Logistieke Hotspot Rivierenland zet internationaal stappen

Magazines | Rivierenland Business nummer 4 2014

Afgelopen voorjaar heeft de Logistieke Hotspot Rivierenland (LHR) voor de tweede maal deelgenomen aan de handelsreis van de provincie Gelderland naar China. De interesse vanuit China voor handel met en in Europa en Nederland neemt toe. De contacten die de LHR in de eerste reis in 2013 heeft gelegd met Chinese partners zijn in deze tweede reis verder aangehaald.

Dit leidt tot een tegenbezoek van Chinese vertegenwoordigers in oktober en de ondertekening van een Memorandum of Understanding tussen Chinese partijen en de Logistieke Hotspot voor een verdergaande samenwerking.

Tijdens de handelsreis naar China bleek dat het bezoek van de Chinese premier Xi Jingping en zijn vrouw aan Nederland in maart, waarbij hij Nederland the gateway to Europe noemde, in China niet onopgemerkt is gebleven. De Gelderse delegatie, met de Gelderse gedeputeerde Economische Zaken Connie Bieze in de gelederen, werd met grote belangstelling ontvangen. In China hebben de vertegenwoordigers van de LHR gesprekken gevoerd met individuele ondernemingen die hun banden met Europa willen ontwikkelen en met ondernemersverenigingen zoals de Xiamen International Freight Forwarders Association, een samenwerkingsverband van ruim 200 logistieke dienstverleners, en de Xiamen logistics association met ruim 500 leden.

Grotere rol

Chinese logistieke dienstverleners nemen een steeds grotere rol in binnen de totale logistieke keten van hun klanten en willen van daaruit meer positie in gaan nemen in Europa. Voor Rivierenland is dit een interessante kans. Tegelijkertijd bood het bezoek de kans om de Chinese partners duidelijk te maken wat Nederland, Gelderland en Rivierenland voor hen kunnen betekenen. Met name de relaties en netwerken die bedrijven uit Rivierenland binnen Europa hebben zijn voor de Chinese bedrijven van groot belang.

De Xiamen Logistics Association komt in het najaar met een delegatie naar Nederland. Dan zal een MOU worden ondertekend tussen de Xiamen Logistics Association, de provincie Gelderland en de Logistieke Hotspot waarin afspraken over verdere samenwerking zijn vastgelegd.

“De betrokkenheid van de logistieke hotspots en de directe banden met het regionale bedrijfsleven hebben een grote toegevoegde waarde in deze handelsreizen”, bevestigde Connie Bieze de waarde van de reis. “Juist omdat wij als provincie daarmee in staat zijn Chinese bedrijven en associations direct te koppelen aan de bedrijvigheid in Gelderland. Dat dit nu al leidt tot een MOU is een bijzonder waardevolle eerste stap.’

Ondertussen zit de LHR in Nederland ook niet stil. Eind augustus is formeel de Stichting Logistieke Hotspot Rivierenland opgericht, van waaruit alle activiteiten worden uitgevoerd en gecoördineerd. Deze activiteiten zijn handelsbevordering, acquisitie van bedrijven, ondersteuning van innovatie en ontwikkeling in de regio en projecten ter versterking van de logistieke positie van Rivierenland.

Momenteel zijn de projectleiders Smaal en Looman druk bezig met het werven van bedrijven die deelnemen aan de Stichting. Looman: “Voor bedrijven in de regio is dit een grote kans. Bedrijven die deelnemen aan de LHR verbinden we met een groeiend nationaal en internationaal netwerk van partijen die geïnteresseerd zijn in de Europese markt. Hieruit kunnen voor Rivierenlandse bedrijven extra activiteiten voortvloeien op het gebied van transport en logistiek,  im- en export en op het gebied van financiële en overige dienstverlening. En andersom, hoe meer bedrijven deelnemen aan de LHR, hoe sterker de LHR kan opereren in dit netwerk”.

Anton Mauritz (Commissaris LHR en Rivierenlandse ondernemer): “Ik ben vanaf het begin betrokken bij de Logistieke Hotspot. Voor ons als ondernemers is de ontwikkeling van de Logistieke Hotspot heel belangrijk. Niet alleen om Rivierenland nationaal en internationaal steviger op de kaart te zetten, maar ook doordat de Logistieke Hotspot allerlei projecten voor ons als ondernemers initieert, die we individueel als bedrijf moeilijker van de grond kunnen krijgen en waar we wel veel aan kunnen hebben. In die projecten en de andere zaken die de Logistieke Hotspot organiseert ontmoeten ondernemers elkaar hetgeen goed is voor de onderlinge bekendheid en ook de band tussen de ondernemers hier in de regio. Wel moeten we ons blijven realiseren, think big, act small, en dat doen we door actief mee te doen en aan te sluiten bij deze nieuwe ontwikkeling.”

