De Stelling
‘Zorg moet mensenwerk blijven’
De zorgvraag neemt toe, terwijl het personeelsaanbod afneemt. De sector probeert door vernieuwende producten zoals zorg-tv de kwaliteit te waarborgen. Maar moet zorg niet gewoon mensenwerk blijven? Vier specialisten uit de zorg geven hun reactie.
Marij Kervel, directeur Academie Zorg en Welzijn ROC Rivor
“Ik ben het hartgrondig eens met deze stelling. In het bieden van goede zorg ben je zelf het belangrijkste instrument! Dit is wat we leerlingen die kiezen voor een opleiding in de zorg nadrukkelijk leren. Tijdens de opleiding tot Helpende, Verzorgende en Verpleegkundige besteden we bij ROC Rivor dan ook veel aandacht aan wie je als persoon bent en hoe je de goede verbinding maakt met de zorgvrager. Wanneer je zorg en ondersteuning nodig hebt, ben je afhankelijk van de zorgverlener. Of dat nu een specialist, verpleegkundige of verzorgende is. Dan is het fijn wanneer hij of zij aandacht voor je heeft en zorg op maat biedt. Nieuwe technologieën stellen ons steeds meer in staat om de zorg makkelijker en efficiënter aan te bieden. Dat is mooi, maar dit zal de zorgverlener in mijn optiek nooit vervangen! Zorg is en blijft mensenwerk. Als belangrijkste opleidingsinstituut voor de zorg- en welzijnssector in Rivierenland, blijven wij bij ROC Rivor daarom de mens nadrukkelijk centraal stellen in het onderwijsprogramma voor de zorgverleners van de toekomst.
ROC Rivor, Bachstraat 1, 4003 KZ Tiel,
tel. 0344-656200, info@rocrivor.nl, www.rocrivor.nl
Frits van Es, directeur, bestuurder SZR
“Zorgland is in beweging. Er is in de toekomst minder geld beschikbaar. Mensen worden ouder en de periode met kwalen wordt langer. Er moet dus met minder geld méér worden gedaan. Zorgcentra Rivierenland focust zich op de complexe 24 uurs verzorging en behandeling. Wij zien dat als een maatschappelijke opdracht. De toenemende vraag naar zorg blijft, want cliënten en patiënten veranderen niet door een andere financiering!
Wij bieden complexe zorg binnen de zorgcentra en professionele zorg bij mensen thuis. Door gemotiveerde medewerkers. Zorg moet mensenwerk blijven!â€
Anneke Krakers, WelzijnNederland
“Natuurlijk moet zorg mensenwerk blijven. Maar ik vind ook dat we volop en slim gebruik moeten maken van alle mogelijkheden die de moderne tijd ons biedt. Dus soms is er hulp van een robot en soms wordt een hulpverleningsgesprek een online chat. Dat soort dingen. Ik denk wel eens dat dit voor de professionals in zorg en welzijn moeilijker is dan voor onze patiënten en cliënten. Professionals moeten hieraan wennen maar mijn ervaring is dat als ze meegaan met hun tijd er voldoende mensenwerk en dus ook aandacht voor de mens overblijft.â€
Leendert Kamerling, Arbo Branche Advies
“Werknemers in de zorg passen zich voortdurend aan wisselende omstandigheden aan. Daarbij zijn werkdruk en psychosociale druk meer regel dan uitzondering. De zorg voor de ander is de drijfveer die er toe kan leiden dat grenzen worden bereikt en zelfs overschreden. Dit gedrag maakt dat er onnodige uitval plaatsvind met alle gevolgen van dien. Door deze en andere specifieke zorg-risico’s tijdig en juist in kaart te brengen, kunnen de nodige maatregelen worden getroffen waardoor de zorg ook echt mensenwerk kan blijven. ARBRAD stelt ook voor uw organisatie graag een Risico Inventarisatie en Evaluatie op.â€
RIVIERENLAND business | nummer 3 | juli 2013
ZORGsector