Duurzaam groeien in vier stappen

Magazines | Rivierenland Business nummer 4 2014

Duurzaam groeien in vier stappen

Het succes van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) leidde tot een wirwar van partijen die bedrijven willen ondersteunen met MVO. “Er zijn heel veel tools die bedrijven kunnen helpen. Wat er lange tijd aan ontbrak was een goed overzicht van wélke hulpmiddelen wánneer handig zijn”, zegt Nelleke Jacobs van MVO Nederland. “Daarom hebben we MVO STEPS ontwikkeld, een praktisch online stappenplan dat helpt bij het opzetten en uitvoeren van een MVO-beleid.”

De vraag naar MVO…

Bedrijven krijgen steeds vaker te maken met klanten die om MVO vragen. 80 procent van de consumenten vindt MVO belangrijk en uit recent onderzoek van de VBDO blijkt dat ook op de business-to-business markt steeds vaker MVO-eisen worden gesteld aan leveranciers. “Maar niet alleen klanten vinden duurzaamheid steeds belangrijker,” merkt Jacobs op. “Ook investeerders en kredietverstrekkers vragen steeds vaker om MVO. Zij hebben meer vertrouwen in bedrijven die verantwoord ondernemen omdat deze minder risico’s lopen en efficiënter werken. MVO draagt namelijk bij aan een lagere energierekening, minder afval- en grondstofkosten, een lager ziekteverzuim en hogere productiviteit.”

… maakt bedrijven

ambitieus

Gedreven door de nieuwe realiteit van MVO, stellen bedrijven zich hoge MVO-ambities ten doel. Op de website van MVO Nederland zijn deze ambities duidelijk zichtbaar: “Ik wil in 2020 het duurzaamste accountantskantoor van Nederland zijn”, schrijft Bonis Accountancy. En zo schrijft cateraar Albron de meest duurzame foodservice-organisatie van Nederland te willen worden.

Veel bedrijven worstelen echter met de vraag hoe ze de ambities waarmaken. De meest gestelde vraag aan de helpdesk van MVO Nederland is dan ook: ‘Hoe begin ik met maatschappelijk verantwoord ondernemen?’ Jacobs ziet dit type vraag toenemen. “En met de toename aan vraag groeit ook het aantal MVO-tools, meetinstrumenten, richtlijnen, tips en adviseurs. In potentie zijn deze hulpmiddelen ontzettend waardevol. Alleen moeten bedrijven wel weten wánneer ze wélk hulpmiddel kunnen gebruiken.”

Stappenplan MVO STEPS

MVO Nederland helpt bedrijven op weg door gratis het online stappenplan MVO STEPS beschikbaar te stellen: een overzichtstool om met MVO aan de slag te gaan. MVO STEPS loodst bedrijven in vier stappen naar MVO-beleid. Bij elke stap zijn er tips en links naar verdiepende informatie, internationale richtlijnen en bruikbare tools.

In vier stappen naar

succesvolle implementatie van MVO-beleid

Het succes van het stappenplan zit in de pragmatische aanpak. De aloude managementcyclus ‘plan-do-check-act’ vormt de basis van het stappenplan. Dit is een aanpak die van nature logisch is. “MVO STEPS is geen hogere wiskunde, maar mensen vinden het toch fijn een tool te hebben en interactief bezig te zijn”, zegt Remko van Aarst van KTBA Kwaliteitszorg na het testen van MVO STEPS. “Het maakt de invulling van de stappen makkelijker.”

Stap 1: MVO-visie en -missie

Een succesvol MVO-beleid begint bij een stevige visie en missie: waar staat uw bedrijf voor en welke koers wilt u volgen op het gebied van people, planet en profit? MVO STEPS geeft tips hoe u hier met behulp van uw bedrijfsomgeving achter komt.

Stap 2: MVO-plan

Hoewel belangrijk voor de koers van de organisatie, bieden missie en visie weinig handelingsperspectief. Daarom is de doorvertaling naar een MVO-plan cruciaal. Met behulp van key performance indicators (KPI’s) stelt u meetbare doelen en maakt u een actieplan om deze doelen te halen.

Stap 3: Uitvoering

Het hebben van een plan is één ding, een succesvolle uitvoering een tweede. De tips onder deze stap helpen u hierbij. Hoe zorgt u dat uw collega’s met MVO aan de slag willen én kunnen? Hoe zorgt u dat alle afdelingen bijdragen aan het halen van de doelstellingen?

Stap 4: Verbeteren

MVO is continu in beweging. U heeft uw MVO-plan gemaakt en MVO-activiteiten ook uitgevoerd. Zijn de doelen behaald? Waar zitten knelpunten? Is er iets in de omgeving veranderd? Tijd om te leren van gemaakte fouten en de successen te delen.

Kijk op www.mvonederland.nl/MVO-STEPS voor het gratis online stappenplan. Wilt u meer begeleiding? Of met andere ondernemers samen leren over het maken en implementeren van MVO-beleid? Partners van MVO Nederland kunnen zich inschrijven voor de training MVO STEPS.

