Rabobank West Betuwe laat de klant aan het woord

Magazines | Rivierenland Business nummer 5 2015

Rabobank West Betuwe laat de klant aan het woord

‘Zorgverleners die investeren in

innovatie hebben hart voor hun vak’

‘Betrokken, toonaangevend en dichtbij’. Deze begrippen zijn voor Rabobank West Betuwe uitgangspunt bij de benadering van klanten. De bank opereert lokaal en staat midden in de samenleving. Op zakelijk gebied denken specialisten voortdurend mee om de ambities van de klant waar te kunnen maken. Maar hoe werkt dit nou eigenlijk in de praktijk? Daarom laat de bank graag de klant zelf aan het woord. Paramedisch Centrum ADFYS uit Culemborg vertelt.

Tekst Pien Koome

Paramedisch Centrum ADFYS biedt vanuit de vestigingen in Culemborg en Leerdam multidisciplinaire zorg. Fysiotherapeuten, psychologen, ergotherapeuten, diëtisten en een professioneel secretariaat werken vanuit één centrum intensief met elkaar samen om bij uiteenlopende gezondheidsvragen vakkundige hulp te bieden. Door alle expertise te bundelen, zijn de lijnen kort en worden mensen snel en effectief geholpen. Persoonlijke aandacht voor iedere individuele patiënt staat bij elk consult centraal.

Kennisdeling

Fysiotherapeut Maarten Vreeburg signaleert als praktijkhouder van ADFYS een verschuiving van tweedelijnszorg (specialisten) naar eerstelijnszorg (huisarts). “Ontwikkelingen in de zorgsector volgen elkaar in hoog tempo op. Om adequaat en effectief zorg te kunnen verlenen, zet ADFYS hoog in op kennisdeling en samenwerkingsverbanden. Zorgtrajecten bestaan steeds vaker uit meerdere disciplines. Als fysiotherapeut word ik geregeld geconfronteerd met mensen die naast beweegklachten ook kampen met overgewicht en stress. Door vanuit één locatie gedifferentieerde hulp te kunnen bieden, wordt de klant optimaal begeleid en worden mensen niet oeverloos doorverwezen. Onderling teamoverleg vindt wekelijks plaats tijdens de teamlunch, maar is ook tussentijds snel en efficiënt in te plannen zodat wachttijden voor behandelingen tot een minimum beperkt blijven.” “ADFYS onderkent de transitie in de zorg tijdig en past zijn propositie en organisatie aan. De samenwerking in het bedrijf tussen fysiotherapie, GGZ en voeding is nog uniek in Nederland, maar zal de norm van de toekomst worden," aldus Marleen Jansen, sectormanager gezondheidszorg van Rabobank Nederland.

Innovaties

De afgelopen jaren was de recessie ook in de zorgsector voelbaar. De multidisciplinaire aanpak van ADFYS leidt anderzijds tot aantoonbare positieve resultaten doordat zorg op maat wordt geboden. “De consequentie van een effectief en persoonlijk behandelplan is wel dat bijvoorbeeld het aantal consulten bij fysiotherapie behoorlijk is afgenomen”, concludeert Vreeburg. “In dat opzicht ga je min of meer ten onder aan je eigen succes. Onze aanpak loont, maar zorgverzekeraars kijken eerder naar geld dan naar gezondheidsresultaten op de langere termijn. Als ondernemer moet je daarom voortdurend nieuwe mogelijkheden onderzoeken om bestaansrecht te genereren, zeker bij een multidisciplinair centrum als het onze met 22 medewerkers. Maar ook als fysiotherapeut richt ik me graag op innovaties, zodat we ons kunnen blijven onderscheiden.”

