Gelderland kleurt roze

Magazines | Rivierenland Business nummer 1 2016

Giro d’Italia 2016

Gelderland kleurt roze

Het is dan ook niet verwonderlijk, zelfs bijna logisch, dat belangrijke internationale wielerevenementen ons land uitkiezen als startlocatie. Zo hadden we vorig jaar de start van de Tour de France in Utrecht, gevolgd door een etappe in Zeeland. Op 6 mei dit jaar start de Giro d’Italia in Apeldoorn, gevolgd door twee etappes waarbij een groot deel van Gelderland wordt doorkruist. In 2017 wordt in Arnhem/Nijmegen Velo-city gehouden, een internationaal event voor de fietsbranche.

Optimaal profiteren

Het traject om de Giro naar Nederland te halen, daar heeft Cees Priem, de oud-wielrenner en ploegleider, een belangrijke rol in gespeeld. Hij benaderde Jan Markink, gedeputeerde voor onder meer sport in de provincie, met het plan. Al snel kwamen ze tot de conclusie dat de Giro naar Gelderland brengen een fantastisch idee zou kunnen zijn. Waar ze met name naar gekeken hebben, was hoe je nu als provincie optimaal kunt profiteren van zo’n groot evenement. Dan moet je dus meerdere dagen hebben waarop dat evenement plaatsvindt in je provincie. Uiteindelijk kon worden overeengekomen dat de Giro drie dagen in Gelderland plaatsvindt: de start (Grande Partenza) in Apeldoorn met een individuele tijdrit, en vervolgens twee etappes die beide door een groot deel van de provincie trekken. Met deze opzet kan vrijwel geheel Gelderland worden doorkruist. Dat is aanleiding voor heel veel activiteiten in en rond de doorkomststeden, maar zeker in de start/finish-steden Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen.

Side-events

In totaal is de Giro dus vier dagen in Gelderland, maar het evenement wordt feitelijk afgetrapt met een uitgebreide promotiecampagne om de doorkomststeden te stimuleren, rondom het wielerspektakel allerlei activiteiten te organiseren. Inmiddels is bekend dat er zo’n 500 zogeheten side-events gaan plaatsvinden. En zo Frans als de Tour is, zo Italiaans is de Giro. Die events hebben dus alle een Italiaanse inslag. Om een voorbeeld te noemen: gemeentes kunnen zich inschrijven voor 80 gezellige buurtfeesten, piazza’s genaamd. Bedoeling hiervan is dat de buurtbewoners Italiaans tafelen in een Giro-roze setting. Hiervoor stelt de organisatie pakketten beschikbaar waarin naast ingrediënten voor een pastamaaltijd ook accessoires zitten waarmee het plein of de straat roze kan worden versierd. Bovendien is er nog een beperkt budget beschikbaar waarmee bewoners allerlei activiteiten rond het fietsen kunnen organiseren om het Giro-straatfeest nog meer succesvol te laten zijn. Deze piazza’s vinden plaats vanaf 1 april tot 8 mei. Verder worden Italiaanse markten georganiseerd, zogenoemde mercato’s, waar bedrijven op kunnen intekenen om zich daar te presenteren via hospitality en sponsoring.

Projectteam

Opvallend bij de activiteiten rond het evenement is dat deze feitelijk worden georganiseerd en gefaciliteerd door de provinciale overheid. Het projectteam dat de organisatie doet, GiroGelderland, wordt gevormd door ambtenaren van de provincie, aangevuld met medewerkers uit de partnersteden Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen. Daarnaast zijn enkele ervaren professionals op het organiseren van grote evenementen op sportgebied ingeschakeld om het geheel vlekkeloos te laten verlopen.

Grote publiekstrekker is natuurlijk Tom Dumoulin. Hij is de eerste Nederlandse renner in jaren die de kans maakt, te winnen. Er komen natuurlijk nog veel meer grote renners, zoals Cancellara, maar een Nederlander in de roze trui in Nederland, dat is dermate bijzonder dat het misschien nooit meer gebeurt, dus daar moet je bij zijn. n

Meer informatie: www.girogelderland.nl

Dat Nederland fietsland nummer 1 is, blijkt niet alleen uit het feit dat we op 17 miljoen inwoners 23 miljoen fietsen hebben. Dat is 1,3 fiets per persoon. In Utrecht wordt een parkeergarage gebouwd voor 12.000 fietsen. Amsterdam heeft 850.000 inwoners, en er zijn meer dan een miljoen fietsen. De Dutch Cycling Embassy verkoopt Nederlandse know-how over bijvoorbeeld de infrastructuur voor fietsen internationaal.

evenement

Agenda

- 1 april- 8 mei: Piazza’s in doorkomststeden in heel Gelderland

- 1 mei Giro Gelderland Toertocht

- 5 mei Ploegenpresentatie in Apeldoorn

- 6 mei Etappe 1: Apeldoorn – Apeldoorn (individuele tijdrit)

- 7 mei Etappe 2: Arnhem – Nijmegen

- 8 mei Etappe 3: Nijmegen – Arnhem (onder andere via Zelhem, Ruurlo, Borculo, Barchem en Lochem)

World Tour

De Tour de France wordt nog steeds beschouwd als het grootste wielerevenement van de World Tour waar de 27 belangrijkste evenementen ter wereld in zitten. Naast de Tour, de Giro d’Italia, maar ook de Vuelta, de Ronde van Vlaanderen, de Eneco Tour, de Amstel Gold Race, de Vlaamse Pijl, Luik-Bastenaken-Luik, de ronde van Zwitserland, enzovoort. De vergelijking met het tennis wordt wel eens gemaakt: onder de ‘grand slams’ is de Tour dan Wimbledon, en de Giro de US Open. De laatste tijd is echter een kentering zichtbaar: de Giro wint aan belangstelling, en dus ook aan belangrijkheid qua punten in dat World Tour klassement.

