E-forum Transport & Logistiek

Magazines | Rivierenland Business nummer 4 2014

Deelnemers e-forum transport & logistiek

Patrick Villevoye – Logistic Force

Peter Smaal – Logistieke Hotspot Rivierenland

Monique Witlam - Helicon MBO Geldermalsen

Freek Scholtens – G. van Doesburg Internationaal Transport BV

Rivierenland is een belangrijke schakel in nationale en internationale logistieke netwerken en een hoogwaardige logistieke speler die volop in ontwikkeling is. Maar wordt er wel voldoende geïnvesteerd in de ontwikkelingen van gekwalificeerde mensen en hoe belangrijk is samenwerking tussen de transport- en logistieke sector? Rivierenland Business legde enkele vraagstukken voor aan experts op het gebied van transport & logistiek uit de regio.

‘We staan aan het begin van een zeer kansrijke ontwikkeling’

Transport & logistiek zijn een belangrijk fundament voor de regionale

economie in Rivierenland

Patrick Villevoye: “Op dit moment vindt er een verschuiving plaats. De afstanden tussen productie, op- en overslag en de eindgebruiker worden korter. Mede door deze ontwikkeling liggen er mogelijkheden binnen de regio Rivierenland. Door de centrale ligging en een goede infrastructuur kan Rivierenland doorgroeien.”

Peter Smaal: “Dit is absoluut het geval. De keuze om in Rivierenland in te zetten op de logistieke hotspot is ingegeven door de kwaliteiten die Rivierenland heeft en de kansen die er liggen. Versterking van het logistieke profiel van de regio biedt het bedrijfsleven veel nieuwe kansen.”

Monique Witlam: “Nederland is een echt exportland en dus een transport- en logistiekland. In Nederland is de maakindustrie en de agrarische sector erg groot. Zeker in het Rivierengebied, deze kenmerkt zich met name door landbouw, bouwnijverheid en groothandel. Dit gebied staat volgens bureau Louter op plek nummer 25 (Nijmegen) en 27 (Tiel e.o.) qua economische toplocaties van Nederland. Gezien de sectoren waarin de regio actief is kan men niet zonder transport en logistiek. Dus wij zijn het volledig eens met de stelling.”

Freek Scholtens: “De regio ontwikkelt zich steeds meer. Het is zeer centraal gelegen en voor de wereld niet meer als een buitenwijk van Rotterdam. Bedrijven die gericht zijn op in- en export kunnen vanuit deze regio hun regiefunctie perfect uitvoeren vanwege een geweldige infrastructuur en betere grondprijzen dan Rotterdam.”

Er moet meer geïnvesteerd worden in mensen en middelen om Rivierenland verder te laten groeien als logistiek centrum

Patrick Villevoye: “Het is altijd van belang dat er geïnvesteerd wordt in mensen. Hierin is het wel van belangrijk dat de persoon centraal staat. Het moet de bedoeling zijn om de mensen vooraf te laten zien wat er van hen verwacht gaat worden binnen de branche. Hierdoor maken ze een keuze waar ze achterstaan.”

Peter Smaal: “We staan in Rivierenland aan het begin van een zeer kansrijke ontwikkeling. Zeker gezien de ontwikkelingen om ons heen, bij andere logistieke hotspots, zetten we alles op alles om ons te onderscheiden en toegevoegde waarde te realiseren. Mensen en middelen zijn daarvoor de basis!”

Monique Witlam: “De economische prestaties van dit gebied liggen iets onder het gemiddelde in vergelijking met de rest van Nederland. Ook het opleidingsniveau is gemiddeld wat lager in vergelijking met de rest van Nederland. Om de economische prestaties te verbeteren is ook ontwikkeling van het gebied nodig. Een onderdeel is het ontwikkelen van mensen. Dit kan in de vorm van opleiden, coachen dan wel andere vormen.”

Freek Scholtens: “Om de toekomst van deze hotspot goed te borgen is positief meedenken van de overheid van cruciaal belang. Bovendien zijn goed geschoolde medewerkers onontbeerlijk. Digitale bedrijfsoplossingen vernieuwen continu, waardoor up-to-date kennis dagelijks noodzakelijk is. Ook de klanten vragen, nee, verlangen steeds sneller informatie, die alleen geleverd kan worden als er blijvend wordt geïnvesteerd.”

De wereld van transport & logistiek zoals we die nu kennen, zal er over 20 jaar compleet anders uitzien

Patrick Villevoye: “Dit klopt. Ik kan niet in een glazen bol kijken, maar door de ontwikkelingen van onder andere online winkelen zijn en gaan er dingen veranderen. De transportbewegingen gaan korter en meer worden, maar de volumes gaan per beweging wel omlaag. Tevens zal er een toename komen op de inzet van het materiaal. Auto’s gaan nog meer 24 uur per dag rijden en dit vraagt voor onder andere de medewerkers meer flexibiliteit.”

