Zo pas je Artificial Intelligence toe

Magazines | Rivierenland Business nummer 3 2023

Artificial Intelligence (AI) kenden we al van de gezichtsherkenning op onze smartphones, de manier waarop Google zoekopdrachten uitvoert en teksten vertaalt en de chatbots die ons helpen wanneer we de informatie die we op een website zoeken niet kunnen vinden. Dankzij de ontwikkeling en ter beschikking stelling van ChatGPT lijkt het toepassen van AI in een stroomversnelling te zijn gekomen. Hoe doet de ondernemer er zijn voordelen mee?


 

Het verzinnen van een pakkende titel voor je bijeenkomst of het schrijven van wervende teksten voor je eventwebsite, uitnodigingen en social media berichten; het valt niet altijd even mee. AI kan dan uitkomst brengen. Tools zoals ChatGPT kunnen je zelfs nog een stapje verder helpen met bijvoorbeeld het maken van presentaties, het schrijven van je script, het generen van passende afbeeldingen, het verzorgen van live ondertiteling en vertalingen en zelfs het maken van welkomst- en instructievideo’s of het samenvatten van webinars.

GOEDE PROMPT
Bij het toepassen van AI-tools staat of valt het resultaat met de kwaliteit van de vraag of opdracht die je invoert, oftwel je ‘prompt’. Is je prompt te algemeen en/of niet goed geformuleerd, dan krijg je geen goede, onderscheidende output waarmee je de aandacht van je doelgroep trekt. Je hebt bij het gebruik van AI-tools dus nog steeds een stukje creativiteit nodig, ook al is de output niet (helemaal) door jezelf gemaakt. Ook ben jij uiteindelijk nog altijd degene die moet beoordelen of de output ook daadwerkelijk jouw doelgroep gaat aanspreken.

Een prompt moet altijd duidelijk geformuleerd zijn en zo veel mogelijk informatie en context bevatten, bijvoorbeeld over het event, je doelgroep, wat jouw doelgroep aanspreekt, de tone of voice, wat er op dit moment in de media over het betreffende onderwerp wordt gezegd. Maak daarbij zeker gebruik van de oude, vertrouwde vragen wie, wat, waar, wanneer waarom en hoe. Het kan soms helpen om je AI-tool een bepaalde rol te laten aannemen. Wil je tijdens je congres onder andere de valkuilen van AI aan bod laten komen, vraag je tool dan om de rol van AI-expert aan te nemen en een tekst hierover te schrijven voor jouw specifieke doelgroep.
 
HERHALEN
Ben je over de eerste output niet tevreden, druk dan nogmaals op de knop of gebruik de button  ‘regenerate prompt’. Of vraag om je eigen prompt te herschrijven en die opnieuw in te voeren. Je kunt ook aangeven dat de tool vragen kan stellen als deze meer informatie nodig heeft. Het voordeel is dat een AI-tool zoals ChatGPT alles onthoudt wat je hebt gevraagd en gezegd. Gaat de output de goede kant op, maar ben je nog niet helemaal tevreden, dan kun je een vervolgprompt invoeren, bijvoorbeeld ‘kort de tekst in’ of ‘leg het simpeler uit’.

KIJK NA EN SLA OP
Wellicht overbodig om te vermelden, maar kijk de output die tools zoals ChatGPT genereert altijd na. Teksten zijn vaak gebaseerd op Engelstalige teksten, waarbij de vertaling niet altijd helemaal goed gaat. Heb je diverse prompts getest, aangepast en ben je tevreden over de uitkomst? Sla deze dan op zodat je ze de volgende keer opnieuw kunt gebruiken.
Het gebruik van AI-tools lijkt een heleboel werk uit handen te nemen. Dat biedt zeker mogelijkheden voor kleinere bureaus, freelance-organisatoren en/of partijen die met een beperkt budget en een beperkt aantal uren toch meer zelf werkzaamheden kunnen verrichten. Feit blijft wel dat hetgeen dat met behulp van AI wordt gemaakt of geschreven altijd nog gecontroleerd moet worden. Want ook al vraag je AI om een creatieve, pakkende tekst te schrijven, dan zal de eerste aanzet nog altijd van jou moeten komen.

