MARCJANSSEN tapijten kiest voor verantwoord ondernemen

Magazines | Rivierenland Business nummer 3 2013

Rabobank West Betuwe: de klant aan het woord

MARCJANSSEN tapijten kiest

voor verantwoord ondernemen

Tekst Pien Koome fotografie Cees van Esch

Rabobank West Betuwe staat middenin de samenleving. Bij de benadering van klanten staan de begrippen ‘betrokken, persoonlijk en dichtbij’ centraal. Op zakelijk gebied is ook maatschappelijk verantwoord ondernemen een belangrijke kernwaarde van de bank. Dit geldt ook voor MARCJANSSEN tapijten uit Waardenburg. Het familiebedrijf, dat is gespecialiseerd in handgemaakte tapijten, opereert zowel nationaal als internationaal in de top van het segment. Eerlijke en duurzame productie is vanaf de oprichting uitgangspunt.

De entree van de imposante Grand Store van MARCJANSSEN tapijten aan de Holweistraat in Waardenburg is uiteraard voorzien van een prachtig handgeknoopt tapijt dat de entree een warme uitstraling geeft. De wanden bij de receptie zijn gevuld met kleurrijke sfeerfoto’s van prestigieuze hotels uit de hele wereld: van Sevilla en Rome tot Dubai en New York doen opdrachtgevers graag een beroep op de expertise van Rogier en Marc Janssen. Het familiebedrijf werkt in eigen land nauw samen met gerenommeerde interieurzaken, interieurarchitecten en designkantoren bij het ontwerpen van collecties op maat voor hotels uit het topsegment, het bedrijfsleven en voor particuliere opdrachtgevers. Wereldwijd werkt MARCJANSSEN via designkantoren als Philippe Starck aan grote projecten voor vijf sterren hotels als Four Seasons in Sint Petersburg, Fairmont & Raffles, The Savoy in London en het zeven sterren Burj Al Arab Hotel in Dubai.

Trendsetter

Tijdens een rondleiding in de met zorg ingerichte Grand Store van ruim 3500 vierkante meter wordt duidelijk hoe groot de diversiteit in de collecties is: overzichtelijk hangen custom made tapijten en opvallend moderne dessins naast klassieke berbers en worden traditionele motieven afgewisseld met bijzondere structuren en materialen als vilt, zijde en eeuwenoude tapijten. Ook de prijzen variëren: van circa vijfhonderd euro tot een pronkstuk van anderhalve ton. MARCJANSSEN tapijten is trendsetter in de branche en werkt met topontwerpers en gerenommeerde designers. Toch zijn Marc en Rogier Janssen wars van sterallures. De beide broers raakten al op jonge leeftijd betrokken bij de tapijtenhandel door de gedrevenheid van hun vader Frits Janssen. Hij importeerde als één van de eerste ondernemers in ons land handgeknoopte tapijten rechtstreeks uit Nepal. Samen met een Tibetaanse familie zorgde hij ervoor dat er vanaf het eerste tapijt op een eerlijke manier handel werd gedreven, zodat ook de ambachtslieden in Azië een menswaardig bestaan konden leiden dankzij de verkoop. “Ver voordat de term maatschappelijk verantwoord ondernemen gemeengoed werd, gaf mijn vader hier al inhoud aan”, laat Marc Janssen weten. “In 1970 startte hij met het samenstellen van unieke collecties; zijn passie voor het vakmanschap versterkte de band met lokale knoperijen. Mijn broer Rogier en ik zetten ons sinds tien jaar in om deze duurzame samenwerking en het gebruik van natuurlijke grondstoffen verder uit te breiden.” Inmiddels is MARCJANSSEN tapijten een mondiale speler met een eigen designteam en vestigingen in Nederland en Dubai.