De LHR start een aantal concrete projecten op waar Rivierenland logistiek sterker van wordt. Voorbeelden daarvan zijn een control tower, waar met betrokkenheid van Oost NV en in nauwe samenwerking met het bedrijfsleven logistieke stromen efficiënter worden aangestuurd en nieuwe modaliteiten worden ontwikkeld. Een voorbeeld hiervan is het bundelen van goederenstromen vanuit de regio richting Duisburg van waar ze dan verder per trein worden vervoerd door Europa. Als dit verder groeit, wordt een railterminal in de regio kansrijker. Momenteel wordt dit verkend, waarbij ook het Havenbedrijf Rotterdam betrokken wordt.

LHR werkt hierbij in Gelderland nauw samen met zowel Oost NV als de twee andere logistieke hotspots in Zuid-Gelderland, namelijk de stadsregio Arnhem/Nijmegen en de Liemers. Hierdoor ontstaat naast de eerder genoemde activiteiten ook een efficiënt en doeltreffend kenniscentrum.

Participatie in de Stichting LHR kan eenvoudig door aankoop van certificaten. Het betreft hier een eenmalige investering vanaf 200 certificaten a €6,75 per stuk.

Logistieke Hotspot Rivierenland zet internationaal stappen

Bezoek aan de internationale haven in Xiamen april 2014. (vlnr) Harold van den Broek: Combipakt Nijmegen, Wils Kloos: Oost N.V., Marie-Jose Pijnenburg: Logistieke Hotspot, Jan Looman: Logistieke Hotspot, Zhang Liwei: directeur haven Xiamen, Conny Bieze: gedeputeerde, Dorien Mulderije: loco-burgemeester Bronckhorst, Francien Knoops: directeur e.z. Gelderland, medewerker havenbedrijf Xiamen.

In juli 2014 was er een ontmoeting met een delegatie van de XIamen Logistic Association, die medio oktober naar Rivierenland komt.

Beste ondernemer,

De transportsector is een dynamische en belangrijke sector voor Nederland! Van een ondernemer in de Transport & Logistiek wordt veel gevraagd. Elke dag proef ik de uitdagingen in deze sector. Na een aantal magere jaren is het herstel in vervoersbewegingen voor alle modaliteiten aanwezig. De prijsvorming blijft echter lastig. Vervoer zonder toegevoegde waarde betekent een ‘uitgeknepen’ prijs. Uit de dagelijkse praktijk zie ik een rode draad om succesvol te kunnen zijn:

1. Een prima functionerend up-to-date management informatie systeem (MIS)

2. ICT op orde, waaronder uw vervoersplanningssysteem

3. Niet alleen vervoeren maar ‘ontzorgen’ van de klant

4. Een duidelijke strategie voeren

5. Zoek een sterke adviseur in uw sector

6. Verduurzaming van uw wagenpark

7. Zoek de samenwerking met collega-vervoerders voor de beste beladingsgraad

De sector is kapitaalintensief. Bancaire financiering en lease (asset based) zijn dan ook belangrijke pijlers voor het bedrijf.

Voor een succesvolle kredietaanvraag letten wij onder andere op de volgende facetten:

1. Zorg voor een complete onderbouwing van uw plannen met feiten en cijfers. Schets de verschillende scenario’s met minimaal een ‘worst case’ en een ‘best case’ scenario.

2. Zorg dat de onderbouwing actueel is.

3. Het is goed om ambities te hebben maar schets een realistisch beeld.

4. Zorg voor een goede persoonlijke presentatie.

Als u via ABN AMRO up-to-date over uw sector geïnformeerd wil zijn, adviseer ik u de app “ABN AMRO Insights” te downloaden op onze ABN AMRO site: https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/index.html

Wij ontmoeten u graag om uw sterke partner in de logistieke keten te zijn!

Adriaan Elenbaas

ABN AMRO Rivierenland

Senior Relatiemanager Transport & Logistiek

Tel. 06-23361773

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by