Succesvolle samenwerking Helicon Bedrijfsopleidingen en Plantion

Magazines | Rivierenland Business nummer 1 2012

Tekst Pien Koome fotografie Karim de Groot

Onderwijs wordt steeds meer maatwerk: voortdurend worden door specialisten trainingen en

opleidingen ontwikkeld voor mensen die vanuit een werkende positie verder willen doorgroeien

of zich bij willen laten scholen. Helicon Bedrijfsopleidingen biedt werkenden de gelegenheid om maatgericht onderwijs te volgen. Door heel Nederland worden bedrijfsopleidingen, cursussen en in-company trainingen verzorgd. Sinds 2008 werkt Helicon Bedrijfsopleidingen intensief samen met bloemenveiling Plantion uit Ede. Speciaal voor deze organisatie werd een op maat gesneden methode voor een officiële MBO opleiding logistiek ontwikkeld, gericht op de dagelijkse praktijk.

Helicon Bedrijfsopleidingen is een onderdeel van Helicon Opleidingen. Dit instituut is gespecialiseerd in het opleiden en bijscholen van volwassenen die al werken en zich verder willen ontwikkelen. Voor deze doelgroep verzorgt het opleidingsinstituut zowel complete studies als losse cursussen, training en consultancy. Bij de ontwikkeling van maatwerk opleidingen werkt Helicon intensief samen met gekwalificeerde organisaties en instellingen, om een hoogwaardig onderwijsaanbod te kunnen garanderen dat bovendien goed aansluit op de dagelijkse praktijk in het bedrijfsleven. Het hoofdkantoor van Helicon Bedrijfsopleidingen is gevestigd in Boxtel.

Plantion is een coöperatie die in 2008 is ontstaan door de fusie van Bloemenveiling Oost Nederland (VON) uit Bemmel en Bloemveiling Vleuten (BVV). Vanaf 1 maart 2010 opereert Plantion vanuit één centrale vestiging in Ede, waar inmiddels tweehonderd medewerkers actief zijn. De gespecialiseerde marktplaats in bloemen en planten verkoopt producten via de veilingklok, bemiddeling, het groencentrum en een groothandelscentrum. Inmiddels is Plantion uitgegroeid tot hét kenniscentrum van de Nederlandse markt van bloemen en planten. Vanuit een state of the art marktplaatscomplex voegt Plantion kennis en waarde toe door een persoonlijke benadering, kwaliteitsbewaking, kennisuitwisseling, promotionele ondersteuning en uitgebreide logistieke dienstverlening op maat.

Opleidingsniveau

naar hoger plan

Scholing is binnen een organisatie essentieel, stelt directeur operations Peter Bakker van Plantion. “Wij investeren daarom graag in opleidingen voor onze medewerkers. Enerzijds wordt door maatgericht onderwijs de kwaliteit op de werkplek verhoogd, anderzijds geven we mensen de kans om door te groeien en zich verder te kwalificeren.” Wel merkte Bakker dat medewerkers zelf vaak terughoudend zijn op dit gebied. “We hebben ze daarom een spiegel voorgehouden door een ‘Ja-Maar’ workshop, waarbij een omslag van denken wordt gepropageerd: doorleren is een kans om je verder te ontwikkelen in plaats van een bedreiging of extra belasting. Vervolgens hebben we in samenwerking met Helicon Bedrijfsopleidingen een leertraject ontwikkeld dat verplicht werd voor alle logistieke medewerkers van Plantion. Daarnaast is met het ROC ter Aa als partner van Helicon gestart met opleidingen op secretarieel, administratief en boekhoudkundig gebied. Na een EVC beoordeling (Erkenning Verworven Competenties) is onderwijs op maat ontwikkeld, waarbij mensen een erkend MBO diploma op niveau 2, 3 en 4 konden behalen. Uiteindelijk heeft deze collectieve aanpak uitstekend gewerkt; de eerste tachtig medewerkers hebben hun opleiding in december 2010 afgerond.”

Eigen werkomgeving

uitgangspunt

Voor programmamanager Frans Demarteau en senior consultant Ton Friesen van Helicon Bedrijfsopleidingen staat bij het ontwikkelen van onderwijs op maat de eigen werkomgeving centraal. “Leren vanuit de concrete werksituatie spreekt mensen aan”, weet Demarteau uit ervaring. “Een dergelijke aanpak levert herkenning op in plaats van verzet. Bij Plantion hebben we ons vooraf uitgebreid verdiept in de dagelijkse praktijk. Algemene leerstof bieden uit een willekeurig studieboekje over logistiek werkt niet.” Friesen vult aan: “Helicon is voorloper op het gebied van maatgericht onderwijs. Bij ons is de individuele mens uitgangspunt: door een persoonlijke en betrokken benadering, raken mensen snel gemotiveerd. Logisch, want de leerstof gaat over hen zelf en hun dagelijks werk.” Ook Plantion heeft een inhoudelijke bijdrage geleverd aan de opleiding; dankzij deze synergie zijn modules ontwikkeld die nauw aansluiten bij de dagelijkse praktijk op de werkvloer.

