Column Goud & Kobalt: Wees de enige keuze.
Fotografie: Sascha Waack
Concurrentie is er altijd, daar kun je niet omheen. En toch is het mogelijk om de enige keuze te zijn. Alleen niet voor iedereen.
Gelukkig maar.
Als de keuze groot is, wordt kiezen moeilijker. Je potentiële klant wordt overweldigd door opties. Er zijn talloze bedrijven die precies hetzelfde aanbieden als jij. Ze kopiëren elkaar, schreeuwen om aandacht, zetten in op lage prijzen of tijdelijke hypes. Maar waarom kiest een klant dan toch voor één specifieke ondernemer?
Blinde gok? Goede referenties? Kan. En vaak is het iets anders.
Neurowetenschapper Gerald Zaltman stelt dat 95% van onze aankoopbeslissingen onbewust worden genomen. Snel, intuïtief, emotioneel. Ons brein scant razendsnel, ontwikkelt voorkeur nog vóórdat we het doorhebben. We kiezen op gevoel en rechtvaardigen die keuze later pas met logica.
Blijf je doen wat anderen doen? Dan is het afwachten tot iemand per ongeluk voor jou kiest. Als je de enige keuze wil worden, moet je precies die prikkel zijn waar je klant instinctief op aan gaat. Een prikkel die raakt op emotie: branding.
Je aanbod hoeft niet uniek te zijn. De manier waarop je het presenteert, wél. Merken die ergens voor staan, winnen. Niet omdat ze het hardst roepen, maar omdat ze herkenbaar en onvergetelijk zijn. Geen slap compromis of grijze middenweg, maar een merk dat klopt. Dat aantrekt of afstoot, maar in ieder geval raakt.
Jij hebt iets te zeggen. Anders zou je niet doen wat je nu doet. Maar zeg je het ook? Of verstop je je nog achter veilige keuzes en vage beloftes?
Durf te kiezen. Durf anders te zijn. Alleen zo word jouw bedrijf de enige keuze.
Thomas Kristian Teerink
www.goudenkobalt.nl