Verbinden

Rabobank West Betuwe wil innovaties in de zorgsector graag stimuleren, zodat regionale ondernemers hun markt kunnen vergroten en nieuwe doelgroepen kunnen aanspreken. Accountmanager Sjoerd Wentink licht toe: “Als bank willen we zichtbaar zijn en midden in de samenleving staan. Deze slogan is geen loze kreet, maar iets waar we ons concreet voor inzetten. Per branche presenteren sectormanagers gerichte informatie in Cijfers & Trends, zodat we precies weten wat er speelt. Om de zorg ook in de toekomst betaalbaar te houden, willen we een succesvol bedrijf als ADFYS graag ondersteunen bij het innoveren in kwaliteit. Maarten is al lang klant bij ons en reageerde op de mail die de bank naar regionale zorgondernemers heeft gestuurd over dit onderwerp.” Wentink omschrijft zijn taak in dit proces als financieel regisseur. “Ik breng partijen bij elkaar en samen met de sectormanager Gezondheidszorg gaan we met Maarten in gesprek over de mogelijkheden. Hieruit ontstaat vaak synergie, dat is mooi om te zien. Ondernemers versterken niet alleen hun eigen positie, maar inspireren ook elkaar. Daar lever ik graag een bijdrage aan.”

Ondernemerszorg

”Zonder goede innovatie is de zorg op het huidige niveau in Nederland over tien jaar niet meer door ons allemaal te betalen. Zorgondernemers die niet innoveren zijn niet met de toekomst bezig. Deze innovatieve en ondernemende houding is voor de Rabobank minstens zo belangrijk als alleen goede financiële resultaten. Dus gaat onze voorkeur uit naar innovatieve ondernemers. Deze vind je bijvoorbeeld in het LinkedIn groep Rabobank Gezondheidszorg netwerk, waar je lid van kunt worden. De zorgondernemers kunnen daarbij ook veel leren van ondernemers uit andere sectoren," aldus Jansen.

De snelle en alerte manier waarop Rabobank West Betuwe reageert en de juiste mensen bij elkaar brengt, spreekt Vreeburg enorm aan. “De eerstelijnszorg moet innoveren. De komende tien jaar gaat er in de zorg veel veranderen. Daar moet je als zorgspecialist en als ondernemer nu al op inspelen, onder andere door met teambijeenkomsten en inspiratielunchen op een informele manier kennis en ervaring te delen. Het netwerk van de Rabobank is hierbij onmisbaar. Want samenwerking is noodzakelijk om een breed draagvlak te creëren bij stakeholders, zodat wij als ADFYS ook in de toekomst een speler van betekenis kunnen blijven die de patiënt centraal stelt en kwaliteit prioriteit geeft. Het is heel plezierig om te merken dat Rabobank West Betuwe zich hier ook actief voor inzet. De lijnen zijn kort en de financiële experts beschikken over diepgaande kennis van onze branche.” Wentink voegt toe: “Zorgverleners die investeren in innovatie, hebben hart voor hun vak en zijn bereid hun nek uit te steken. Deze vernieuwers zijn nodig in de samenleving, dus ondersteunen wij deze bevlogenheid graag met ondernemerszorg."

Voor meer informatie:

www.adfys.nl en

www.rabobank.nl/westbetuwe.

www.rabobank.nl/gezondheidszorg

Zonder goede innovatie is de zorg op het huidige niveau in Nederland over tien jaar niet meer door ons allemaal te betalen

PILOTPROJECTEN

Op dit moment participeert ADFYS in het baanbrekende project Big Move, dat zorg op een andere manier benadert. Vreeburg legt uit: “Het huidige zorgstelsel is sterk gericht op behandeling van ziekten. Big Move zet in op gedragsveranderingen die leiden tot een gezonde leefstijl.” Verder start ADFYS in november met een speciale én effectieve behandeling voor chronische lagerugklachten. Binnenkort start bovendien een Pilotproject voor fysiotherapeuten die bij elkaar in de praktijk komen visiteren. “Patiënten worden ook actief bij de behandeling betrokken in dit project. Zelfmanagement is prettig en het verhoogt de eigen verantwoordelijkheid. Voor ons geldt: het gaat niet om het bieden van zoveel mogelijk zorg, maar van de juiste zorg.”

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by