De Verdieping

De ondertitel, ‘Waarom bestuurders zouden moeten leren fietsen’, geeft wel aanleiding om verder te lezen: hij prikkelt immers de nieuwsgierigheid. Bij sommige hoofdstukken wordt een voorbeeld gegeven van een miskleun die vaak miljoenen euro’s heeft gekost. Oorzaak: slechte voorbereiding en sturing. De auteurs vergelijken besturen met fietsen: ‘bij elke pedaalslag, bij elke stuurbeweging pas je de planning aan en je komt doorgaans aan waar je wilt zijn.’ Persoonlijk moest ik bij het lezen hiervan denken aan het boek ‘Good as Gold’ van Joseph Heller: daarin spreekt de hoofdpersoon Bruce Gold op een gegeven moment de woorden: ‘Nothing succeeds as planned’. Met die uitspraak wekt hij zelfs de interesse van de president van de Verenigde Staten. Waarschijnlijk kunnen de auteurs van De Verdieping zich wel vinden in deze uitspraak. Ze hebben een leuk geschreven, handzaam boek samengesteld met voorbeelden hoe het wel, maar ook hoe het niet moet, dat besturen.

Titel: De Verdieping

Auteur: Jo van Engelen, Hans van Bommel

ISBN: 978-90-5940-844-9

Uitvoering: Gebonden, 96 pagina's

Prijs: € 19,95

Uitgeverij: Van Duuren Media, www.vanduurenmedia.nl

Tijd om op te staan!

Iedereen zou onderhand moeten weten dat roken slecht is voor je gezondheid, en de suggestie dat zitten even slecht voor je is, zorgde voor nogal wat ophef. Elke ergonoom zal je kunnen vertellen dat te veel en te lang zitten, en verkeerd zitten, inderdaad op de lange duur je gezondheid kan schaden. Met het boek: ‘Zitten is het nieuwe roken’ roept journaliste Katja de Bruin de lezer op, vaker staand te werken, dus zitten en staan af te wisselen. En dat is zonder meer een heel goede suggestie. Maar De Bruin beperkt zich niet tot dat zitten en staan, ze behandelt op een zeer leesbare en zelfs amusante manier veel aspecten van het kantoorleven. Zo wijdt ze een deel aan de geschiedenis van de bureaustoel, en noemt ze ook de beruchte ‘Suicide chair’ van Frank Lloyd Wright. Het boekje is een prettige behandeling van de fenomenen zitten en staan, en De Bruin haalt er veel voorbeelden bij die het lezen nog aangenamer maken. Natuurlijk passeren de deskbike en de loopband ook de revue, evenals menig wetenschapper en ervaringsdeskundige. Zo citeert ze Midas Dekkers, die geen goed woord over heeft voor de ‘zogenaamde ergonomen die in de jaren vijftig de kantoorefficiency hebben uitgevonden. Die hebben de ergonomische stoel bedacht, die erop gericht is om mensen alle inspanning te ontnemen.’ En zo gaat hij nog even door. Maar De Bruin haalt nog veel meer mensen aan, waardoor het boekje niet alleen leuk gevarieerd is, maar ook een bepaalde vorm van deskundigheid vertoont. Ofwel een fijne vorm van onderzoeksjournalistiek. Hiervoor geldt slechts één advies: lees dat boek!

Titel: Zitten is het nieuwe roken

Auteur: Katja de Bruin

Prijs: € 15,- inclusief btw

ISBN: 978 90 445 3694 2

Bestellen bij: Uitgeverij De Geus, www.degeus.nl

Tegenspraak

De ondertitel: ‘Hoe je beter wordt van dwarsliggers’, geeft het al aan: sta open voor kritiek, ook al is die misschien niet altijd even opbouwend. In menige organisatie wordt ruimte geboden voor kritiek, in de vorm van suggesties (ideeënbox) of van een ondernemingsraad of staf. In de praktijk wordt vaak wel kritiek geleverd, maar wordt daar weinig tot niets mee gedaan. Peter van Lonkhuyzen geeft in het boek aan, dat het toch wel nuttig kan zijn om enige kritiek aan te nemen, en er werkelijk ook iets mee te doen. Wat dat betreft is de quote van John C. Maxwell bij hoofdstuk 1 wel het meest veelzeggend: ‘A man must be big enough to admit his mistakes, smart enough to profit from them, and strong enough to correct them.’ Zeker interessant is het hoofdstuk Spoedcursus tegenspraak organiseren. Doe er uw voordeel mee, al is het maar door het instellen van een ‘sharpshooter’ trofee.

Titel: Tegenspraak

Auteur: Peter van Lonkhuyzen

Uitgeverij: Uitgeverij Haystack, www.haystack.nl

ISBN: 9789461261465

Uitvoering: Paperback en e-book

Omvang: 184 pagina's

Prijs: € 19,95

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by