 Artificial Intelligence in de sportjournalistiek
De bijna ongelimiteerd lijkende mogelijkheden van Artificial Intelligence (AI) worden in diverse branches ingezet. Voor zijn studie journalistiek aan de Hogeschool Utrecht doet Elias de Pater onderzoek naar of en hoe Nederlandse voetbalredacties gebruikmaken van AI. Zijn eerste conclusies uit het onderzoek luiden dat sportmedia (kranten, radio en televisie) AI nog niet actief inzetten. Wel is een aantal sportmedia bezig met het onderzoeken van de mogelijkheden. De benaderde sportmedia zien het inzetten van AI niet als een vervanger voor de werkzaamheden van de redacteuren. Het is eerder een toevoeging waarbij het ‘geestdodende’ werk wordt overgenomen zodat de redacteuren voor andere taken kunnen worden ingezet. In Scandinavië is men al veel verder met het toepassen van AI; speciale AI-gestuurde softwareprogramma’s produceren geautomatiseerde wedstrijdverslagen die zijn opgebouwd uit beschikbare data. Deze verslagen zijn informatiever en betrouwbaarder, maar nog te oppervlakkig. Daar kan dan de redacteur om de hoek komen kijken om er echt een verhaal van te maken.
Elias geeft daarnaast aan dat het inzetten van AI in de sportjournalistiek van maatschappelijke waarde kan zijn. Lokale media kunnen met de geautomatiseerde wedstrijdverslagen content aanbieden die ze anders niet zouden kunnen produceren wegens een gebrek aan budget en/of mankracht. Daardoor wordt de lokale gemeenschap voorzien van meer sportnieuws.


De juridische kant van Artificial Intelligence
Nu het grootschalig toepassen van AI door mensen en kleinere organisaties pas recent een vlucht heeft genomen, ontstaan er ook al vragen over wet- en regelgeving. Zo ging in april van dit jaar het lied ‘Heart On My Sleeve’ viral, dat werd gemaakt met behulp van AI. In het lied waren de stemmen van zangers The Weeknd en Drake te horen, maar zij hadden geen rol in de totstandkoming hiervan. De maker van dit lied plaatste het lied in eerste instantie onder de naam van de beide artiesten online. Dit werd terecht aangemerkt als plagiaat en YouTube en Spotify besloten het lied te verwijderen.

Een tweede voorbeeld dat de krantenkoppen haalde, is het interview met Michael Schumacher dat in Die Aktuelle werd gepubliceerd. Dit interview werd eveneens gegenereerd door kunstmatige intelligentie en zonder medewerking van de succesvolle Formule 1-coureur, die in 2013 ernstig hersenletsel opliep en sindsdien geen contact meer met de media heeft gehad. Ondanks het feit dat in het artikel zelf werd vermeld dat het gesprek met een kunstmatige intelligentie tool was gevoerd, werd de hoofdredacteur van het magazine ontslagen en besloot de familie van Schumacher naar de rechter te stappen.

Hoewel er op dit moment nog geen specifieke wetgeving voor AI is, moeten AI-toepassingen zich wel aan de bestaande wet- en/of regelgeving houden. Zo is er de Medische hulpmiddelen Verordening voor AI-toepassingen in medische hulpmiddelen en voorzien de Grondwet en mensenrechtenverdragen in de bescherming van fundamentele rechten zoals meningsuiting, privacy en zelfbeschikkingsrecht. Wanneer er persoonsgegevens worden verwerkt, is de AVG van kracht en wanneer een AI-toepassing letsel veroorzaakt, geldt de Productveiligheidsregelgeving. Ook kunnen er in bepaalde sectoren gedragscodes voor AI-toepassingen zijn vastgelegd en kunnen partijen in een overeenkomst regels voor AI-toepassingen vastleggen (Bron: bg.legal). De Europese Unie werkt op dit moment aan de Wet op Kunstmatige Intelligentie.


 

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by