Hoe verbeter je de relatie tussen medewerkers en een bedrijf?
Meestal schrijf ik over hoe je de relaties tussen je medewerkers kunt verbeteren (conclusie: teambuildingspellen dragen hier perfect aan bij). In dit artikel neem ik wat meer afstand en onderzoek ik het grotere geheel. Hoe kun je jouw mensen verbinden met 'het bedrijf'.
Even opfrissen: Wat is een bedrijf ook alweer? Meneer van Dale helpt ons uit de brand: "Een bedrijf is een groep mensen die goederen produceren of diensten verlenen om geld te verdienen." Die groep mensen zijn het bedrijf. Samen hebben ze doelen. Die willen ze meestal behalen met een missie en een visie door alle taken op een bepaalde manier te doen. In de missie en visie kunnen de mensen zich herkennen. Dit zijn vaak de redenen waarom iemand ervoor kiest om bij bedrijf A óf B te gaan werken. Zonder de inzet van de mensen gaat het bedrijf die doelen niet behalen. Zij zijn immers degenen die ervoor zorgen dat de taken worden uitgevoerd. Het is daarom belangrijk dat zoveel mogelijk medewerkers zich verbonden voelen met de missie en visie van het bedrijf.
Hoe kun je er als bedrijf voor zorgen dat jouw mensen zich meer verbonden voelen met de missie en visie? De volgende onderdelen zijn volgens mij ontzettend belangrijk. Evenementen (groot en klein) zijn een prachtige manier om deze onderdelen te laten terugkeren.
Communicatie
Je team moet de missie en visie van je bedrijf kunnen dromen. Je medewerkers moeten ze echt begrijpen. Communiceer daarom regelmatig hierover. Bespreek ze tijdens meetings: wat betekenen ze voor iedereen? Hoe dragen zij ze uit? En hoe dragen zij eraan bij? Communiceer regelmatig over de doelen en de voortgang hiervan. Dit kan met nieuwsbrieven, functioneringsgesprekken en natuurlijk evenementen.
Betrokkenheid
Betrek je medewerkers. Laat ze meedenken over hoe zij kunnen bijdragen aan de doelen. Dit kun je doen door brainstormsessies te organiseren waarin iedereen ideeën kan delen. Let op: laat ze die ideeën ook echt uitvoeren. Anders zorgt die brainstorm, waarin je om hun betrokkenheid vraagt, later voor onbegrip en kunnen ze zich niet serieus genomen voelen. Door iedereen actief een rol te laten spelen in het bedrijf, gaan zij zich meer verantwoordelijk én verbonden voelen.
Persoonlijke ontwikkeling
Als mens wil je je blijven ontwikkelen. Kan dit dankzij het bedrijf; dan koppel je de persoonlijke groei, nieuwe inzichten en ook de kans die je hebt gekregen aan het bedrijf. "Dankjewel bedrijf!", roept jouw slimmere medewerker straks. "Als dank ga ik mijzelf als medewerker weer flink inzetten om de doelen te behalen." Dat hoor je natuurlijk graag.
Beloningen
Elk mens is op zoek naar erkenning van andere mensen. Het is fijn dat als jij je hebt ingezet voor het bedrijf dat dat wordt gezien. Beloningen zijn ontzettend belangrijk. Een klein gebaar als een bos bloemen, een tegoedbon of een etentje met elkaar doen wonderen. Ze motiveren en dragen opnieuw bij aan het behalen van de doelen van het bedrijf.
Snelle tip: wees je bewust van de kracht van een simpel schouderklopje (ja, letterlijk) of een weloverwogen persoonlijk compliment.
Teamspirit
Een goede sfeer binnen je team is essentieel. Een positieve en gezellige werksfeer maakt werken leuker en efficiënter. Organiseer teambuilding, teamuitjes, verjaardagen en jubilea, een paasbrunch, een goochelaar op een donderdagochtend, etentjes, een sportdag, 'neem je familie mee-dag', foute kersttruiendag en ga zo door. Vorm een groep zakelijke vrienden die samen succes willen behalen. Zo krijg je je mensen fluitend naar het werk én blijven ze er graag.
Leiderschap
Het bedrijf moet worden geleid door mensen die de missie en visie kunnen sturen. Goed leiderschap gaat niet alleen over het geven van instructies en het nemen van beslissingen. Het inspireren en begeleiden van het team op een manier die de doelen en waarden van het bedrijf duidelijk maken, is ook ontzettend belangrijk.
Wanneer werknemers een leider hebben die hen inspireert en ondersteunt, voelen zij zich meer gewaardeerd en betrokken bij het bedrijf. Leiders die open communiceren, een veilige werkomgeving creëren en het belang van elke werknemer erken-nen, zorgen ervoor dat werknemers zich meer betrokken voelen. Dit leidt tot meer motivatie, meer inzet en betere prestaties. De leider van het bedrijf bepaalt ook voor een groot gedeelte de bedrijfscultuur. Als iedereen de ruimte krijgt in een vergadering, als er respect is voor alle medewerkers, ontstaat er respect vertrouwen en veiligheid. Deze pilaren creëren de basis voor een optimale samenwerking waardoor juist, de doelen beter behaald worden. Ook zullen medewerkers langer blijven en verbetert de reputatie van het bedrijf.
Daarnaast ondersteunt goed leiderschap de richting en focus voor het bedrijf. Het helpt als de strategische plannen en doelen duidelijk (lees: begrijpelijk voor iedereen) worden gecommuniceerd. Natuurlijk kan je ook hier een evenement perfect voor inzetten. Uiteraard doe je daar een leuk teambuildingspel bij!
Wil je eens sparren over hoe jij de verbinding tussen je mensen en je bedrijf kunt verbeteren en hoe evenementen en activiteiten daaraan kunnen bijdragen? Check www.todayisamazing.com of zoek mij (Sebastiaan Wubben) op LinkedIn. Ik beantwoord graag je vragen.