Marc van Laere herkent creativiteit bij dochter Aster, maar ziet ook structuur

Magazines | Rivierenland Business nummer 3 2023

"Wil je alsjeblieft benadrukken dat we een no-nonsensebedrijf zijn?” besluit Aster van Laere (28). Niet nodig, die bescheidenheid. De creativiteit spat er namelijk af bij haar en vader Marc (61), oprichter van evenementenbureau Marc van Laere Producties in Gorinchem. Het enthousiasme eveneens en dat weet elk gezelschap te raken. Blijkbaar valt de appel niet ver van de boom. “Aster zit nu drie jaar in de zaak en steeds meer klanten bellen haar rechtstreeks,” aldus haar trotse vader. “Ze worden daar gewoon blij van.”



“Wanneer we bij een klant vandaan komen, borrelen de eerste ideeën al op,” zegt Aster van Laere. “Dan wil mijn vader daar nog een nachtje over slapen, maar soms redt hij dat niet eens en stuurt hij me voor het goed en wel ochtend is al een appje of een mailtje. Het kan altijd nog weer leuker en beter. Hij combineert dingen die anderen niet zien en improviseert veel. Ha, hij heeft het weleens voor elkaar gekregen om een CEO spontaan met een band te laten meedrummen. Marc is ongelooflijk creatief.” “Ja, dat wel, maar niet handig. Gelukkig kan ik terugvallen op een ontzettend groot netwerk van partners wanneer ik een geniale ingeving krijg. Met elkaar maken we de mooiste dingen. De gekste dingen. Verticale dansers tegen de muur, een boerenschuur bouwen voor een privéfeest op het platteland, danseressen in grote bubbels vol rozenblaadjes, live cooking met een Disney-achtige stellage erboven waar acteurs allerlei acts uitvoeren, van dweilen tot vuur spuwen. Wij bezoeken zelf alle mogelijke festivals om inspiratie op te doen en halen artiesten uit het culturele circuit, die we commercieel inzetten. Bruggetjes slaan, dat vind ik zo mooi. Het onmogelijke voor elkaar krijgen door mensen te verbinden.”

STIJF VAN DE ZENUWEN
Marc van Laere roept letterlijk dat hij nooit met pensioen zal gaan, maar hij voelt zich toch heerlijk comfortabel bij de gedachte dat zijn jongste dochter zijn levenswerk voortzet. “Op dit moment zou ik dat niet in mijn eentje kunnen, hoor,” glimlacht ze bescheiden. “Al die ervaring moet ik nog opbouwen. Ik geniet van oude foto’s. Ze ogen misschien gedateerd, maar de concepten staan nog steeds als een huis.” Marc: “Toch zie ik die creativiteit ook bij jou terug. Eerder al, toen je je eigen horecazaak had. Een verticale plantenwand, dat deed toen niemand. Buiten een laag zand met strandstoelen erop.” De carrièreswitch van zijn dochter kwam - in positieve zin - donderslag bij heldere hemel. Aster: “Ik wilde weg uit telkens diezelfde omgeving, uit het terugkerende kopiëren en plakken. Echt, ik stond stijf van de zenuwen toen ik mijn vader thuis uitnodigde om hem mijn plan te vertellen.” “Haha, ik dacht dat ze ging zeggen dat ze zwanger was. Dat ze in de zaak wilde, zag ik even niet aankomen. Ik moest het wel even een nachtje laten bezinken.” Twijfel? Ben je mal! Geen moment. ‘Had dat maar drie jaar eerder gezegd,’ riep ik tegen mijn dochter.” Zij: “Het gaf me wel de kans om zelf te bewijzen dat ik mijn eigen zaak zou kunnen runnen. Ik wilde niet papa’s popje worden.”

INTERESSANTE PERIODE
Hard werken geldt voor Aster van Laere als de normaalste zaak van de wereld en dat is ook hard nodig in de dynamische wereld van de evenementen. “We leven in een interessante periode waarin een nieuwe generatie rondloopt. Als bedrijf moet je meer dan ooit je best doen om mensen aan je te binden. Zeker sinds covid gaat alles in een sneltreinvaart en functioneert een goed evenement als hét middel om te communiceren en te verbinden.” “Aster staat heel dicht bij de doelgroep,” geeft haar vader aan. “Ze volgt de ontwikkelingen en de mensen. De medewerkers van een organisatie.” Ze knikt. “Hoe uiten ze zich in de sociale media? Die vormen trouwens een perfecte bron van deelbaarheid. Ook om nieuw personeel te werven. We hebben een keer een groot evenement opgetuigd voor een retailketen die kampte met een hoog verloop in verschillende filialen. Oké. We zochten eerst uit welke kennis in de organisatie aanwezig was. Vervolgens vroegen we iedereen om per vestiging goede ideeën te presenteren op een markt. Daar maakten we ook nog een magazine omheen. Geloof het of niet, maar het management liet veertig van de honderd ideeën daadwerkelijk uitvoeren. Ineens voelde het personeel zich gezien, gekend en erkend. Dat is onbetaalbaar; dán bind je mensen.

KLADJES OMZETTEN
Vader en dochten beamen beiden dat ze op elkaar lijken. “Toch botst het niet vaak tussen ons,” zegt Aster van Laere. “Ik moet zelfs hard nadenken op welke momenten. Ja, wanneer ik vaststel dat iets niet goed vastgelegd is. Mijn vader spreekt mondeling iets met een opdrachtgever af en zegt dan: ‘Dat komt goed.’ In verreweg de meeste gevallen wel ja, maar ik zet alles toch liever op papier.” “Typisch Aster: die zorgvuldigheid. Ze werkt bijzonder gestructureerd en maakt complete Excel-bestanden, briefings over veiligheid, noem maar op.” “Haha, Marc geeft mij de kladjes en ik zet ze om in documenten. Zijn offertes zijn wel een dingetje: behoorlijk ingewikkeld. Hij denkt teveel vanuit plaatjes, terwijl ik er liever een moderne, duidelijke opmaak op loslaat. ‘Ach ja,’ denk ik dan, ‘het past bij zijn creativiteit.’ Daarmee heeft hij zoveel bereikt.” Marc: “Ja, maar jong bloed is goed. Ik zie bij jou zoveel frisse ideeën.

CO-CREATIE
In de benadering van opdrachtgevers die een mooie uitdaging bij Marc van Laere Producties neerleggen zitten vader en dochter sterk op één lijn. Hij: “We verdiepen ons in het DNA van een organisatie. Het evenement moet passen bij de doelgroep. Dat iedere gast na afloop denkt: ‘Dit voelde goed.’ Vandaar dat we het liefst ook gesprekken voeren met mensen in andere gelederen van het bedrijf, zoals HR en de werkvloer.” Zij: “Bij voorkeur gaan we met de klant een co-creatie aan. Dan weet je zeker dat iedereen het draagt.” Marc: “Voor elk evenement geldt natuurlijk dat het een duidelijk doel moet hebben. Dat hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn: soms gaat het vooral om onderlinge binding en werkt het optimaal om een leuk feest neer te zetten. Heel rechttoe, rechtaan. Sowieso willen we niet de indruk wekken dat we alleen maar voor grote organisaties werken. Integendeel.” Aster: “Ongeacht het type opdrachtgever bouwen we een band met elkaar op. Je werkt samen intensief naar een hoogtepunt en deelt dan zoveel. Het geeft een familiegevoel, net als bij ons.”

www.marcvanlaere.nl
 
delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by