Column Goud & Kobalt
Oké. Het is tijd om te stoppen met zeuren over de krapte op de arbeidsmarkt. Ik ga je helpen met wat cijfertjes. Let op.
Fotografie: Sascha Waack
De banen liggen voor het oprapen en de concurrentie is moordend. Maar dat betekent niet dat het onmogelijk is. Verre van. Volgens het rapport uit Global Talent Trends van LinkedIn staat 70% van de werkende mensen open voor een nieuwe job. Yep. Dat zijn in Nederland bijna 7 miljoen mensen. Dat is dus los van de mensen die op dit moment werkloos zijn.
Een flinke groep, dus. En toch reageert niemand op je vacature? Dan zul je het probleem waarschijnlijk bij jezelf moeten zoeken. Je bent simpelweg niet aantrekkelijk genoeg. Confronterend. I know. Want voor je gevoel doe je er alles aan. Jij weet dat het grootste deel van de werkzoekenden het salaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden als de hoogste prioriteit heeft… Dus probeer je met man en macht op te boksen tegen de bizarre aanbiedingen van je concurrenten. Een pingpongtafel is tot daar aan toe, maar als MKB-er kun je niet blijven strooien met extravagante bedrijfsuitjes en onbeperkte vakantiedagen.
Gelukkig staat op plek 2 van die prio-lijst ‘cultuur en werksfeer’. Zo’n 40% vindt dit het állerbelangrijkst. 40%. Dat zijn 2,7 miljoen mensen. Als je het niet kunt winnen op voorwaarden, dan zit daar je ideale kandidaat. En geloof me. Dat is ook precies de groep waar je ze wil vinden. Als jij met je bedrijfscultuur voldoet aan de verwachting van die kandidaat, blijft die gemiddeld 2,5x langer op hun plek.
Dan heb je natuurlijk te maken met je regio. Mensen zijn tegenwoordig minder bereid om ver te reizen voor hun werk dan vroeger. De gemiddelde woon-werk afstand is op dit moment 22 kilometer. Dat betekent dat er op een redelijke reisafstand rondom je bedrijf gemiddeld 49.000 mensen wonen die openstaan voor een nieuwe baan én de bedrijfscultuur als hoogste prioriteit hebben.
Volg je me nog?
Gemiddeld 49.000 mensen in je regio. Maar die zijn niet allemaal gekwalificeerd voor de baan die op hebt staan. Ik heb daarom voor onszelf even uitgezocht hoeveel procent van de werkenden grafisch vormgever is: 0,18%. Dat wil zeggen dat er 88 designers in onze regio zitten die én open staan voor een nieuwe baan én niet per se voor het hoogste salaris gaan. En ik weet zeker dat er voor jouw functieprofiel ook een behoorlijke groep te vinden is.
Grappig wel. Want toen wij onze vacature online knalden kregen we 101 sollicitaties binnen. Gewoon op LinkedIn. Zonder wervingsbudget. Een bovengemiddelde prestatie als ik mijn eigen berekeningen moet geloven. Ons geheim? We schreven een bloedeerlijke vacaturetekst. Alle kaarten op tafel, tot het naïeve aan toe. Onze krachten én zwaktes, de leuke taken én de kklussen. We topten het af met originele slogans die bij ons merk passen en zetten bovenal ons karakter en de werksfeer op de voorgrond. Zonder pingpongtafel.
Dus stop met klagen en begin met communiceren. Eerlijk, authentiek en aantrekkelijk.
Thomas Kristian Teerink
www.goudenkobalt.nl
Column Goud & Kobalt - De zonden van middelmatigheid
Fotografie: Sascha Waack
Thomas Kristian Teerink
www.goudenkobalt.nl