Op weg naar nul zet duurzame mobiliteit centraal

Magazines | Rivierenland Business nummer 5 2022

Duurzame mobiliteit heeft vele gezichten. Die conclusie trokken de deelnemers aan de themadag 'Op weg naar nul' tijdens de Betuwse Oogstweek. Zij lieten zich niet alleen informeren over de laatste ontwikkelingen en actuele initiatieven, maar konden de verschillende technologieën ook ervaren via testritten, zelfs met verschillende waterstofvoertuigen. Samen optrekken legt de basis om nieuwe stappen te zetten op het gebied van energietransitie.

Tekst: Aart van der Haagen Fotografie: Wouter Doeven

Bij duurzame mobiliteit gaan de gedachten al gauw uit naar elektrisch rijden, maar de ontwikkelingen blijken breedschaliger en concreter dan menigeen weet. Dat kwam duidelijk naar voren tijdens de themadag 'Op weg naar nul', georganiseerd door drie vaste sponsoren van de Betuwse Oogstweek: Rabobank West Betuwe, Dekker Groep en H. van Dijkhuizen Energy & Mobility, dat zijn tankstation annex laadpunt op Bedrijvenpark Medel beschikbaar stelde als uitvalsbasis van het evenement. Het doel? Gekoppeld aan de duurzaamheidsambitie van het fruitcorso de genodigden vanuit het bedrijfsleven en overheden mee op reis nemen langs de vele mogelijkheden om de energietransitie in het wagenpark door te voeren. Het ging om kennisoverdracht, bewustzijn creëren, elkaar prikkelen en samenwerken om voortvarende stappen te zetten. Met die insteek hadden de organiserende partijen de handen ineengeslagen en een programma uitgerold om de aanwezigen te informeren, inspireren en activeren. Kijkend naar de glimlach van oor tot oor waarmee de deelnemers terugkeerden van testritten door Rivierenland met duurzaam aangedreven voertuigen mag je stellen dat die missie geslaagd is.

Uitersten
Met dank aan een aantal enthousiaste dealerbedrijven stond er een grote, maar vooral ook veelzijdige vloot aan personen- en bedrijfswagens paraat, die alle vormen van fossielvrije mobiliteit vertegenwoordigde. Neem Herwers Hyundai, dat naast twee stuks Ioniq 5 de brandstofcelauto Nexo inzette. Toyota Kooijman bracht een Proace Electric en vijf exemplaren van de waterstofaangedreven Mirai mee, terwijl Mulders Autogroep voor een Duitse respectievelijk Franse bijdrage zorgde met de Opel Rocks-e en Vivaro-e, de Citroën ë-C4, de Peugeot e-208 en e-2008. Namens Van Mossel Renault hielden de Mégane E-Tech en twee Kangoo's E-Tech de eer hoog en De Waal Autogroep serveerde twee uitersten in de vorm van de Volkswagen ID.5, de Audi e-tron GT en de Transporter die op schone HVO100-diesel draait. Die laatste vormde een mooie tegenhanger voor de naar waterstofaandrijving omgebouwde Pick-up-versie van Holthausen Clean Technology uit Groningen. Louwman stelde de Mercedes-Benz EQA, EQB, EQS, eVito en eSprinter beschikbaar en kwam als klap op de vuurpijl met de elektrische vrachtwagen eActros, voor de gelegenheid speciaal uit Duitsland gehaald. Voor de bezoekers van de gemeentelijke overheid was GINAF er met een elektrische vuilniswagen en Team Hydromotive van de HAN toonde de HM12, een zuinigheidsvoertuig op waterstof.

