Medewerker uit doelgroepenregister groeit met sprongen bij Via Chass
Soms heeft iemand meer in zijn mars dan je verwacht. Zo overtrof een nieuwe medewerker, afkomstig uit het doelgroepenregister, van meet af aan de verwachtingen bij Via Chassé. “We kunnen met een gerust hart steeds meer dingen aan hem overlaten en daarmee ontstaat ruimte binnen ons bedrijf om eventueel nog een kandidaat met een rugzakje te begeleiden,” zegt directeur-eigenaar Sebastiaan Gielens. “Daarover lopen momenteel gesprekken.”
Iedereen komt weleens in aanraking bij de producten die bij Via Chassé in Maurik in het magazijn liggen. “Als importeur van huishoudelijke artikelen en schrijfwaren leveren we aan grote retailketens in Europa, zoals Action en Blokker,” vertelt Gielens. “Het bedrijf bestaat 46 jaar en toen mijn vader het in 33 jaar geleden overnam, kwam de focus op import van producten uit China en India te liggen. Daarbij werken we volgens het principe van private label: we kopen ze in en laten ze produceren naar specificaties van de klant. Ja, zelfs bij een rol tape of een wc-borstel. Sollicitanten en andere bezoekers reageren weleens verbaasd als we door het magazijn lopen en uitleggen dat we géén voorraad hebben. Wat we doen is stockeren voor onze klanten. Altijd met een buffer van een paar weken, zodat er nooit tekorten ontstaan wanneer ineens de consumentenverkoop stijgt of er een boot uit Azië vertraging oploopt.” Via Chassé staat er volgens Gielens heel gezond voor. “Sinds mijn aanstelling als directeur, tien jaar geleden, groeien we continu met onze succesvolle klanten mee.”
Positieve instelling
Wie ook grote stappen voorwaarts zet is de medewerker die vorig jaar vanuit het doelgroepenregister binnenkwam. “Een jongen die belemmeringen ervaart vanuit zijn autisme en hierdoor dingen anders doet en ervaart dan gemiddeld,” verklaart Tom Bronk, adviseur werk & inkomen voor de gemeenten Buren en Neder-Betuwe. “Hij zat al langere tijd in de bijstand en nadat we hem voorgesteld hadden bij Via Chassé, kwam het tot een proefplaatsing. Daaruit rolde een arbeidscontract, gebaseerd op een loonwaardenonderzoek en loonkostensubsidie.” Gielens: “De medewerker heeft wat meer tijd nodig, maar je zou hem eens een week moeten meemaken: fantastisch! We begonnen met hem heel eenvoudige taken te geven, die hij zo goed oppakte, dat we daarna telkens konden opschalen. Dat komt mede door zijn positieve instelling, want hij denkt in mogelijkheden. Voor ons een kwestie van goede 1:1-begeleiding. Hij kijkt mee en zodra hij aangeeft dat hij het begrijpt, kunnen we hem echt een opdracht toevertrouwen. Ik besef dat het niet met elke kandidaat uit het doelgroepenregister zo makkelijk werkt, maar als iemand wil en simpele taken aankan, kom je met persoonlijke begeleiding een heel eind. Die capaciteit hebben wij nu grotendeels beschikbaar voor een volgende kandidaat. Trouwens, er werkt hier al achttien jaar iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt.”
Iemand een kans geven?
Ondernemers die geïnspireerd zijn geraakt door dit verhaal en kandidaten een kans willen geven kunnen vrijblijvend contact opnemen met Tom Bronk, adviseur werk & inkomen (tbronk@buren.nl" rel="nofollow" target="_blank">tbronk@buren.nl) of via het WerkgeversServicepunt Rivierenland (info@wsprivierenland.nl / 088 9375199). Het WSP betreft een samenwerking tussen UWV, Werkzaak Rivierenland en de gemeenten Buren, Culemborg, Maasdriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Betuwe, West Maas en Waal en Zaltbommel.
Op de foto: Tom Bronk en Sebastiaan Gielens.