Inzicht in alle

logistieke processen

Tijdens de tweejarige MBO opleiding kwamen alle logistieke processen aan de orde waar medewerkers bij Plantion dagelijks mee te maken hebben. Peter Bakker legt uit: “Naast veiligheid, arbo-omstandigheden, kwaliteitszorg en productkennis is ook communicatie onderdeel van het lespakket. Beheersing van de Nederlandse taal is een vereiste om een diploma te halen, op dat vlak zijn de eisen recent aangepast. Daarom gaan we nu ook taal en rekenen implementeren in de opleiding.”

Ook specifieke logistieke processen werden inzichtelijk gemaakt. “Onze producten worden bijvoorbeeld via de klok gedistribueerd richting koper. Door al deze onderdelen te integreren in de opleiding, neemt de betrokkenheid van mensen voor de organisatie waarin ze werken, enorm toe.”

Meerwaarde door

intensieve samenwerking

Bakker vindt de samenwerking met Helicon Bedrijfsopleidingen bijzonder goed geslaagd. “De logistieke opleiding is inmiddels afgerond; bij de commerciële richting is de helft klaar. Momenteel volgen medewerkers van de binnen/buitendienst een studie, zij ronden deze volgende maand af. Dan is negentig procent van al onze medewerkers geschoold op MBO niveau. Het scholingstraject is een intensief traject, maar het levert veel op: extern wordt onze marktpositie verder versterkt en intern bevordert het de doorstroom van mensen naar hogere functies.”

Onderwijs op maat vraagt tijd en inzet, maar de scholing bij Plantion was een kostenneutraal traject, weet Frans Demarteau. “Ook hierin bemiddelt en adviseert Helicon het bedrijfsleven.” Daarnaast signaleert hij bij de bloemenmarktplaats in Ede nog een ander positief neveneffect: “Intern is iedereen op detailniveau met elkaar bezig, dat bevordert de goede sfeer op de werkvloer enorm. Leden van het managementteam werden bijvoorbeeld als gecommitteerde ingezet bij de examens. Op deze manier is iedereen betrokken bij elkaar en bij de organisatie. Medewerkers zijn het visitekaartje van een onderneming. Goed om daar op deze manier blijvend in te investeren.”

www.helicon.nl en www.plantion.nl

Succesvolle samenwerking Helicon Bedrijfsopleidingen en Plantion

Plantion biedt eigen medewerkers

op maat gesneden onderwijs

Helicon Bedrijfsopleidingen is een onderdeel van Helicon Opleidingen. Dit instituut is gespecialiseerd in het opleiden en bijscholen van volwassenen die al werken en zich verder willen ontwikkelen. Voor deze doelgroep verzorgt het opleidingsinstituut zowel complete studies als losse cursussen, training en consultancy. Bij de ontwikkeling van maatwerk opleidingen werkt Helicon intensief samen met gekwalificeerde organisaties en instellingen, om een hoogwaardig onderwijsaanbod te kunnen garanderen dat bovendien goed aansluit op de dagelijkse praktijk in het bedrijfsleven. Het hoofdkantoor van Helicon Bedrijfsopleidingen is gevestigd in Boxtel.

Plantion is een coöperatie die in 2008 is ontstaan door de fusie van Bloemenveiling Oost Nederland (VON) uit Bemmel en Bloemveiling Vleuten (BVV). Vanaf 1 maart 2010 opereert Plantion vanuit één centrale vestiging in Ede, waar inmiddels tweehonderd medewerkers actief zijn. De gespecialiseerde marktplaats in bloemen en planten verkoopt producten via de veilingklok, bemiddeling, het groencentrum en een groothandelscentrum. Inmiddels is Plantion uitgegroeid tot hét kenniscentrum van de Nederlandse markt van bloemen en planten. Vanuit een state of the art marktplaatscomplex voegt Plantion kennis en waarde toe door een persoonlijke benadering, kwaliteitsbewaking, kennisuitwisseling, promotionele ondersteuning en uitgebreide logistieke dienstverlening op maat.

