Column Goud & Kobalt: Maak van je bedrijf een merk!
Een oorsprong, een overtuiging, een doel… het merk zit al in je bedrijf. Ook in dat van jou. Doodzonde dat je daar niets mee doet. Want dit is wat jou anders maakt dan anderen. De enige echte reden waarom mensen bewust voor je kiezen. Het verschil tussen het hebben van een bedrijf, en het zijn van een merk. Besef je dat?
Te vaak zie je dat bedrijven hun ziel en zaligheid in hun werk steken, maar er zomaar een nietszeggend logo op de deur gooien. Een grote misvatting is de gedachte: “Ach, het bedrijf loopt wel goed. Ze weten wie ik ben.” Maar nee, zo werkt het niet. Natuurlijk, jouw klanten weten wie je bent. Zij hebben ervaring met je producten of diensten en blijven misschien loyaal. Maar zelfs zij kunnen geen goede ambassadeurs voor je zijn als ze telkens moeten zeggen: "Het ziet er niet uit, maar het is écht goed." Je mist een enorme kans als je merk niet weerspiegelt wat je bedrijf werkelijk is.
En wat als mensen je niet kennen? Hoe moeten zij dan het onderscheid maken tussen een aftandse zaak en een kwalitatief bedrijf? Het beeld dat je uitstraalt bepaalt of mensen zich aangetrokken voelen, en uiteindelijk ook of ze voor jou kiezen. Je merk is je identiteit naar buiten toe. Dat verdient aandacht. En begrijp me niet verkeerd. Het gaat niet om mooi of lelijk. Het gaat om consistentie, echtheid, en uitstraling. Een sterk merk klopt aan alle kanten. Het is een verlengstuk van wat er intern gebeurt: jouw waarden, cultuur en missie. Het karakter dat je naar buiten uitstraalt, moet aansluiten bij het karakter dat je intern hebt. Alleen dan voelt het authentiek, en alleen dan voelen mensen zich verbonden. Heel belangrijk, want dit is de reden waarom klanten voor jou kiezen, en niet voor de concurrent.
Het creëren van een merk is geen oppervlakkig gedoe. Het is een investering in je geloofwaardigheid, je herkenbaarheid en je toekomst. Dat moet je bloedserieus nemen. Want het zorgt ervoor dat klanten zich kunnen identificeren met jouw bedrijf. Wanneer je merk consistent en sterk is, en het helemaal aansluit met wie jij bent, wordt het een onderdeel van hoe je je bedrijf runt. Echt waar. Hoe je communiceert, hoe je je producten presenteert, welke diensten je verder ontwikkelt. En hoe je klanten zich bij jou voelen.
Doodzonde om dit te laten liggen.
Je hebt het merk al in handen, je moet het alleen eruit laten. Zonder een sterk merk wordt je bedrijf een anoniem iets in de markt, waar mensen langs kunnen lopen zonder op te merken wat je daadwerkelijk te bieden hebt. Maar met een merk wordt je bedrijf iets waar mensen zich mee willen verbinden, dat ze onthouden, en waar ze anderen vol trots over vertellen.
Het verschil tussen gewoon een bedrijf zijn en een merk zijn is dus cruciaal. En het kost zo weinig moeite… waarom zou je dat laten liggen?
Column Goud & Kobalt - De zonden van middelmatigheid
Fotografie: Sascha Waack
Jamie
www.goudenkobalt.nl