De stelling
Gert-Jan Masselink,
Centraal Nederlands Incasso Bureau (CNIB)
ââ¬ÅHet belang van onze klanten staat bij het CNIB op de eerste plaats! Wij van het Centraal Nederlands Incasso Bureau (CNIB) te Tiel realiseren ons, dat openstaande facturen een grote bedreiging vormen voor de huidige economie. Vele ondernemingen gaan momenteel gebukt onder het slechte betalingsgedrag van hun debiteuren/schuldenaren. Wij hebben ervoor gekozen om deze organisaties actief te ondersteunen, door het aanbieden van effectieve incasso-oplossingen. Verliezen wij daarbij de menselijkheid uit het oog? Nee in tegendeel zelfs, omdat wij begrijpen dat er achter iedere debiteur een uniek verhaal schuilgaat. Wij maken dan ook een groot verschil tussen ââ¬Ëniet willenââ¬â¢ en ââ¬Ëniet kunnenââ¬â¢. Daarom overleggen wij vooraf met onze klanten over de te kiezen werkwijzen en oplossingen. Door deze persoonlijke aanpak bereiken wij een uitzonderlijk hoger slagingspercentage dan de traditionele incasso-dienstverleners. Zo biedt het CNIB een minnelijk traject aan, waarbij de debiteur bij de eerste aanmaning de kans krijgt om binnen 10 werkdagen de openstaande schuld te voldoen, aangevuld met slechts 50% van de wettelijk toegestane incassokosten. Via dit traject kunnen wij de financiële schade voor de debiteur beperken en geven wij onze klanten de kans om de relatie met de debiteur in stand te houden. Indien betaling uitblijft, bieden wij de mogelijkheid om aanmaningen persoonlijk te overhandigen bij particulieren of bedrijven thuis. Hiervoor wordt de pakketdienst van het CNIB ingezet, die met een pakketbus (ook wel ââ¬ËIncassobusââ¬â¢ genoemd) komt voorrijden. Wat wij hierbij realiseren, is het inbouwen van een extra contactmoment, waarbij wij samen met de debiteur naar concrete oplossingen (zoals betalingsregelingen) kunnen kijken. Bij onze oplossingen is een correcte omgangswijze met de debiteur van cruciaal belang, en zien wij onszelf als het visitekaartje van onze klanten. Wilt u een oplossing voor uw openstaande facturen? Maak dan samen met ons het plan van aanpak!ââ¬Â
www.cnibt.nl / post@cnibt.nl
tel. 0344-615085
Chantal Dijkstra,
Incasso NU!
ââ¬ÅIncasso NU! is het niet eens met de stelling. Te gechargeerd. Natuurlijk zijn er kantoren, die uitsluitend voor incasseren gaan. Maar niet elk kantoor denkt kortzichtig. Wij streven naar een tevreden klant. Die is er bij gebaat dat rekening wordt gehouden met afweging van de kosten ten opzichte van de baten. Niet tegen alle kosten maar (door) procederen of tot het uiterste gaan, maar zoeken naar een pragmatische oplossing, waarbij- mits dit mogelijk is- de relatie met debiteur (lees: klant), behouden blijft. Om die reden richten wij ons er op ook in een voorstadium onze klanten een goed en betrouwbaar advies te geven, juist met betrekking tot debiteurenbeheer (vóór de zaak uit handen wordt gegeven). Mocht een kwestie toch uitlopen op een incassozaak dan benaderen wij debiteur correct maar duidelijk en trachten wij de relatie tussen klant en debiteur niet te schaden. Regelmatig blijven debiteuren producten/diensten bij onze klanten afnemen.ââ¬Â
De Stelling
Deurwaarders en incassobureaus richten zich alleen op
incasseren, menselijkheid speelt hierbij nauwelijks een rol
Rivierenland Business nummer 3 2012