Peter Smaal: “Afgezien van allerlei innovatieve ontwikkelingen de komende decennia, voorzie ik dat we samenwerken op geheel andere schaalniveaus. Dat is ook nodig en zinvol. Niet als iedere regio voor zich, maar op het schaalniveau van minimaal Nederland en met aangrenzende partijen in Duitsland en België. Dan tellen we internationaal nog meer mee.”

Monique Witlam: “Het verplaatsen van goederen is erg intensief en dus kostbaar. De sector is continu bezig om te kijken op welke wijze dit efficiënter zou kunnen. Je ziet een verschuiving in de maakindustrie. Deze komt langzaam weer steeds meer terug naar Nederland. Ook zie je dat het wegennet steeds drukker wordt en er gezocht wordt naar andere alternatieven. Ook zie je nu al zelfrijdende auto's, het zou mij niet verbazen dat we dit gaan terugzien in de logistieke sector.”

Freek Scholtens: “Dat is wel een zekerheid. De fossiele brandstoffen raken op, uitstoot van schadelijke gassen wordt niet meer getolereerd, geluid wordt gezien als schadelijk, wegen en steden raken voller, auto’s zullen zelf gaan rijden, prijs en snelheid bepalen de markt en informatie moet altijd in de cloud ter beschikking zijn.”

Samenwerking is van levensbelang; bedrijven in de transport en logistiek zullen elkaar veel meer op moeten zoeken

Patrick Villevoye: “Dit is een ontwikkeling die we de laatste jaren al zien en dit zal naar de toekomst toe ook steeds meer van belang zijn. Door efficiënt met tijd, materieel en mensen om te gaan kunnen we kosten besparen. Hierdoor kan een beter rendement behaald worden.”

Peter Smaal: “Dit is één van de doelen van de oprichting van de Stichting Logistieke Hotspot Rivierenland. Een sterk Rivierenlands netwerk van bedrijven, overheid en onderwijs, waarmee we ons naar buiten toe sterker profileren, maar waardoor ook de onderlinge relaties intensiever worden. Nu al ervaren we dat dit ‘business to business’ oplevert in de regio zelf.”

Monique Witlam: “Delen zorgt er voor dat je kunt vermenigvuldigen. Ik ben er sterk van overtuigd dat wanneer bedrijven meer gaan samen werken en kennis en innovaties met elkaar oppakken en delen, de sector hier veel sterker van wordt en dus de economische prestaties zullen verbeteren.”

Freek Scholtens: “In elke stad zullen maar een paar transportbedrijven worden toegelaten die met elektrische voertuigen de goederen afleveren, waardoor logistieke hubs noodzakelijk zijn om de stadskernen. Omdat de marges erg dun zijn vanwege het grote aanbod (in Nederland 46.837 bedrijven actief in de logistiek, bron KvK) moet je zorgen dat de dichtheidsgraad hoog is. Dit alles kan alleen met samenwerking!”

“Het is altijd van belang dat er geïnvesteerd wordt in mensen.”

Peter Smaal

“Om de toekomst van deze hotspot goed te borgen is positief meedenken van de overheid van cruciaal belang. Bovendien zijn goed geschoolde medewerkers onontbeerlijk.”

Transport & logistiek zijn een belangrijk fundament voor de regionale

economie in Rivierenland

Patrick Villevoye: “Op dit moment vindt er een verschuiving plaats. De afstanden tussen productie, op- en overslag en de eindgebruiker worden korter. Mede door deze ontwikkeling liggen er mogelijkheden binnen de regio Rivierenland. Door de centrale ligging en een goede infrastructuur kan Rivierenland doorgroeien.”

Peter Smaal: “Dit is absoluut het geval. De keuze om in Rivierenland in te zetten op de logistieke hotspot is ingegeven door de kwaliteiten die Rivierenland heeft en de kansen die er liggen. Versterking van het logistieke profiel van de regio biedt het bedrijfsleven veel nieuwe kansen.”

Monique Witlam: “Nederland is een echt exportland en dus een transport- en logistiekland. In Nederland is de maakindustrie en de agrarische sector erg groot. Zeker in het Rivierengebied, deze kenmerkt zich met name door landbouw, bouwnijverheid en groothandel. Dit gebied staat volgens bureau Louter op plek nummer 25 (Nijmegen) en 27 (Tiel e.o.) qua economische toplocaties van Nederland. Gezien de sectoren waarin de regio actief is kan men niet zonder transport en logistiek. Dus wij zijn het volledig eens met de stelling.”

Freek Scholtens: “De regio ontwikkelt zich steeds meer. Het is zeer centraal gelegen en voor de wereld niet meer als een buitenwijk van Rotterdam. Bedrijven die gericht zijn op in- en export kunnen vanuit deze regio hun regiefunctie perfect uitvoeren vanwege een geweldige infrastructuur en betere grondprijzen dan Rotterdam.”

Er moet meer geïnvesteerd worden in mensen en middelen om Rivierenland verder te laten groeien als logistiek centrum

Patrick Villevoye: “Het is altijd van belang dat er geïnvesteerd wordt in mensen. Hierin is het wel van belangrijk dat de persoon centraal staat. Het moet de bedoeling zijn om de mensen vooraf te laten zien wat er van hen verwacht gaat worden binnen de branche. Hierdoor maken ze een keuze waar ze achterstaan.”

