E-Forum: Tuinbouwsector is van nationale betekenis

Magazines | Rivierenland Business nummer 4 2012

‘Tuinbouwsector in Rivierenland is van nationale betekenis’

De tuinbouw in Rivierenland is van groot sociaaleconomisch belang, regionaal en landelijk. Het is een bloeiende sector met veel mogelijkheden en toonaangevende bedrijven. De combinatie van de tuinbouwclusters, logistieke assen, wetenschap en innovatie brengt veel kansen met zich mee. Aan de hand van een e-forum laat de redactie van Rivierenland Business een aantal partijen aan het woord.

De tuinbouw in het

Rivierengebied is

belangrijk voor de

Nederlandse economie

Frank Engelbart: “Jazeker, met circa 10% van de Nederlandse tuinbouw in dit gebied dragen we flink bij aan de totale Nederlandse economie (dit is in belangrijke mate gestoeld op tuinbouw, export en transport.)”

Ferry Hollinger: “Zie het rapport van van mei 2011 van Buck Consultants: Wij zijn het tweede tuinbouwgebied van Nederland. Dit betreft de hele Betuwe en niet alleen het Rivierengebied.”

Debbie van der Hoorn: “Sowieso is de Nederlandse tuinbouw en het cluster daaromheen van veredelaars, machinebouw, dienstverleners etc. heel belangrijk voor de Nederlandse economie. Nederland is de tweede exporteur van land- en tuinbouwproducten in de wereld. Met een aandeel van 10% van de tuinbouw in Nederland telt Rivierenland daarin zeker mee.”

Wils Kloos: “Uit een studie van BCI 2011 in opdracht van de provincie is geconstateerd dat de tuinbouwsector in Rivierenland van nationale betekenis is door omvang (toegevoegde waarde en werkgelegenheid), verscheidenheid en internationale oriëntatie (veel bedrijven exporteren). Alles bij elkaar opgeteld (de 5 clusters) vormen we het tweede of derde belangrijk tuinbouwgebied. We moeten dat wel goed uitdragen.”

Henk Kolbach: “De tuinbouw is een hele belangrijke sector voor de economie in Nederland. De tuinbouwsector produceert een product dat bijdraagt aan economische groei. Dit laatste kan van de hoog geprezen dienstensector niet gezegd worden.”

Frans Moree: “Omdat de Betuwse tuinbouw een wezenlijk onderdeel is van de Nederlandse tuinbouw (10% volgens onderzoek) is deze tuinbouw ook belangrijk voor de Nederlandse economie. Daar komt bij dat enkele onderdelen van de Betuwse tuinbouw (fruitteelt en laanboomteelt) zelfs landelijk en internationaal grote bekendheid genieten.”

Kees Pieters: “Bij de evaluatie van het beleid met betrekking tot Betuwse Bloem is door het LEI becijferd dat de tuinbouw hier 10% van de nationale tuinbouw omvat, die op haar beurt weer een grote bijdrage levert aan de Nederlandse handelsbalans. Ja zeker dus.”

De Betuwse Bloem is

onmisbaar voor de

tuinbouwsector in het

Rivierengebied.

Frank Engelbart: “Onmisbaar is een groot woord. Ik zou het in twee delen willen knippen:

1) Tuinbouw is onmisbaar voor het Rivierengebied (economie, werkgelegenheid, landschap).

2) Betuwse Bloem faciliteert de verdere ontwikkeling en bloei van de tuinbouw. Dat kun je op zich wel missen (tuinders gaan toch wel door), maar door samen zaken op te pakken kun je wel helpen. Ik denk aan: bestuurlijk (publiekprivaat) de gelederen sluiten vanuit het belang, maar ook aan beter op de kaart, meer trots, samen sterk staan, wij-gevoel en tot slot via concrete samenwerkingsprojecten zorgen dat ondernemers beter kunnen ondernemen. Dat kan zijn in randvoorwaardelijke sfeer (handreikingen), in praktische support (leergang ondernemersvaardigheden, energiescan, MVO-scan) maar ook strategische issue (containerterminal Medel).”

Ferry Hollinger: “Onmisbaar is niemand, maar door er een collectief van te maken heeft Greenport Betuwse Bloem landelijk een sterkere positie verkregen en is er door de samenwerking binnen de Betuwe en haar verschillende tuinbouwclusters (fruitteelt, boomkwekerij, paddenstoelenteelt en de glastuinbouw sierteelt en -groente) een versterking van de tuinbouw gerealiseerd door de kennis- en ervaringsuitwisseling.” 