Daarmee was het rijtje nog niet compleet, want Dekker Groep uit IJzendoorn deed een duit in het zakje met twee Hyundai's Nexo en een ix35 Fuel Cell, die het familiebedrijf in zand-, grind- en kleiwinning al enkele jaren goede mobiliteitsdiensten bewijzen. "In 2019 konden we ze alleen in Rotterdam aftanken," vertelt directeur André van den Broek. "Er staan dertien in Nederland en dat moet uitgroeien naar vijftig in 2025. Zo'n locatie hier in de buurt is heel belangrijk om het rijden op deze brandstof in de regio te stimuleren. In dat kader hebben we een paar jaar geleden onder de noemer 'Rivierenland op waterstof' een start gemaakt met het mobiliseren van bedrijven die net als wij kansen zien op dit vlak. Wijzelf werken met vijf collegabedrijven in onze branche, vrachtwagenfabrikant GINAF en Mesken BV als Liebherr-dealer aan een betonmixer-vrachtwagen op waterstof, die we in het derde kwartaal van 2023 in gebruik hopen te nemen. Ook met binnenvaartschepen willen we de mogelijkheden verkennen. Dit alles past bij onze ambitie om onze ecologische voetafdruk te minimaliseren. In ons productiebedrijf hebben we sinds 2013 al ruim tachtig procent CO2-uitstoot gereduceerd."

Informeren, inspireren en activeren
Ongeveer honderd aanwezigen verzamelden zich op het terrein van H. van Dijkhuizen Energy & Mobility op Bedrijvenpark Medel, dat zich stapsgewijs ontwikkelt tot een Green Energy Hub met een scala aan alternatieven voor fossiele brandstoffen. "Verbinding met onze klanten vinden wij heel belangrijk," licht directeur Heidi van Dijkhuizen toe. "Met deze dag hebben we kunnen laten zien dat we niet alleen leverancier zijn, maar ook een sparringpartner met visie. We moeten het samen doen, daar komt het uiteindelijk allemaal op neer." In de voormiddag stonden toerritten met waterstofauto's gepland, die de deelnemers onder andere in aanraking brachten met een interessant concept uit Kerk-Avezaath: een duurzame jeugdcorsowagen. Het middagprogramma bevatte een symposium met vijf sprekers. Henry Steenbergen van de Rabobank vertelde over trends en ontwikkelingen in duurzame mobiliteit. Na een introductie door gastvrouw Heidi van Dijkhuizen en marketingcollega Heidi Meurs introduceerde Jim Looise van Goodfuels de toehoorders in de wereld van HVO100, een CO2-neutrale biobrandstof. Paul Bombeld deelde als hoofdredacteur van Waterstof Magazine en waterstof-innovatiemanager bij H. van Dijkhuizen zijn expertise op dit gebied. Een status aparte had de presentatie van Beat Hirschi, CEO van Hyundai Hydrogen Mobility in Europa, het eerste merk met een waterstofvrachtwagen, die inmiddels ook in Nederland te bestellen valt. Na afloop van de presentaties konden alle deelnemers proefritten maken in elektrische of waterstofvoertuigen."

Samen sparren
Een succesvolle implementatie van duurzame mobiliteit staat of valt met samenwerking, zo benadrukt Ans Verhoef, directeur Rabobank West Betuwe. "Dit evenement is een mooi voorbeeld van hoe je samen in de regio kunt optrekken om stappen te zetten op het gebied van de energietransitie. Door met elkaar kennis uit te wisselen en de mogelijkheden te verkennen valt een beweging in gang te zetten. We dragen graag een steentje bij aan coöperatieve energieoplossingen die goed zijn voor onze klanten, de maatschappij en de planeet door te investeren in duurzame energieprojecten, bedrijven te adviseren over energiereductie of hen te helpen bij het overstappen naar hernieuwbare bronnen." Ook H. van Dijkhuizen Energy & Mobility en Dekker Groep nodigen ondernemers en overheden uit om samen te sparren over het invullen van deze zo belangrijke transitie. De drie partners hebben een voortrekkersrol genomen door de themadag 'Op weg naar nul' te organiseren en hopen dat daarmee een proces van bewustwording in gang is gezet, dat binnen afzienbare tijd leidt tot waardevolle gezamenlijke initiatieven, zoals een waterstoftankstation in Rivierenland.

 

 

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by