Column Goud & Kobalt: Jansen BV of zoiets?
Hear me out. Je hebt een prachtig bedrijf gebouwd. Het heeft je bloed, zweet en tranen gekost. Je hebt het goed voor elkaar: winst, tevreden personeel en je klanten blijven bij je. Door je karakter. Je kan zelfs zeggen dat je anders bent dan je concurrenten. En dan verpest je álles door je achternaam om te dopen tot merknaam. Zomaar een kleur te gebruiken en ff een logootje te laten maken door je buurmeisje. Doodzonde. Daar kan ik, als merkactivist, echt van janken. Je laat kansen liggen. En dat is niet eens mijn mening. Tuurlijk. Ik heb dan wel een hyperfocus op merken en vind er van alles van. Advertenties, influencers en marketingstunts… ik heb mijn mening in een split second gevormd. Maar wat ik nu zeg, is een feit.
Want, hoe onderscheidend je aan de binnenkant bent, zo karakterloos heb je jezelf gemaakt aan de buitenkant. Je moet wel een hele grote speler zijn, wil je jezelf hieruit redden. Ik hoor je denken: “Hoezo dan? We hebben toch opdrachten en tevreden werknemers? Wat maakt zo’n naam nou weer uit?” Wees eens kritisch: wat denken mensen als ze je nog niet kennen? Wat zouden ze er dan over zeggen? Kunnen ze je naam überhaupt onthouden? Heb ik daar een punt, of niet?
Een persoonlijk voorbeeld: ik heb net een huis gekocht. Maar ben het al 4 jaar lang aan het inrichten. Gevoed door Pinterest en door social media advertenties wist ik, nu het zover was, precies welke bank ik wilde hebben. Maar hoe heette die zaak ook alweer? Hoe zag het eruit? Ik kon het me niet herinneren, alleen de bank zelf. Ik wist dat het een veelvoorkomende achternaam was. Maar welke? Ik heb het hele alfabet gegoogeld: “Jansen Wonen”, “De Vries Interieur”, “Van Den Berg Meubels”. Allemaal niet die van mijn bank. Bij elke poging viel me wel op: deze bedrijven bestaan. Ze bestaan gewoon! Laat ook maar. Ik ben toch weer naar Loods5 en naar Leen Bakker gereden. Merken die zoveel meer associaties oproepen dan een Jansen BV dat doet. Daarmee onthouden worden én mij aantrekken.
Voel je hem?
Achternamen raken vaak vergeten doordat ze niet opvallen. Omdat ze zich niet onderscheiden door naam of door logo en kleuren. Een essentiële combinatie. En dan zeg je vast: “Wacht even, Leen Bakker vergeet je ook niet én is een achternaam.” Klopt. Leen Bakker heeft 170 vestigingen, bestaat al sinds 1953 en heeft genoeg marketingbudget om je dagelijks met hun merknaam te confronteren. Maar wat als dat niet hoeft? Als je merk genoeg karakter in zich heeft om onvergetelijk te zijn? Het kan! Dat zit het hem niet alleen in de naam, maar het helpt wel. Mijn strenge advies: raak niet verstopt zoals het merk van die bank. Zorg dat je merk aansluit bij wie je bent, zodat je de juiste mensen aanspreekt en je met je kop boven de rest uitsteekt. En niet alleen je product, maar jij wordt onthouden!