Debbie van der Hoorn: “Het zou mooi zijn als het straks zo’n toegevoegde waarde heeft, dat alle partijen het niet willen missen. Daarvoor is het belangrijk dat de komende jaren ondernemers, overheden,

vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en kennisinstellingen samen de handschoen oppakken. Ik geloof echt dat we dan het tuinbouwcluster in Rivierenland kunnen laten groeien. Door ondernemers sterker te maken, gezamenlijk te innoveren, gezamenlijk het gebied te promoten en nieuwe internationale kansen te grijpen!”

Wils Kloos: “De Betuwse Bloem is een netwerk van bedrijven en organisaties waarin alle partijen zich verbinden aan een gemeenschappelijke visie, ambitie en doel. Zij is het gezicht van de tuinbouw naar buiten toe. In het netwerk werken de drie O’s samen: ondernemers, onderwijs en overheid.”

Henk Kolbach: “De Betuwse Bloem kan een positieve bijdrage leveren ter versterking van de sector.”

Frans Moree: “Onmisbaar is wel sterk uitgedrukt, maar Betuwse Bloem is wel zeer belangrijk. Door een goede samenwerking van overheid en bedrijfsleven wordt een behoorlijke stimulans gegeven aan de tuinbouwontwikkeling.”

Kees Pieters: “De Betuwse Bloem heeft de krachten gebundeld en het belang van de tuinbouw aangetoond. Ook is door de publiekprivate samenwerking binnen de Betuwse Bloem het draagvlak voor de tuinbouw in de regio vergroot. De bereidheid om bij te dragen aan activiteiten voor de ontwikkeling van het tuinbouwcluster is groter dan ooit; meer dan 35 organisaties zijn nauw betrokken bij de uitwerkingen. Grootste bijdrage is de versterking van de samenwerking binnen de diverse tuinbouwketens en tússen de tuinbouwketens.”

Ondernemers zijn

betrokken bij de Betuwse Bloem

Frank Engelbart: “Ik zou liever zeggen: de koplopers (10%) weten inmiddels de weg en doen actief mee. Komende vier jaar moet de middengroep (50%) mee gaan doen en koplopers volgen. Vandaar dat we én dingen voor koplopers doen, maar ook voor de middengroep (zoals het continueren van de leergang ondernemersvaardigheden.)”

Ferry Hollinger: “Het is een ondernemers gestuurde organisatie dus de betrokkenheid kan nooit te groot zijn.”

Debbie van der Hoorn: “Greenport Betuwse Bloem is er niet alleen voor ondernemers, maar is er juist door ondernemers! Ondernemers zijn actief op alle plaatsen binnen het netwerk. Van deelname in projecten tot zitting in het Ondernemersinitiatief. Komende jaren gaan we investeren in het flink vergroten van die groep van betrokken ondernemers.

Wils Kloos: “Onze doelgroep zijn de ondernemers: zij zijn vertegenwoordigd in de 5 pacten en er is een overkoepelend ondernemersinitiatief van 14 ondernemers uit de diverse clusters en zij zijn actief betrokken bij specifieke thema’s als duurzaamheid, onderwijs & scholing, logistiek en kennis & innovatie en logistiek.”

Henk Kolbach: “Ondernemers zijn meer betrokken bij de Glaspacten van de Betuwse Bloem, dan bij de Betuwse Bloem.”

Frans Moree: “Dit is helaas niet juist. Nog teveel ondernemers voelen zich niet of te weinig betrokken bij de Betuwse Bloem. Hier moet nog veel aandacht aan worden geschonken.”

Kees Pieters: “Feit is dat een groep grote ondernemers uit de regio al van begin af aan hun verantwoording hebben genomen en participeren in diverse projecten en overlegverbanden; niet uit eigen belang (alleen), maar ook uit sectorbelang. Een zeer inspirerende groep!”

Er zit nauwelijks groei

in de tuinbouwsector

in Rivierenland

Frank Engelbart: “Oneens. Het is belangrijk om groei te definiëren en hoe je dat meet. Voor fruit geldt bijvoorbeeld dat het aantal bedrijven afneemt, maar areaal in ha iets groeit. Maar liever nog kijk ik naar hoe bedrijven het doen, en daarin zie je dat koplopers / goede ondernemers blijven groeien en snel afstand vergroten ten opzichte van de achterblijvers / potentiële stoppers. Dat heeft alles te maken met strategisch kiezen, ondernemen en innoveren.”

