Rijimpressie Mercedes-Benz eCitan L1

Verschenen in Rivierenland Business nummer 2 2024


Dat wil iedereen: een collega die geen kabaal maakt, fris ruikt en prettige omgangsvormen heeft. De Mercedes-Benz eCitan die we bij Louwman in Tiel ophaalden blijkt prima in dat profiel te passen. Hij vraagt wel om een energiedrankje op zijn tijd om fit te blijven, maar zet dan weer zijn beste beentje voor.

Tekst & fotografie: Aart van der Haagen 

Waar bepaalde bedrijfswagenmerken nu voorzichtig snuffelen aan e-mobiliteit zet Mercedes-Benz er inmiddels vol op in met de eSprinter, eVito en eCitan. Die laatste, overigens tot Bestelauto van het Jaar 2024 gekroond, voelt zich met een theoretisch bereik van 284 kilometer uitstekend thuis in een regionaal werkveld en natuurlijk in de stad, die hem met zijn emissievrije aandrijflijn hartelijk verwelkomt. Kun je op de werklocatie energie tappen, dan opent dat deuren om aan een EV te beginnen en anders plan je via de Mercedes me-app de route zo dat je een snellaadstation passeert. Het wordt dus serieuze met elektrische mobiliteit en dat is maar goed ook, gezien het nulemissiebeleid in een toenemend aantal steden.
 
Toegangspoort
De serieuze aanpak van Mercedes-Benz zie je ook terug in andere specificaties: met een laadbakinhoud van 2,35 kuub voor de geteste korte uitvoering (L1) en 2,90 kuub voor de langere variant doet de eCitan niet onder voor de diesel- en benzineversies. Het laadvermogen blijkt met 450 respectievelijk 650 kg wat beperkt, maar laten we wel de trekgewichten van 1200 en 1450 kg even aanstippen. De demo die we van dealer Louwman in Tiel lenen is vrij standaard uitgevoerd, maar dat staat zeker niet synoniem voor kaal. Integendeel: Mercedes-Benz monteert hem af met een schuifdeur rechts, ‘alles elektrisch’, automatische airconditioning en het razendsnelle, geavanceerde multimediasysteem MBUX, inclusief spraaksturing en smartphone-integratie. Pluspunten in de dagelijkse omgang verdient de eCitan ook voor zijn grote buitenspiegels, handige aflegvakken boven de voorruit, professioneel ingerichte cockpit, overzichtelijke bediening via duidelijke knoppen, prettige stoelen en uitstekend instelbare rijpositie, mede dankzij een in twee richtingen beweegbare stuurkolom.
 
Discipline helpen
 
Niet geheel verrassend heerst er een serene rust aan boord en neem je al gauw een relaxte houding aan. Zoals gebruikelijk bij EV’s kun je de automaat in een regeneratiemodus zetten om tijdens het remmen energie te besparen. Als je een beetje anticipeert, heb je het middelste pedaal alleen nog nodig voor de laatste meters om tot stilstand te komen. Met 122 pk en een wagengewicht van 1740 kg lijkt de eCitan op papier geen sprintwonder, maar de praktijk leert anders: de elektromotor levert een constant hoog koppel en daarmee zet de auto er aardig de sokken in. Doe dat liever niet te vaak, want dan zie je de energievoorraad hard dalen. Om je discipline te helpen is het slim om de Eco-modus te selecteren, waarin deze Mercedes-Benz lomer op het gaspedaal reageert. Hij vertoont ondanks zijn hoge massa een probleemloos weggedrag, alleen reageren de schokdempers wat stoterig op hoge verkeersdrempels. Ach, zelfs de fijnste collega heeft toch een enkel onhebbelijkheidje? Daar valt uitstekend mee te leven.

www.louwman.nl

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Rivierenland Business is een uitgave van Van Munster Media