Opleidingsniveau

naar hoger plan

Scholing is binnen een organisatie essentieel, stelt directeur operations Peter Bakker van Plantion. “Wij investeren daarom graag in opleidingen voor onze medewerkers. Enerzijds wordt door maatgericht onderwijs de kwaliteit op de werkplek verhoogd, anderzijds geven we mensen de kans om door te groeien en zich verder te kwalificeren.” Wel merkte Bakker dat medewerkers zelf vaak terughoudend zijn op dit gebied. “We hebben ze daarom een spiegel voorgehouden door een ‘Ja-Maar’ workshop, waarbij een omslag van denken wordt gepropageerd: doorleren is een kans om je verder te ontwikkelen in plaats van een bedreiging of extra belasting. Vervolgens hebben we in samenwerking met Helicon Bedrijfsopleidingen een leertraject ontwikkeld dat verplicht werd voor alle logistieke medewerkers van Plantion. Daarnaast is met het ROC ter Aa als partner van Helicon gestart met opleidingen op secretarieel, administratief en boekhoudkundig gebied. Na een EVC beoordeling (Erkenning Verworven Competenties) is onderwijs op maat ontwikkeld, waarbij mensen een erkend MBO diploma op niveau 2, 3 en 4 konden behalen. Uiteindelijk heeft deze collectieve aanpak uitstekend gewerkt; de eerste tachtig medewerkers hebben hun opleiding in december 2010 afgerond.”

Eigen werkomgeving

uitgangspunt

Voor programmamanager Frans Demarteau en senior consultant Ton Friesen van Helicon Bedrijfsopleidingen staat bij het ontwikkelen van onderwijs op maat de eigen werkomgeving centraal. “Leren vanuit de concrete werksituatie spreekt mensen aan”, weet Demarteau uit ervaring. “Een dergelijke aanpak levert herkenning op in plaats van verzet. Bij Plantion hebben we ons vooraf uitgebreid verdiept in de dagelijkse praktijk. Algemene leerstof bieden uit een willekeurig studieboekje over logistiek werkt niet.” Friesen vult aan: “Helicon is voorloper op het gebied van maatgericht onderwijs. Bij ons is de individuele mens uitgangspunt: door een persoonlijke en betrokken benadering, raken mensen snel gemotiveerd. Logisch, want de leerstof gaat over hen zelf en hun dagelijks werk.” Ook Plantion heeft een inhoudelijke bijdrage geleverd aan de opleiding; dankzij deze synergie zijn modules ontwikkeld die nauw aansluiten bij de dagelijkse praktijk op de werkvloer.

Inzicht in alle

logistieke processen

Tijdens de tweejarige MBO opleiding kwamen alle logistieke processen aan de orde waar medewerkers bij Plantion dagelijks mee te maken hebben. Peter Bakker legt uit: “Naast veiligheid, arbo-omstandigheden, kwaliteitszorg en productkennis is ook communicatie onderdeel van het lespakket. Beheersing van de Nederlandse taal is een vereiste om een diploma te halen, op dat vlak zijn de eisen recent aangepast. Daarom gaan we nu ook taal en rekenen implementeren in de opleiding.”

Ook specifieke logistieke processen werden inzichtelijk gemaakt. “Onze producten worden bijvoorbeeld via de klok gedistribueerd richting koper. Door al deze onderdelen te integreren in de opleiding, neemt de betrokkenheid van mensen voor de organisatie waarin ze werken, enorm toe.”

Meerwaarde door

intensieve samenwerking

Bakker vindt de samenwerking met Helicon Bedrijfsopleidingen bijzonder goed geslaagd. “De logistieke opleiding is inmiddels afgerond; bij de commerciële richting is de helft klaar. Momenteel volgen medewerkers van de binnen/buitendienst een studie, zij ronden deze volgende maand af. Dan is negentig procent van al onze medewerkers geschoold op MBO niveau. Het scholingstraject is een intensief traject, maar het levert veel op: extern wordt onze marktpositie verder versterkt en intern bevordert het de doorstroom van mensen naar hogere functies.”

Onderwijs op maat vraagt tijd en inzet, maar de scholing bij Plantion was een kostenneutraal traject, weet Frans Demarteau. “Ook hierin bemiddelt en adviseert Helicon het bedrijfsleven.” Daarnaast signaleert hij bij de bloemenmarktplaats in Ede nog een ander positief neveneffect: “Intern is iedereen op detailniveau met elkaar bezig, dat bevordert de goede sfeer op de werkvloer enorm. Leden van het managementteam werden bijvoorbeeld als gecommitteerde ingezet bij de examens. Op deze manier is iedereen betrokken bij elkaar en bij de organisatie. Medewerkers zijn het visitekaartje van een onderneming. Goed om daar op deze manier blijvend in te investeren.”

www.helicon.nl en www.plantion.nl

(vlnr) Ton Friesen, Frans Demarteau en Peter Bakker onderstrepen het belang van maatwerk.

Plantion opereert sinds 2010 vanuit één centrale vestiging in Ede.

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by