Ferry Hollinger: “Alles is relatief. De tuinbouw in de Betuwe is vorig jaar sneller gegroeid dan de landelijke ontwikkeling.”

Debbie van der Hoorn: “De ambitie is om de toegevoegde waarde van Greenport Betuwse Bloem in 2020 verdubbeld te hebben tot € 1,5 miljard. Groeipotentie is er dus zeker wel. Dit komt onder andere door de mondiaal sterk groeiende vraag naar voedsel en groen en de toetreding tot internationale markten. Groeimogelijkheden zitten met name in voortschrijdende schaalvergroting en de daarmee verband houdende hogere productiviteit en efficiency.”

Wils Kloos: “Momenteel heeft de tuinbouw last van de economische recessie, maar dat geldt voor vrijwel alle economische sectoren. In Rivierenland doet de tuinbouw het relatief beter dan landelijk, maar dit is nog geen reden om tevreden te zijn. Op de langere termijn zijn er wel degelijk groeikansen, ook internationaal. Van ondernemers wordt een steeds flexibelere en innovatievere houding gevraagd. Dat is nodig om te kunnen blijven concurreren. Daarom ondersteunen wij initiatieven van het RCT Rivierenland om kwekers hun marketingvaardigheden te laten bijscholen en het plan van Wageningen UR om op de proeftuin Randwijk een kennisloket tot stand te brengen dat bedrijven hulp biedt bij het toepassen van nieuwe technieken of vernieuwingen in de organisatie. En met de Kamer van Koophandel willen wij bedrijven ondersteunen die nieuwe markten willen gaan benaderen. Ook zien wij groeikansen in de combinatie van handel, verwerking en logistiek. Onze regio met haar goede verbindingen over weg, water en spoor biedt extra kansen die we willen verzilveren. Alles bij elkaar zijn er genoeg plannen en concrete acties om de sector in het Rivierengebied een voorsprong te geven.”

Henk Kolbach: “In de glastuinbouw Bommelerwaard en Neerijnen is tot op vandaag een constante groei en de vraag naar planologische ontwikkelingsruimte groeit nog steeds. Overheden realiseren zich dat onvoldoende.”

Frans Moree: “Mogelijk geen groei in oppervlakte, maar wel in omzet. En verder vinden er innovaties en vernieuwingen plaats. Ook de intensivering gaat door, bijvoorbeeld in de laanboomteelt de ontwikkeling van de pot-en containerteelt en bij de fruitteelt de groei van de kleinfruitteelt.”

Kees Pieters: “Op zich zal dat kloppen, maar Buck Consultants heeft in het voorjaar van 2011 onderzocht wat de economische kracht van de Betuwse Bloem nu werkelijk is. Het belang van de tuinbouw is al groter dan menigeen had gedacht (zie stelling 1), maar Buck ziet nog volop mogelijkheden voor verdere versterking van dit tuinbouwcluster en heeft daar diverse aanbevelingen voor gedaan, die nu zijn en worden opgepakt door het netwerk.

Zo is de organisatiegraad versterkt door de oprichting van een Stichting Greenport Betuwse Bloem en zijn vele nieuwe uitvoeringsprojecten in ontwikkeling. Daarvoor is €15 miljoen beschikbaar; via projecten zal dat budget nog verder oplopen.”

Wils Kloos

Debbie van der Hoorn

Deelnemers:

• Frank Engelbart, Programmamanager

Fruitpact, Partner Rijnconsult

• Ferry Hollinger, Adviesraad Greenport Betuwse Bloem, Ondernemersinitiatief

• Debbie van der Hoorn, Coordinator Betuwse Bloem binnen KvK Midden-Nederland

• Wils Kloos, Kernteam Betuwse Bloem, Oost NV

• Henk Kolbach, Glastuinbouwbestuurder LTO Noord Glaskracht

• Frans Moree, Stuurgroep Laanboompact, voorzitter Boomkwekersvereniging Opheusden e.o.

• Kees Pieters, Kernteam Betuwse Bloem,

Provincie Gelderland

Frank Engelbart

Kees Pieters

Ferry Hollinger

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by