De vraag naar MVO…

Bedrijven krijgen steeds vaker te maken met klanten die om MVO vragen. 80 procent van de consumenten vindt MVO belangrijk en uit recent onderzoek van de VBDO blijkt dat ook op de business-to-business markt steeds vaker MVO-eisen worden gesteld aan leveranciers. “Maar niet alleen klanten vinden duurzaamheid steeds belangrijker,” merkt Jacobs op. “Ook investeerders en kredietverstrekkers vragen steeds vaker om MVO. Zij hebben meer vertrouwen in bedrijven die verantwoord ondernemen omdat deze minder risico’s lopen en efficiënter werken. MVO draagt namelijk bij aan een lagere energierekening, minder afval- en grondstofkosten, een lager ziekteverzuim en hogere productiviteit.”

… maakt bedrijven

ambitieus

Gedreven door de nieuwe realiteit van MVO, stellen bedrijven zich hoge MVO-ambities ten doel. Op de website van MVO Nederland zijn deze ambities duidelijk zichtbaar: “Ik wil in 2020 het duurzaamste accountantskantoor van Nederland zijn”, schrijft Bonis Accountancy. En zo schrijft cateraar Albron de meest duurzame foodservice-organisatie van Nederland te willen worden.

Veel bedrijven worstelen echter met de vraag hoe ze de ambities waarmaken. De meest gestelde vraag aan de helpdesk van MVO Nederland is dan ook: ‘Hoe begin ik met maatschappelijk verantwoord ondernemen?’ Jacobs ziet dit type vraag toenemen. “En met de toename aan vraag groeit ook het aantal MVO-tools, meetinstrumenten, richtlijnen, tips en adviseurs. In potentie zijn deze hulpmiddelen ontzettend waardevol. Alleen moeten bedrijven wel weten wánneer ze wélk hulpmiddel kunnen gebruiken.”

Stappenplan MVO STEPS

MVO Nederland helpt bedrijven op weg door gratis het online stappenplan MVO STEPS beschikbaar te stellen: een overzichtstool om met MVO aan de slag te gaan. MVO STEPS loodst bedrijven in vier stappen naar MVO-beleid. Bij elke stap zijn er tips en links naar verdiepende informatie, internationale richtlijnen en bruikbare tools.

In vier stappen naar

succesvolle implementatie van MVO-beleid

Het succes van het stappenplan zit in de pragmatische aanpak. De aloude managementcyclus ‘plan-do-check-act’ vormt de basis van het stappenplan. Dit is een aanpak die van nature logisch is. “MVO STEPS is geen hogere wiskunde, maar mensen vinden het toch fijn een tool te hebben en interactief bezig te zijn”, zegt Remko van Aarst van KTBA Kwaliteitszorg na het testen van MVO STEPS. “Het maakt de invulling van de stappen makkelijker.”

Stap 1: MVO-visie en -missie

Een succesvol MVO-beleid begint bij een stevige visie en missie: waar staat uw bedrijf voor en welke koers wilt u volgen op het gebied van people, planet en profit? MVO STEPS geeft tips hoe u hier met behulp van uw bedrijfsomgeving achter komt.

Stap 2: MVO-plan

Hoewel belangrijk voor de koers van de organisatie, bieden missie en visie weinig handelingsperspectief. Daarom is de doorvertaling naar een MVO-plan cruciaal. Met behulp van key performance indicators (KPI’s) stelt u meetbare doelen en maakt u een actieplan om deze doelen te halen.

Stap 3: Uitvoering

Het hebben van een plan is één ding, een succesvolle uitvoering een tweede. De tips onder deze stap helpen u hierbij. Hoe zorgt u dat uw collega’s met MVO aan de slag willen én kunnen? Hoe zorgt u dat alle afdelingen bijdragen aan het halen van de doelstellingen?

Stap 4: Verbeteren

MVO is continu in beweging. U heeft uw MVO-plan gemaakt en MVO-activiteiten ook uitgevoerd. Zijn de doelen behaald? Waar zitten knelpunten? Is er iets in de omgeving veranderd? Tijd om te leren van gemaakte fouten en de successen te delen.

Kijk op www.mvonederland.nl/MVO-STEPS voor het gratis online stappenplan. Wilt u meer begeleiding? Of met andere ondernemers samen leren over het maken en implementeren van MVO-beleid? Partners van MVO Nederland kunnen zich inschrijven voor de training MVO STEPS.

“Ook kredietverstrekkers vragen steeds vaker om MVO”, aldus Nelleke Jacobs van MVO Nederland.

Over MVO Nederland

MVO Nederland is de nationale en onafhankelijke kennis- en netwerkorganisatie voor maatschappelijk verantwoord ondernemen; hét startpunt voor alle ondernemers met MVO- ambitie. Van klein tot groot, van beginner tot koploper en uit alle sectoren.

U kunt partner worden van MVO Nederland. Als partner maakt u deel uit van een netwerk van meer dan 2000 bedrijven. Onze bijeenkomsten en tools helpen u verder met MVO.

Kijk voor meer informatie op www.mvonederland.nl of neem contact met ons op via  030 - 2305 610.

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by