Synergie

Tijdens het gesprek met de bevlogen ondernemers is ook accountmanager grootzakelijk Martijn Anemaat van Rabobank West Betuwe aanwezig. Hij benadrukt dat de visie en missie van MARCJANSSEN tapijten uitstekend aansluit bij de bank. “Ook op strategisch niveau is door de jarenlange samenwerking synergie ontstaan. Bij investeringen en uitbreidingen brengen we gezamenlijk een toekomstperspectief in kaart.” Marc en Rogier onderschrijven het belang van een lokale bank die bij beslissingen op internationaal niveau als sparringpartner meedenkt. “Door verregaande kennis van ons bedrijf wordt groei op een verantwoorde manier gefaciliteerd; ook op het gebied van risicomanagement, betalings- en leveringsvoorwaarden en voorfinanciering neemt de bank ons veel werk uit handen. Er wordt niet vanuit het hoofdkantoor uitsluitend naar cijfers gekeken, maar dankzij de persoonlijke betrokkenheid van Martijn als accountmanager wordt er vanuit onze visie gehandeld. Als we bijvoorbeeld in China willen inkopen, neemt Martijn contact op met de Rabobank-vestiging in Hongkong, zodat we snel en betrouwbaar kunnen schakelen.”

Care & Fair

Ook op het gebied van verantwoord ondernemen loopt de visie van MARCJANSSEN tapijten parallel met Rabobank West Betuwe. “Voor ons is dit geen marketinginstrument”, stelt Marc met nadruk. “Het zit in onze genen. Eerlijk zaken doen met duurzame producten staat altijd centraal.” Dit blijkt onder andere uit Care & Fair, een organisatie die werd opgericht door Frits Janssen om kinderarbeid bij de productie van tapijten te bestrijden. Inmiddels is Care & Fair een wijdvertakte organisatie die in India, Nepal en Pakistan scholen en klinieken heeft gerealiseerd om de situatie van tapijtknopers en hun familie te verbeteren. MARCJANSSEN steunt de projecten financieel en regelmatig wordt ter plekke gekeken of scholing en gezondheidszorg naar wens verlopen. “Door de korte lijnen blijft er niets aan de strijkstok hangen”, weet Rogier. “Bijzonder is dat Care & Fair in ons land op veel sympathie kan rekenen. Recent is in samenwerking met magazine Residence een actie opgezet waarbij BN-ers als Frederique van de Wal, Piet Paris, Humberto Tan en Tjitske Reidinga ieder een eigen tapijt hebben ontworpen ten behoeve van Care & Fair. Een groot succes dat zelfs op tv veel aandacht kreeg. Op deze manier geven we iets constructiefs terug aan de mensen waar we intensief mee samenwerken.”

www.rabobankwestbetuwe.nl

www.tapijten.nl

www.care-fair.org

De entree van de imposante Grand Store van MARCJANSSEN tapijten aan de Holweistraat in Waardenburg is uiteraard voorzien van een prachtig handgeknoopt tapijt dat de entree een warme uitstraling geeft. De wanden bij de receptie zijn gevuld met kleurrijke sfeerfoto’s van prestigieuze hotels uit de hele wereld: van Sevilla en Rome tot Dubai en New York doen opdrachtgevers graag een beroep op de expertise van Rogier en Marc Janssen. Het familiebedrijf werkt in eigen land nauw samen met gerenommeerde interieurzaken, interieurarchitecten en designkantoren bij het ontwerpen van collecties op maat voor hotels uit het topsegment, het bedrijfsleven en voor particuliere opdrachtgevers. Wereldwijd werkt MARCJANSSEN via designkantoren als Philippe Starck aan grote projecten voor vijf sterren hotels als Four Seasons in Sint Petersburg, Fairmont & Raffles, The Savoy in London en het zeven sterren Burj Al Arab Hotel in Dubai.