Peter Smaal: “We staan in Rivierenland aan het begin van een zeer kansrijke ontwikkeling. Zeker gezien de ontwikkelingen om ons heen, bij andere logistieke hotspots, zetten we alles op alles om ons te onderscheiden en toegevoegde waarde te realiseren. Mensen en middelen zijn daarvoor de basis!”

Monique Witlam: “De economische prestaties van dit gebied liggen iets onder het gemiddelde in vergelijking met de rest van Nederland. Ook het opleidingsniveau is gemiddeld wat lager in vergelijking met de rest van Nederland. Om de economische prestaties te verbeteren is ook ontwikkeling van het gebied nodig. Een onderdeel is het ontwikkelen van mensen. Dit kan in de vorm van opleiden, coachen dan wel andere vormen.”

Freek Scholtens: “Om de toekomst van deze hotspot goed te borgen is positief meedenken van de overheid van cruciaal belang. Bovendien zijn goed geschoolde medewerkers onontbeerlijk. Digitale bedrijfsoplossingen vernieuwen continu, waardoor up-to-date kennis dagelijks noodzakelijk is. Ook de klanten vragen, nee, verlangen steeds sneller informatie, die alleen geleverd kan worden als er blijvend wordt geïnvesteerd.”

De wereld van transport & logistiek zoals we die nu kennen, zal er over 20 jaar compleet anders uitzien

Patrick Villevoye: “Dit klopt. Ik kan niet in een glazen bol kijken, maar door de ontwikkelingen van onder andere online winkelen zijn en gaan er dingen veranderen. De transportbewegingen gaan korter en meer worden, maar de volumes gaan per beweging wel omlaag. Tevens zal er een toename komen op de inzet van het materiaal. Auto’s gaan nog meer 24 uur per dag rijden en dit vraagt voor onder andere de medewerkers meer flexibiliteit.”

Peter Smaal: “Afgezien van allerlei innovatieve ontwikkelingen de komende decennia, voorzie ik dat we samenwerken op geheel andere schaalniveaus. Dat is ook nodig en zinvol. Niet als iedere regio voor zich, maar op het schaalniveau van minimaal Nederland en met aangrenzende partijen in Duitsland en België. Dan tellen we internationaal nog meer mee.”

Monique Witlam: “Het verplaatsen van goederen is erg intensief en dus kostbaar. De sector is continu bezig om te kijken op welke wijze dit efficiënter zou kunnen. Je ziet een verschuiving in de maakindustrie. Deze komt langzaam weer steeds meer terug naar Nederland. Ook zie je dat het wegennet steeds drukker wordt en er gezocht wordt naar andere alternatieven. Ook zie je nu al zelfrijdende auto's, het zou mij niet verbazen dat we dit gaan terugzien in de logistieke sector.”

Freek Scholtens: “Dat is wel een zekerheid. De fossiele brandstoffen raken op, uitstoot van schadelijke gassen wordt niet meer getolereerd, geluid wordt gezien als schadelijk, wegen en steden raken voller, auto’s zullen zelf gaan rijden, prijs en snelheid bepalen de markt en informatie moet altijd in de cloud ter beschikking zijn.”

Samenwerking is van levensbelang; bedrijven in de transport en logistiek zullen elkaar veel meer op moeten zoeken

Patrick Villevoye: “Dit is een ontwikkeling die we de laatste jaren al zien en dit zal naar de toekomst toe ook steeds meer van belang zijn. Door efficiënt met tijd, materieel en mensen om te gaan kunnen we kosten besparen. Hierdoor kan een beter rendement behaald worden.”

Peter Smaal: “Dit is één van de doelen van de oprichting van de Stichting Logistieke Hotspot Rivierenland. Een sterk Rivierenlands netwerk van bedrijven, overheid en onderwijs, waarmee we ons naar buiten toe sterker profileren, maar waardoor ook de onderlinge relaties intensiever worden. Nu al ervaren we dat dit ‘business to business’ oplevert in de regio zelf.”

Monique Witlam: “Delen zorgt er voor dat je kunt vermenigvuldigen. Ik ben er sterk van overtuigd dat wanneer bedrijven meer gaan samen werken en kennis en innovaties met elkaar oppakken en delen, de sector hier veel sterker van wordt en dus de economische prestaties zullen verbeteren.”

Freek Scholtens: “In elke stad zullen maar een paar transportbedrijven worden toegelaten die met elektrische voertuigen de goederen afleveren, waardoor logistieke hubs noodzakelijk zijn om de stadskernen. Omdat de marges erg dun zijn vanwege het grote aanbod (in Nederland 46.837 bedrijven actief in de logistiek, bron KvK) moet je zorgen dat de dichtheidsgraad hoog is. Dit alles kan alleen met samenwerking!”

Monique Witlam

Freek Scholtens

“Nu al ervaren we dat dit ‘business to business’ oplevert in de

regio zelf.”

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by