidingen kwam voort uit A.L.P. Flex, toen deze uitzender en detacheerder zag dat er in de branche een grote behoefte bestond aan opleidingen. Janine Straatman: "Op dit moment bieden we vrijwel alle logistieke en beveiligingsopleidingen aan op de manier die de klant het beste past; door de week of op zaterdag, individueel of in groepen, op locatie of in company en met Engels, Nederlands of Pools als voertaal. We werken alleen met ervaren docenten, die de praktijk kennen, die vertrouwd zijn met het vak en die weten wat er nodig is om van chauffeurs vakbekwame en betrouwbare medewerkers te maken."

Ontzorgen
A.L.P Opleidingen heeft een concept ontwikkeld waarmee ze hun klanten volledig ontzorgen. "Ontzorgen betekent iemands zorgen overnemen, eventuele moeilijkheden signaleren en voorkomen. Dat doen wij om te beginnen door klanten alle administratieve taken uit handen te nemen. Wij vragen alle beschikbare subsidies aan en we maken uiteraard in nauw overleg - de planning. Neem Code 95. In feite weten wij van elke klant precies welke chauffeur op welk moment een opleiding of herhaalcursus moet doen. Wij houden die hele planning voor bedrijven bij, zodat zij altijd over gecertificeerde medewerkers beschikken." Dat gaat, als bedrijven zelf die verantwoordelijkheid nemen, niet altijd goed. Janine geeft een voorbeeld. "Wij werden door een bedrijf in coronatijd gebeld. Hun heftruckchauffeurs waren ziek of om andere redenen niet beschikbaar. De enige die er nog rondliep had geen certificaat. Toen hebben we dezelfde dag nog een docent weten te regelen, de cursist heeft de volgende dag zijn opleiding gedaan en had 's avonds zijn certificaat op zak. Dat bedrijf is nu klant. Dat is een extreem geval, als wij zelf de regie hebben komen die situaties gelukkig niet voor. Als een certificaat verloopt komen we drie maanden eerder al in actie, want dan weten we zeker dat we het voor de vervaldatum voor de klant hebben geregeld."

Betere medewerkers
De huidige arbeidsmarktsituatie is zeker ook in de logistieke sector niet eenvoudig. "Dan is het extra belangrijk om je medewerkers te beschermen, door te zorgen dat ze op de juiste manier hun werk kunnen doen. Wetenschappers hebben aangetoond dat medewerkers die vakbekwaam zijn, hun werk niet alleen beter doen, maar ook met meer plezier. Er ontstaat een betere sfeer binnen het bedrijf, het ziekteverzuim daalt en natuurlijk neemt de kans op ongelukken flink af. Vakmensen zitten gewoon beter in hun vel, hebben meer zelfvertrouwen, werken efficiënter en zo ontstaat er minder schade aan producten, machines en goederen. En natuurlijk aan mensen, dat wil je als bedrijf al helemaal niet." Eén van de voordelen van werken met een bedrijf als A.L.P Opleidingen is niet alleen dat de certificaten op tijd worden behaald, maar er wordt ook gekeken naar wat een bedrijf nodig heeft. "Wanneer er nooit met heftrucks wordt gewerkt is een heftruckcertificaat onnodig. Lijkt logisch, maar gaat vaker mis dan je denkt." De planners van A.L.P Opleidingen hebben het druk. "Omdat onze klantenportefeuille voor het grootste deel uit vaste klanten bestaat. Ze zijn tevreden met de korte lijnen en de vaste aanspreekpunten. Wij kennen onze klanten en weten wat ze nodig hebben, daardoor verlopen trajecten snel en soepel. En dan krijg je vanzelf tevreden klanten."

Op de foto: Janine Straatman (l) en Kayleigh van der Zandt (r).

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by