Trendsetter

Tijdens een rondleiding in de met zorg ingerichte Grand Store van ruim 3500 vierkante meter wordt duidelijk hoe groot de diversiteit in de collecties is: overzichtelijk hangen custom made tapijten en opvallend moderne dessins naast klassieke berbers en worden traditionele motieven afgewisseld met bijzondere structuren en materialen als vilt, zijde en eeuwenoude tapijten. Ook de prijzen variëren: van circa vijfhonderd euro tot een pronkstuk van anderhalve ton. MARCJANSSEN tapijten is trendsetter in de branche en werkt met topontwerpers en gerenommeerde designers. Toch zijn Marc en Rogier Janssen wars van sterallures. De beide broers raakten al op jonge leeftijd betrokken bij de tapijtenhandel door de gedrevenheid van hun vader Frits Janssen. Hij importeerde als één van de eerste ondernemers in ons land handgeknoopte tapijten rechtstreeks uit Nepal. Samen met een Tibetaanse familie zorgde hij ervoor dat er vanaf het eerste tapijt op een eerlijke manier handel werd gedreven, zodat ook de ambachtslieden in Azië een menswaardig bestaan konden leiden dankzij de verkoop. “Ver voordat de term maatschappelijk verantwoord ondernemen gemeengoed werd, gaf mijn vader hier al inhoud aan”, laat Marc Janssen weten. “In 1970 startte hij met het samenstellen van unieke collecties; zijn passie voor het vakmanschap versterkte de band met lokale knoperijen. Mijn broer Rogier en ik zetten ons sinds tien jaar in om deze duurzame samenwerking en het gebruik van natuurlijke grondstoffen verder uit te breiden.” Inmiddels is MARCJANSSEN tapijten een mondiale speler met een eigen designteam en vestigingen in Nederland en Dubai.

Synergie

Tijdens het gesprek met de bevlogen ondernemers is ook accountmanager grootzakelijk Martijn Anemaat van Rabobank West Betuwe aanwezig. Hij benadrukt dat de visie en missie van MARCJANSSEN tapijten uitstekend aansluit bij de bank. “Ook op strategisch niveau is door de jarenlange samenwerking synergie ontstaan. Bij investeringen en uitbreidingen brengen we gezamenlijk een toekomstperspectief in kaart.” Marc en Rogier onderschrijven het belang van een lokale bank die bij beslissingen op internationaal niveau als sparringpartner meedenkt. “Door verregaande kennis van ons bedrijf wordt groei op een verantwoorde manier gefaciliteerd; ook op het gebied van risicomanagement, betalings- en leveringsvoorwaarden en voorfinanciering neemt de bank ons veel werk uit handen. Er wordt niet vanuit het hoofdkantoor uitsluitend naar cijfers gekeken, maar dankzij de persoonlijke betrokkenheid van Martijn als accountmanager wordt er vanuit onze visie gehandeld. Als we bijvoorbeeld in China willen inkopen, neemt Martijn contact op met de Rabobank-vestiging in Hongkong, zodat we snel en betrouwbaar kunnen schakelen.”

Care & Fair

Ook op het gebied van verantwoord ondernemen loopt de visie van MARCJANSSEN tapijten parallel met Rabobank West Betuwe. “Voor ons is dit geen marketinginstrument”, stelt Marc met nadruk. “Het zit in onze genen. Eerlijk zaken doen met duurzame producten staat altijd centraal.” Dit blijkt onder andere uit Care & Fair, een organisatie die werd opgericht door Frits Janssen om kinderarbeid bij de productie van tapijten te bestrijden. Inmiddels is Care & Fair een wijdvertakte organisatie die in India, Nepal en Pakistan scholen en klinieken heeft gerealiseerd om de situatie van tapijtknopers en hun familie te verbeteren. MARCJANSSEN steunt de projecten financieel en regelmatig wordt ter plekke gekeken of scholing en gezondheidszorg naar wens verlopen. “Door de korte lijnen blijft er niets aan de strijkstok hangen”, weet Rogier. “Bijzonder is dat Care & Fair in ons land op veel sympathie kan rekenen. Recent is in samenwerking met magazine Residence een actie opgezet waarbij BN-ers als Frederique van de Wal, Piet Paris, Humberto Tan en Tjitske Reidinga ieder een eigen tapijt hebben ontworpen ten behoeve van Care & Fair. Een groot succes dat zelfs op tv veel aandacht kreeg. Op deze manier geven we iets constructiefs terug aan de mensen waar we intensief mee samenwerken.”

www.rabobankwestbetuwe.nl

www.tapijten.nl

www.care-fair.org

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by