Column FSV

Magazines | Rivierenland Business nummer 3 2013

Een succesvolle

fusie of overname

Een goede ondernemer durft zich regelmatig de vraag te stellen waar hij staat met zijn onderneming. Niet alleen die vraag is van belang maar ook zeker de vraag: ‘Waar gaan we heen met de onderneming? Welke markten ga ik betreden? Kan ik nog groeien en zo ja hoe bereik ik die groei? Moeten we zelfstandig blijven of samenwerking zoeken? Kortom fuseren, overnemen of overdragen?’ De reden voor een fusie of overname is dus vaak strategisch van aard. Een fusie of overname kan leiden tot lagere kosten, meer groei, een grotere afzetmarkt en uitbreiding van kennis en middelen.

FSV Corporate Finance adviseert ondernemers die in of voor een fusie-of overnametraject staan door objectief naar de onderneming en/of de ondernemer te kijken.

De specialisten van FSV Corporate Finance hebben een jarenlange ervaring op het gebied van fusie en overname en het begeleiden van deze trajecten. Hierbij hoort ook het bepalen van de waarde van een onderneming en het voeren van de onderhandelingen in het gehele proces. Voor de fiscale en juridische aspecten wordt gebruik gemaakt van de specialisten van FSV Accountants + Adviseurs en voor het in beeld brengen van risico’s bij met name grotere ondernemingen worden de specialisten van FSV Risk Advisory ingezet.

Naast alle juridische, fiscale en bedrijfseconomische aspecten hebben de adviseurs van FSV Corporate Finance ook

zeker oog voor de sociale aspecten. Hoe gaan de ondernemingen verder na het fusie- of overnametraject. Wat wordt de rol van de nieuwe ondernemer en wat zijn de gevolgen voor het personeel? Zijn de cultuurverschillen tussen de ondernemingen overbrugbaar? Juist deze aspecten zijn vaak bepalend voor het al dan niet slagen van een fusie of overname en mogen niet onderschat worden. Daar moet dus helder en duidelijk over gecommuniceerd worden.

Een fusies of overname zorgt altijd voor sterke emotionele reacties. Voor alle betrokkenen zal er iets veranderen en men vraagt zich daarbij af wat die verandering voor hen betekent.

Dit aspect zal met name ook bij klanten spelen. Wat gaat er voor hen veranderen?

Veel onzekerheid is al weg te nemen door tijdens het traject over dit soort aspecten na te denken. Het opstellen van een plan dat aandacht besteedt aan de sociale effecten van een fusie of overname en dat plan ook kenbaar maken aan alle betrokkenen, draagt bij een breder draagvlak. Fusies en overnames zijn zeer ingrijpende processen. Om succesvol zijn moet het hele plaatje kloppen. Laat je daarom altijd goed adviseren!

Wilt u meer informatie of advies ?

Neem dan contact op met FSV Corporate

Finance. Geurt Hogenbirk AA RAB,

(0418-579679 of g.hogenbirk@fsvcf.nl).

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by