Zo heeft Esther Hessel de Vereniging Duurzame Boomkwekers Nederland begeleid. Een vereniging van ruim 40 kwekers die duurzaam ondernemen door middel van Milieukeur en Groenkeur als doel hebben. Gedurende enkele jaren zijn gemeenten en andere afnemers geïnformeerd over het duurzaam ondernemerschap van de kwekers. “In dergelijke trajecten ontwikkelen we een combinatie van communicatiemiddelenâ€, aldus Hessel. “Er worden nieuwsbrieven en een website ontwikkeld, workshop voor afnemers hoe duurzaam in te kopen en enkele congressen.â€
Communicatie rondom duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen is een kwestie van lange adem. “De ervaring van de afgelopen jaren heeft laten zien dat duurzaam geproduceerde producten nog vrij beperkt gevraagd worden. Herhaling in de communicatie heeft absoluut geleid tot een grote naamsbekendheid en inmiddels gaan meer afnemers en gemeenten mondjesmaat duurzaam groen inkopen.â€
Wat is uw strategie?
MKB ondernemers bevinden zich meer en meer in een overvolle markt waarin een evenwichtige marketingstrategie van groot belang is. Tegelijkertijd hebben of nemen ondernemers vaak te weinig tijd om zich af te vragen of de huidige marketingstrategie (en veelal is er niet een echte marketingstrategie) nog wel van deze tijd is. “Je wordt als ondernemer vaak opgeslokt door de dagelijkse problemen en gang van zakenâ€, licht ze toe. “Vragen als ‘Op welke doelgroepen wil ik me nu richten?’ ‘Wat is mijn onderscheidendheid en welke kansen en bedreigingen zie ik voor mijn bedrijf?’ En uiteindelijk ‘Hoe richt ik op een effectieve manier mijn marketing- en communicatie activiteiten in?’ Daar wordt veelal te weinig bij stilgestaan.â€
Esther Hessel heeft ondernemers en samenwerkingsverbanden geholpen om even uit de dagelijks rompslomp opzij te stappen en een eigentijds strategisch marketing- en actieplan te ontwikkelen. “De ervaring is dat de kritische blik van een buitenstaander en discussie met management en directie op dit vlak leidt tot dit eigentijdse strategisch marketingplan. Uiteraard passeren in dergelijke trajecten ook duurzaamheid en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen de revue. In deze tijd van transparantie in de bedrijfsvoering en maatschappij en de zorg voor milieu is duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen een vast onderdeel van de bedrijfsstrategie.â€
Ontzorgen in
marketing & communicatie
Hessel Marketing & Communicatie ontzorgt ondernemers op het vlak van communicatie en marketing. Agrarische ondernemers en MKB-ondernemingen kunnen vaak weinig tijd vrij maken voor de opzet en uitvoering van een stevig marketing- en communicatieplan. Na een intensieve inventarisatie en kennismaking worden nieuwsbrieven, websites en andere communicatie uitingen ontwikkeld. Ook ondersteunt Esther Hessel de bedrijven bij beursdeelnames en de organisatie van klantendagen en themadagen.
www.hesselmarketing.nl
Communicatie rondom Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
rivierenland business | nummer 4 | september 2014
Een van de rode draden in de activiteiten van Esther Hessel van Hessel Marketing & Communicatie is de afgelopen tien jaar de communicatie rondom duurzaamheid en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen geweest. Duurzaamheid en MVO wordt te pas en te onpas gebruikt en de termen krijgen de indruk containerbegrippen te worden. Uitdaging is om met en voor bedrijven het duurzaam en MVO ondernemen in de interne en externe communicatie ook concreet te maken.
MVO